Kippukant a startuplufi – nem megy a tőzsdére a WeWork
Fenntartható üzleti modell nélkül vakítják a befektetőket, és a működés, a fejlesztések és a piacszerzés is a befektetett tőke égetésével valósul meg, anélkül, hogy a növekvő bevételeket sikerülne nyereségbe fordítani. A WeWork sztorija talán még ennél is több sebből vérzik: egyre több különös információ derül ki a cégről és alapítójáról, Adam Neumannről. A vállalat visszalép a hetekkel ezelőtt bejelentett elsődleges részvénykibocsátásoktól, miután az alapítót eltávolította a vezérigazgatói székből a legnagyobb befektető. Az év legbotrányosabb tőzsdesztorija.
A világot elvakító, meggyőző személyiség
Egy karizmatikus, meggyőző személyiség könnyen elnyeri a befektetők bizalmát, és vezet meg egy egész világot. Korábban írtunk már egy hasonló, titkokkal körülvett vállalatról, a gyorsan felívelő Theranosról és bukásáról, amely élén szintén egy erős, hiteles karakter állt. Elizabeth Holmes, a Theranos alapítója és Adam Neumann, a WeWork alapítója is teljesen ismeretlenként, üzleti tapasztalatok nélkül bukkant fel, és jött a „világmegváltó” ötletével.
A negyvenéves Neumann magasságával és hosszú fekete hajával meglehetősen feltűnő kiállású. A karizmatikus vezető híres a meghökkentő kijelentéseiről. A vállalat idei éves rendezvényén például azt mondta, hogy 150 millió árva él a földön, és meg akarja oldani ezt a problémát, egy új családot akar nekik adni: a WeWork családot. A WeWorköt nemcsak irodaláncnak tartja, hanem egy holisztikus támogató rendszerként reklámozza, amely a munkahely mellett hotel, konditerem, vagy akár borbélyüzlet is lehet. A kiállása nagyon meggyőző, és tény, hogy sokat dolgozik, viszonylag alacsony hivatalos fizetésért. Látszólag hisz benne, hogy tényleg egy, világot megváltó, százmilliárd dolláros vállalatot épít, de nem egy átlagos cégvezér volt. Napi húsz órákat dolgozik, és gyakran előfordul, hogy éjfél utánra hív össze meetingeket (hasonlóan Elizabeth Holmeshoz).
Adam Neumann Izraelben született, és 2001-ben költözött New Yorkba. Saját bevallása szerint nehéz gyermekkora volt, a szülei hétéves korában elváltak, és tizenhárom különböző otthona volt huszonkét éves koráig. Öt évet szolgált az izraeli haditengerészetnél, mielőtt nővérével, az egykori Miss Teen Israellel az Egyesült Államokba költözött volna. Az első időket szórakozóhelyek látogatásával töltötte és azzal, hogy kitalálja, hogyan lehet gazdag – állította egy interjúban.
Neumann mindig is igyekezett magát egy kifejezetten meggyőző, inspiratív menedzsernek beállítani, de a cég üzleti ügyeivel kapcsolatban nagyon szűkszavú volt.
Mégis a cég sikerének egyik legfontosabb forrása sokak szerint maga az alapító volt: a Wired brit magazin reklámszerű címlapsztorit csinált Adam Neumannről, amelyben bemutatta az életútját és egész világszemléletét. Neumann pedig nem győzte adni az interjúkat magáról és a cégről, amelyhez neves befektetőket vonzott.
Az utóbbi időben azonban egyre több megdöbbentő tény látott napvilágot az alapítóról. Adam Neumann hatalmas hiteleket kapott a vállalattól, amelyeket részben saját használatra szánt villák, farmok és luxuslakások megvásárlására költött. Az is érdekes lépés volt a részéről, hogy hatmillió dollárért adta el a korábban kiszervezett We márkanevet a vállalatnak.
Az üzleti modell
A WeWork ötletének alapja egy „közösségi iroda” volt munkaállomásokkal. Az üzleti modelljük szerint a cég irodahelyiségeket bérel ki ingatlancégektől hosszú távra, majd kipofozza, és rugalmas feltételekkel továbbadja őket, akár nagyon rövid távra: például egy hónapra is lehet bérelni asztalt, kis irodát vagy egy nagy irodát a WeWork hálózatában. Elsősorban a startuppereket és a fiatal vállalkozókat célozták meg az ötlettel, de mára az ügyfelek 24 százaléka nagyvállalatoktól érkezik: a Microsoft például a New York-i értékesítőit helyezte ki saját irodáiból a WeWork hipsztermunkahelyeire. Az alapító Neumann pedig nem állt le a fejlesztésekkel, ugyanis The We Company néven egy egész cégcsoportot hozott létre az utóbbi években. WeLive néven kiadnak úgynevezett „közösségi lakásokat”, egy másik leányvállalatukkal wellnessgyógyfürdőt és fitnesztermeket üzemeltetnek, sőt Neumann felesége WeGrow néven egy profitalapú iskolát alapított, azzal a céllal, hogy „tudatos vállalkozói szemléletet” hozzon az oktatásba. A legtöbb bevételt persze még mindig toronymagasan a WeWork hozza: a közösségi irodatereknek június végére már 527 ezer „felhasználója” volt 528 helyszínen. Főleg olyan forgalmas nagyvárosokban nyíltak eddig az irodaterek, mint New York vagy London – ahol mára a brit kormányzat után ők a legnagyobb irodai térfoglalók a városban.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ÍRÁSTUDÓK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!