Home»Startup»Stratégiai társasjáték magyar fejlesztőktől

Stratégiai társasjáték magyar fejlesztőktől

1
Shares
Pinterest Google+

Lehet még újat mutatni a társasjátékok piacán? A magyar fiatalokból álló Antler Games csapatának sikerült egy olyan egyedi koncepciót kitalálnia, amellyel alig néhány nap alatt elérte a Kickstarteren a kitűzött célját – és nem állt meg az első játék sikere után. Drozdy Andrással, a cég egyik alapítójával beszélgettünk.

Barátságból játék – játékból üzlet

Az utóbbi években elképesztően megnőtt a társasjátékok piaca kínálati és keresleti oldalon is, így nem csoda, hogy sokan kihirdették már a rengeteg jellemző alapján kategóriákba sorolható játékcsalád aranykorát. Ezen belül megnőtt a crowdfunding, vagyis a tömegesen előfinanszírozott projektek száma is – naponta akár 2-3-nál is több –, amelyek méreteikben is folyamatosan rekordokat döntenek. Egy átlagember biztosan meglepődne, ha tudná, hogy manapság már nem számít ritkaságnak egy 30 ezer forintnál drágább társasjáték, de az előrendelés összegét tekintve a kisebbek is nagyot tudnak szólni.

A Kickstarter-kampányok között nézelődve magyar fejlesztésű játékokra lettünk figyelmesek, így találtunk rá az Antler Games csapatára, amely már a harmadik társasával van jelen a közösségi finanszírozást segítő oldalon. Sikerült elérnünk az egyik játéktervezőt, Drozdy Andrást, akivel egy napos teraszon tettünk képzeletbeli kirándulást a látványos grafikájú, fiktív világokba.

A tervező a két alapítótársával, Gombos Gergellyel és Kruppa Gergellyel egy osztályba járt az Apáczai Csere János Gimnáziumban, mindhárman mérnök végzettségűek. Azóta is jó barátok maradtak, és együtt alapították meg a háromfős vállalkozásukat. A társasjáték-készítés ötlete Kruppa Gergelyben fogalmazódott meg, „Gergő már egyetemi tanulmányai alatt hobbiból elkezdett társasjátékot fejleszteni a baráti körének. Kezdetben egy zombis, posztapokaliptikus játékot fejlesztett, amelyben láttunk potenciált, de mivel nagyon nehéz kiadót találni, és kis haszonrészesedés van belőle, úgy láttuk, érdemesebb a Kickstarterre vinni a terméket, így nem kell annyit befektetni és akkorát kockáztatni, mintha közvetlenül finanszíroznánk a gyártást” – emlékezett vissza András.

Megalapították az Antler Gamest, de mivel a szerződési feltételek miatt Magyarországon nem szabad kickstarterezni, létre kellett hozniuk egy holland céget is. Eközben úgy érezték, a zombis téma kezd egyre elcsépeltebbé válni, és nem elég izgalmas a vásárlóknak, így az együtt megnézett Mad Max film hatására átalakították az egész koncepciót. Megszületett az első társasjátékuk, a Saltlands, egy posztapokaliptikus sivatagvilág, amelyben mindennap a túlélésért kell harcolni fosztogatók, halálos ragadozók és homokviharok között. A játék fő célja, hogy a játékosok megmeneküljenek. „A történet alapján egy kiszáradt tengerfenéken éljük az életünket, és összegyűjtött tárgyak, pletykák alapján mitikus helyek után kutatunk. A karakterek, akik szárazföldi vitorlásokkal közlekednek, megölhetik a fosztogatókat, és elvehetik a járműveiket, amelyekkel megmenekülhetnek” – mesélte Drozdy András. A vitorlázó rendszer úgy működik, mint a való életben: szembeszélben nem tud menni, csak cikcakkban. A játék egyedisége, hogy egy vagy több játékos is nyerhet, attól függően, hogy kooperatívak vagy kompetitívek. Az benne a különleges, hogy a játékosoknak van választási lehetőségük, és helyzettől függően eldönthetik, mennyire áll érdekükben másokkal együttműködni. „Ebből a szempontból talán túl egyedi is a játék, nem gyakori a piacon, hogy ennyire szabadon alakuljon a csapat” – tette hozzá. A játék harcrendszere a játékosok kártyái alapján viszonylag kiszámítható, de van némi szerencsefaktor is a dologban: hogy milyen kártyákat gyűjtenek össze a játékosok.

„Ha kevés szerencsefaktort teszünk a játékba, több stratégiai lépésre van szükségük a játékosoknak, így többet tudnak gondolkodni, jobban érzik, hogy van hatásuk a játékra.”

Kitűnni a tömegből

A fellendült társasjátékpiacon nagyon nehéz újat mutatni, és elnyerni a fogyasztók figyelmét, majd a bizalmát arra, hogy előre vásároljon társasjátékot. A nemzetközi piacra szánt Saltlands nagy erősségei az új koncepció mellett az igényes grafika és a nyelvfüggetlenség: csak az angolul íródott és számos nyelven elérhető szabálykönyvben vannak szöveges elemek. „Mi a minőséggel, a kidolgozottsággal, a grafikával tűntünk ki a tömegből. A Saltlands dobozképe felkerült a BoardGameGeek főoldalára, mert sokan like-olták az akkor még ritkaságnak számító, fehér alapú, letisztult doboztervet. Emellett kell egy érdekes téma, amelyet egyszerűen lehet kommunikálni. Nekünk egy teljesen saját, egyedi világunk van, de épít a Mad Max hangulatára, amely az emberek fejében már megvan.” 

Az elszánt magyar fiatalokból álló csapat biztosra ment: a projekt Kickstarter-debütálását több hónapos, tudatos reklámkampány előzte meg, az érdeklődőknek próbajátékra is sok lehetőségük adódott Magyarországon, a készítők nemzetközi kritikusokat is megkerestek, a bemutatkozó oldalhoz pedig zenével és animációkkal felpumpált videó is készült. A siker nem maradt el, a kitűzött előrendelések összegének 90 százaléka már az első hét alatt összegyűlt. „A fejlesztés titka, hogy rengeteget kell játszani, és folyamatosan javítani az apró hibákat. A játék különböző fázisait eleinte belső körben, majd az Antler Games tesztelőcsoportjában teszteltük, ahol önkéntes alapon játszanak a játékainkkal. Az utolsó tesztelések finomhangolási és promóciós céllal történnek, nyilvános eseményeket szervezünk a város különböző pontjain” – magyarázta a társalapító. Így a magyarok még a Kickstarter előtt el tudják érni a játékot, jobban lelkesíthetők, a probléma csak annyi, hogy nem ők a fő célcsoport, mivel a társasjátékaikat elsősorban az Amerikai Egyesült Államokból és Németországból veszik, de vannak partnereik Kanadában, Angliában és Ausztráliában is. Drozdy Andrástól megtudtuk, hogy bár az európai és az amerikai társasjátékpiacok eléggé eltérnek egymástól, az ő játékukat mindkét területről rendelik.

A Saltlandsből 4000 alapjátékot és 2500 kiegészítőt gyártottak le és adtak el.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin GAMES&COMICS című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

„Nem csak lövöldözésről van szó” – interjú Biró Balázzsal, a Magyar E-sport Szövetség elnökével

Következő cikk

Filmes kések replikái a váci műhelyből