Home»First Class»Nem helyettesíteni, hanem jobb kezet nyújtani

Nem helyettesíteni, hanem jobb kezet nyújtani

0
Shares
Pinterest Google+

Alig száz ember ért a deep fake videók fejlesztéséhez. Kovács Dominik Mátéék szeretnének az elsők lenni a piacon, agresszív és látványos bővülést terveznek. A Colossyan már most olyan ügyfelekkel dolgozik együtt, mint a Lego vagy a Porsche. A training deep fake videókra van a legnagyobb kereslet, de a jövőben akár a nagyjátékfilmekbe is beférkőzhet a technológia. Viszont a nem etikus deep fake videók kiszűrésében jelenleg sincs potenciál. 

Figyelemmel követi, hogy milyen deep fake videók terjednek az ukrán-orosz háború kapcsán?

Igen, természetesen. 

Azt látta, amelyikben Volodimir Zelenszkij ukrán elnök „arra kéri” az ukrán katonákat, hogy tegyék le a fegyvert?

Igen, láttam. Ilyen videók már évekkel ezelőtt is voltak, nincsen ebben semmi új. Várható volt, hogy most is lesznek. 

Mennyire hatásosak ezek? Mennyire tudják befolyásolni a közvéleményt? 

Amíg egy-egy ilyen videó kering az interneten, az nem olyan nagy probléma, mert nem tud káoszt okozni. 

Most be tudná vetni a Defudger nevű startupját, ami az ilyen videók kiszűrésére szakosodott?

Egyértelműen nem. Még nem érett meg az ilyen szolgáltatásokra a piac. 

A médiacégeknek, nagy technológiai vállalatoknak nem érdekük, hogy ezzel foglalkozzanak? 

Amíg a társadalomnak nem lesz érdeke, addig nekik sem lesz az. Ehhez az kellene, hogy az emberek tájékozódjanak a deep fake videókról. Illetve ez egy olyan terület, ahol egységes uniós szabályozásra lenne szükség. Amíg ez nem készül el, addig én sem térképezném fel újra a piacot. 

Amíg az embereket nem érdekli, addig nincs is értelme foglalkozni vele? 

Értelme van, csak éppen nem lenne senki, aki fizetne érte. Nem lehetne pénzre váltani a befektetett munkát. 

Nem olyan rég indították el a Colossyan Studio nevű szolgáltatásukat, aminek keretén belül különböző csomagokra fizethetnek elő az ügyfelek. Mit tartalmaznak ezek? 

Időközben átneveztük Colossyan Creatorra a szolgáltatásunkat. (Nevet) Röviden: havidíjakért cserébe lehet videókat csinálni a felületen. Ezek akár több nyelven is elkészíthető, stúdió minőségű tartalmak, mindenféle színészi- vagy felszerelés költségek nélkül. A gyártási költség így lecsökken több ezer dollárról körülbelül egy dollárra, a gyártás sebessége pedig több napról tíz percre. 

Hol mutatkozik meg nagy igény a deep fake videók iránt? Korábbi közleményekben arról írtak, hogy a reklámpiacot célozzák meg. 

A technológiai termékbemutatók esetében nagy segítség a szolgáltatás,  mert ezek gyorsan változnak. Ha valaki havonta akarna újra forgatni egy videót, akkor annak komoly költségei lehennének. A mi szolgáltatásunkban lehetőség van rá, hogy akár korábbi mondatokat kijavítson az ügyfél, hogy aktualizálja a videóját a legfrissebb termékéhez. Ez önmagában egy erős irány. Illetve van egy másik nagy szegmens: a belső céges kommunikáció, ahol a többnyelvűség szintén előny. 

Mennyire fejlett a szolgáltatásuk? Könnyen ki lehet szúrni, hogy a legyártott videók deep fake technológiával készültek? 

Erre vonatkozóan nincsen kutatásunk. De egyfelől folyamatosan fejlődünk, az elmúlt két hét alatt is haladtunk. Meg merem kockáztatni, hogy az emberek többsége nem jönne rá, hogy deep fake videókat néz. 

Mi történt ebben a két hétben? 

Ahogy fejlődünk, „úgy nyílnak meg előttünk kapuk”, aminek hála fejleszteni tudjuk az algoritmusainkat. Ettől egyre jobban nézünk ki. De erről nem beszélnék részletesebben, mert technológiai titokról van szó. 

De az befolyásolhatja az ügyfelek hozzáállását a szolgáltatáshoz, hogy látszik a videókon, hogy deep fake? Mennyire fontos, hogy minél valóságosabb legyen? 

Természetesen fontos. Azért jönnek hozzánk az emberek, hogy egy igazi, költséges stúdiót helyettesíteni tudjanak. De mindenkinek más az igénye. A  munkatársak képzését megcélzó training videók esetében nem kell sok emóció, ezzel szolgáltatásunkkal az ügyfeleink teljesen meg vannak elégedve. A marketing videók esetében már nem biztos, hogy elégséges a jelenlegi technológia, ezen a területen fejleszteni kell. 

Mondana pár példát, hogy milyen cégek és milyen célokra használták a szolgáltatásokat? 

A Lego például használ minket, több nyelven, belső kommunikációs célokra. A munkatársak nem nagyon figyeltek oda, hogy milyen új dolgok történnek a vállalaton belül, ezért a cég bevetette a videókat. A BDO Magyarország, valamint a Porsche szintén – a segítségünkkel. Egy másik, amerikai cég training anyagokat gyárt főleg angolul különböző bíróságoknak, társaságoknak. 

Ezek szerint a belső kommunikáció az, ami igazán pörög. 

