Home»Startup»Hard Body Hang – innovatív street workout

Hard Body Hang – innovatív street workout

1
Shares
Pinterest Google+

Egy sikeres startup kulcsa gyakran a jó időzítés. Csepregi Szabolcs közgazdász és Erdélyi Tamás formatervező a street workout sportág elterjedésével párhuzamosan alapította a Hard Body Hang nevet viselő, saját testsúlyos sportgyakorlatok végzésére alkalmas eszközöket előállító vállalkozását, amely tőkebevonás nélkül, nyolc év alatt nemzetközileg is elismert világmárkává nőtte ki magát.

Jó időben jó helyen – brand születik

A Hard Body Hang (HBH) indulása nagyjából egy időre tehető a street workout sportág magyarországi berobbanásával. Az amerikai és oroszországi külvárosokól elindult alternatív testmozgás lényege, hogy a sportolók kizárólag saját testsúlyukkal végeznek különböző alapgyakorlatokat – felülés, hasprés, fekvőtámasz, húzódzkodás – és azok látványos kombinációit. A HBH lényegében a szertorna utcai változata: kialakulásakor hátrányos helyzetű fiatalok lámpaoszlopokon, korlátokon kezdtek gyakorlatokat végezni, amelyből egy szubkultúra fejlődött ki, és globálisan terjedve elérte Magyarországot is. „Nálunk nagyjából 2010-2012 körül kezdtek megismerkedni a fiatalok ezzel a sportággal a közösségi médián keresztül: egymást filmezték és a videókat feltöltötték az internetre. 2010-ben kezdtünk el azon gondolkodni, hogy készítünk egy saját húzódzkodót magunknak”, emlékezett vissza Csepregi Szabolcs, a HBH egyik alapítója. Az eredeti cél azonban nem a street workout sportág magyarországi megismertetése volt. Erdélyi Tamás alapítótársával együtt járt edzeni a margitszigeti evezősklubba, ahol a korlátozott lehetőségek bővítéséért született meg egy saját húzódzkodó ötlete, amellyel a szabad levegőn erősíthettek volna társaikkal. A kezdeti prototípus mindössze egy húzódzkodásra és tolódzkodásra alkalmas egyszemélyes hajlított cső volt. „Emlékszem, összeadtuk a kis spórolt pénzünket, 70 ezer forintot, és abból gyártottuk le az első szerkezetet. Hogy leteszteljük az eszköz tartósságát és a potenciális piaci igényt, kivittük az EFOTT fesztiválra – ahol egyébként először találkoztunk ezzel a sportággal –, majd állandó helyet kapott a Margitszigeten. Ott hamar kiderültek a gyengeségei: túl rugalmasra sikerült és eltört”, vallotta be az ötletgazda. Ez azonban nem törte le a lelkesedésüket, hiszen pont a sérülés bizonyította az intenzív használatot, az eszköz iránti igényt. Tudták, hogy a szerkezet újratervezésre szorul, amelyhez már több pénzre volt szükségük, így 2012-ben jelentkeztek az Európai Bizottság által indított Fiatalok lendületben programba. A pályázaton elnyert 4200 euróból négy kisebb parkot kellett felépíteniük olyan területeken, ahol magas a szociálisan hátrányos helyzetben élő lakosok száma.

A fiúk a barátságuk mellett szakmailag is erős csapatot alkotnak: Csepregi Szabolcs közgazdász üzleti szempontból irányítja a céget, Erdélyi Tamás formatervező pedig a parkokat és azok elemeit tervezi és fejleszti, figyelembe véve az esztétikai, technikai és funkcionális szempontokat. Így jött létre az első négy kis park az ELTE Bogdánfy úti sporttelepén, Kispesten a Vas Gereben-Nádasy utca sarkán, Angyalföldön az Országbíró és a Hajdú utca sarkán, illetve Óbudán, a Reviczky ezredes utcában. Ezen mintaparkok alapján tudták továbbfejleszteni a terméket, miközben egyre több megkeresés és javaslat érkezett új helyszínekre.

