Home»Cross»Magyar cápák a képernyőn

Magyar cápák a képernyőn

1
Shares
Pinterest Google+

Az RTL Klubon nemrég szokatlan, új formátumú show-műsor indult. A Cápák közöttben vállalkozók próbálják meg eladni befektetési ötletüket a komoly üzleti tapasztalattal rendelkező „cápáknak”, akik a sikeres versenyzők ötletét saját zsebből támogatják. A műsor hátteréről Máté Kriszta producert kérdeztük.

A Donald Trumppal készített, közismert változat mellett mely országokban futott eddig a Cápák közötthöz hasonló műsor?
Az eredeti műsor egy japán licenc, de több mint tíz évad ment már adásban az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Kanadában, Németországban, sőt műsoron van Kenyában, Kolumbiában, Vietnamban, Új-Zélandon, a Dél-afrikai Köztársaságban vagy Izraelben is. Dragons’ Den, Shark Tank, Lion’s Mouth, The Tigers of Money és hasonló címen összesen mintegy 40 országban megjelent már a Cápák között formátuma. Van, ahol komor irodaházban ülnek a befektetők, van, ahol fényűző palotában vagy pókhálós elvarázsolt kastélyban.

Milyen trendek vagy kutatási eredmények alapján gondolták, hogy ez a formátum időszerű Magyarországon?
Tíz évvel ezelőtt az RTL Klubon már futott egy hasonló műsor, Ecopoly címen. Az akkor még kétségkívül korai volt. A tavaly nyilvánosságra hozott adatok alapján Magyarországon majdnem egymillió működő vállalkozás van. Most jött el az ideje, hogy az erre a témára nyitott embereket is szórakoztassuk, miközben rengeteget tanulhatnak is belőle. Nálunk még a gyerekek is nézik, hasznos és nagyon izgalmas.

Milyen célcsoportoknak szól a magyar változat?
Szerintem ez tényleg mindenkinek szól, aki másra vágyik, mint amit a tévékben az elmúlt években látott. Azt tapasztalom a környezetemben, hogy azok is nézik, akik már elszoktak a tévétől. Intelligens, okos, szellemes emberek, nagyon más észjárással, mint ami a hétköznapi, megszokott. Engem meglepett, de egyelőre több nő nézi, úgy látszik, ők gyorsabban nyitnak az újra.

Mennyire volt kötött a formátum, és mekkora szabadságfokot élveztek a hazai műsorváltozat kialakításánál?
Nyilván minden országban igazítják kicsit a formátumot ahhoz, hogy mit néznek szívesen az emberek. Az angol változat puritánabb, az amerikai harsányabb, ott kiteszik a befektetők a pénzt az asztalra, amit kiosztanak. Nálunk sok a kezdő vállalkozás, az ötlet, a kis cég, amely most akar lépni a befektetés reményében egy grádicsot. Van, ahol komoly, nagy cégek hatalmas pénzekért vesznek részt a műsorban, és meg is találják a számításukat. Egy biztos: mindenhol komoly üzletemberek szerepelnek befektetőként a műsorban. Nem adományoznak, hanem megtérülő üzleti lehetőségeket keresnek. Kemények, és tudják, hogy miből lehet pénzt csinálni.

Milyen elvek mentén válogatták ki a mentorokat és a versenyzőket?
A Cápák nem olyan emberek, akik alig várták, hogy a tévében szerepelhessenek. Inkább olyanok – ha lehet közös tulajdonságot említeni velük kapcsolatban –, akik tudják, mit akarnak, mit és kit keresnek. Mindegyikük a jó ügy, a tisztességes üzlet, a kemény munka híve. Tudják, hogy nincs ingyenebéd, és ha valakiben megérzik az elszántságot, a kitartást, és hogy nem beszél mellé, komolyan veszik. Természetesen fontos volt, hogy az ő párharcuk, együttműködésük vagy vitájuk a nézőknek is érdekes legyen. A vállalkozók itt nem versenyzők. Maguk tűzik ki a célt, rajtuk múlik, hogy meg tudják-e győzni a befektetőket. Nem mást kell legyőzniük, hanem saját magukat. Ettől olyan izgalmas és tanulságos az egész.

Mennyire voltak nyitottak vagy épp elzárkózók a megkeresett üzletemberek?
Több komoly üzletembert kerestünk meg, szinte egy időben. Volt, aki kacérkodott a gondolattal, hogy elvállalja, volt, aki hosszan tépelődött, mire kiszállt. A műsorban látható öt Cápa mindegyikét az első pillanattól szerettük volna meggyőzni, nyilván azon is múlott, hogy ők hogyan jöttek ki egymással.

Az eddigi forgatások alapján milyen tapasztalatokat szereztek, mennyire teljesítette be a formátum a várakozásaikat?
Az első évadot leforgattuk. Kilenc adás, kilenc héten át. Általános tapasztalat, hogy bizony nem könnyű prezentálnia egy vállalkozónak, és állnia a sarat, meggyőzőnek lennie, a keresztkérdésekre válaszolnia, miközben tíz kamera szegeződik rá. Nagyon remélem, hogy a nézők hétről hétre várják, hogy sok évadot él meg, és olyan sikeres lesz, mint Angliában, ahol az első évadok egyikének kisvállalkozója a sokadik évadra már annyira meggazdagodott, hogy Befektetőként tért vissza a műsorba.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin JÁRMŰIPAR című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Töltőpontot minden oszlopra – az elektromos városi közlekedés jövője

Következő cikk

Agyhullámlovasok