A további fejlesztésre a Benetton által meghirdetett Az év munkanélkülije pályázat biztosított forrást: ebből az összegből született meg a HBH Cube (Kocka), ami segítette a brand kiépülését, és fellendítette a vállalkozást. Ez az új termék egy négyzet alapú építmény, melynek oszlopai közé szabadon választható áthidalókat lehet illeszteni, ezáltal eltérő mozgásformák végezhetők rajta. A Kocka lényege, hogy hordozható, és gyorsan, egyszerűen összeszerelhető, így alkalmas olyan kültéri és beltéri helyszíni használatra is, ahol csak ideiglenesen állítható fel. A merev szerkezet rugalmasan alkalmazkodik a sportklubok és edzőtermek igényeihez, stabilitásának köszönhetően nem igényel rögzítést. A Cube a HBH legkomplexebb fejlesztése, ami elnyerte a Magyar Olimpiai Bizottság Ezüstgerely díját, 2014-ben pedig a Magyar Formatervezési Tanács különdíját. Ez annak volt köszönhető, hogy

világszinten ez lett az első mobil termék a street workout sportban.

„A kocka volt az egész brand promója, azzal utazgattunk egész nyáron. Annyi helyre kaptunk meghívást, hogy időnként hetekig nem voltunk otthon: belföld mellett Németországban, Ausztriában, Szlovákiában és Romániában is megfordultunk. A közösségi oldalaknak – Facebook, Instagram – és hazai-, illetve külföldi fesztiválokon való megjelenéseknek köszönhetően egyre több megrendelésnek kellett eleget tennünk. Először egy osztrák konditerem tulajdonosa figyelt fel ránk, akivel megbeszéltük a részleteket és azonnal ki is utaztunk Ausztriába az első kockával”, emlékezett vissza Erdélyi Tamás. „Sokat lendített az üzleten, hogy időközben kialakult ebből egy sportág”, tette hozzá. Csák Dániellel, aki Magyarországról elsőként vett részt világbajnokságon ebben a sportágban, megalapították a Magyar Street Workout Szövetséget, ezen keresztül szervezik meg minden évben Budapesten a világbajnoki selejtezőt, melynek fő támogatója máig a HBH. Ez az egyetlen verseny, amelyről a magyar street workout sportolói kikerülhetnek a világbajnokságra.

„A felhasználók igényeiből kell kiindulni”

„Termékfejlesztéshez mindig a versenysport igényeit vesszük alapul, mert ennek sokkal szigorúbbak a szabályai. Ha versenysportolóknak megfelelő eszközt fejlesztünk, a hobbisportolók is olyan vasakon edzhetnek, mint a profik”, magyarázta Erdélyi Tamás formatervező. A street workoutban a tornasporthoz hasonlóan van egy szabvány, amit be kell tartani: ez vonatkozik a csövek vastagságára, elhelyezésükre, valamint arra, hogy milyen szélesek a korlátok.

„A sporteszközeink kialakításában mindig megkérdeztünk profi sportolókat, hogy hogyan kényelmes nekik az eszköz, és mit változtatnának, hogy az jobb legyen. Mindig a felhasználók igényeiből kell kiindulni, ha funkcionálisan tervezel”,

emelték ki. „Ha érkezik egy egyedi megrendelés egy gyűrűre, haspadra vagy kötélre, és azt tapasztaljuk, hogy van piaci igény az előállítására, akkor kifejlesztjük, bevizsgáljuk, és ha működőképes, akkor felvesszük a portfóliónkba állandó termékként. Természetesen a megrendelésektől függetlenül is folyamatos fejlődésre van szükségünk ahhoz, hogy ne maradjunk le versenytársaiktól”, magyarázta Erdélyi Tamás. Az alapító szerint azonban könnyen át lehet esni a ló túloldalára: „Magyarországon gyakran látunk olyan parkokat, amelybe rengeteg alapegységet és kiegészítőt is bezsúfoltak, mert a cég tulajdonosai mindent akartak, nem szelektáltak. Akik nem nagyon értenek a sporthoz, gyakran felesleges és rosszul használható eszközöket állítanak fel. Egy laikusnak ez paradicsomnak tűnhet, azonban aki sportol, az könnyen kiszúrja a hibákat.”

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin SPORTSZÍV című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

„Minél többet gondolok Angliára, annál jobban hiányzik” – Interjú Gera Zoltánnal

Következő cikk

Hogyan kerül a marketinges a sivatagba?