Nem mondanám, inkább a training videók. 

Magyarországon vannak ügyfeleik vagy inkább a nemzetközi piacnak szól a termékük? 

Egyértelműen a nemzetközi piac a fő. Elsősorban az Egyesült Államok és Nagy-Britannia. De vannak magyar ügyfeleink is. 

Abban van lehetőség, hogy ismert arcokat – színészeket, sportolókat – használhassanak az ügyfelek?

Ilyen már ma is van.

Az egyik fő felhasználható karakterünk Magyarország szépségkirálynője.

Ha valaki ismert arcot szeretne magának, akkor van erre lehetőség. Nyilván van ebben potenciál, de ahhoz külön szerződés és hozzáférés kell, amit nem biztos, hogy mi el tudunk intézni. De ha mondjuk egy márka hozza a nagykövetét – mondjuk a Nespresso a George Clooney-t –, akkor megoldható ez is. 

Ez lehetne a jövő a reklámkészítése. Főleg, ha egy ismert arc már nem akar forgatásokra járni…

Igen, ez elképzelhető. 

Volt már olyan megrendelő, aki a televízióra készített reklámot?

Nem tudok hasonlóról. A YouTube-on folyamatosan vannak reklámjaink. 

Akkor a deep fake videók jelenleg az internetre készülnek. 

Leginkább a közösségi médiába. 

A mesterséges intelligencia erőforrás és költséghatékony – mindenki erről beszél. Már érintettük ezt a témát, de a gyakorlatban mennyit lehet spórolni a szolgáltatásotokkal? 

Dolgozunk együtt egy szingapúri céggel, amely „klasszikus” training videókat készít. Elég olcsónak mondják magukat, 1000-1500 dollárért adnak el egy videót. Ezt velünk százszor, ezerszer olcsóbban meg lehet valósítani, és ugyanannyi idő alatt százszor annyi tartalmat lehet velünk gyártani. Egy magyar ecommerce cég is használ minket; a társaság nagyon sok európai országban jelen van, ők is készítenek belső kommunikációs videókat; szlovákul, németül, románul is tartják a kapcsolatot a munkatársakkal. 

A következő mérföldkő az lehet, ha a felvételeken szereplőknek nem csak a mimikájukat, hanem a kinézetüket és a mozgásukat is lehet majd változtatni – a közelmúltban ezt nyilatkozta. Ez mekkora ugrást jelentene a mához képest? Hol tart a technológia jelenleg? 

Szerintem egy éven belül mindenképpen megoldható lesz.

A Colossyan is rajta van ezen? 

Jelenleg még nem, de a jövőben majd lehet, hogy leszünk. 

A nagy játékfilmek erőforrásait és költségvetéseit is lehetne optimalizálni. Nem kellene annyi statiszta például. 

Illetve egyes, jelenleg GCI-al készült jeleneteket lehetne mesterséges intelligenciával helyettesíteni. Például a robbanásokat! Nem kellene hozzá annyi ember sem. 

Ez viszont sok munkahelyet megszüntetne. 

Nische piacot szólítunk meg jelenleg, ami miatt a szolgáltatásunk nem detektálja a klasszikus videókészítés piacát.

Ez a lényeg: abból lesz igazán sikeres technológiai cég, amely nem helyettesíti, hanem jobb kezet nyújt az embereknek, hogy több dolgot elérhessenek kevesebb idő alatt. 

Attól nem kell tartani tehát, hogy a deep fake videók miatt tömeges elbocsátások következnek be. 

Ezt tartjuk szem előtt. 

A technológia fejlődése magában hordozza azt is, hogy az egyre jobb minőségű deep fake videókat nem etikus célokra is felhasználhatják – mint most Ukrajnában. 

A technológiánk nem nyílt forráskódú, ami azt jelenti, hogy mások nem használhatják fel, nem elérhető el számukra. Nyilván lenne ennek veszélye. Nem is árulunk el semmilyen technológiai titkot, hogy később ne tudják nemtelen célokra reprodukálni a szolgáltatásunkat. Ezt szintén szem előtt kell tartani. Így lehet elkerülni ennek a veszélyét. 

Novemberben még arról nyilatkozott, hogy a meglévő befektetők mellé szeretnének egy amerikai befektetőt, ami akkor meghiúsult. Hogyan áll most ez a dolog?

Keresünk új befektetőket. Szeretnénk növelni a céget bevétel szinten, hogy egy újabb befektetői kört létrehozzunk. 

Mennyire önfenntartó a vállalat? 

Egyértelműen szükség van a befektetésekre, mert nagyon költséges a jelenlegi helyzetünk. Több fejlesztőt, kutatót kell alkalmaznunk. Nagyon sok pénzt elvisz a jelenlegi embereink fenntartásai, ami miatt nem lehet egyik pillanatról a másikra profitábilissá válni. De ez a célunk, és reméljük, hogy hamarosan összejön. 

Hány ember dolgozik a Colossyanban és hány országban van irodájuk?

Jelenleg tizenhatan vagyunk. Van irodánk Pakisztánban, Törökországban, Budapesten, Spanyolországban és Koszovóban. 

Miért pont ezekben az országokban nyitottak irodát? Itt találták meg a megfelelő munkatársakat? 

Igen. Ehhez a technológiához alig ért igazán száz ember a világon. 

Milyen publikálható tervek vannak a láthatáron? 

Mi szeretnénk az elsők lenni a piacon. A terméket és sebességünket nézve elég közel vagyunk ahhoz, hogy ez megvalósuljon. Agresszívan és látványosan szeretnénk bővülni. 

Nincs konkurencia?

Nincs nagyon. Hat ilyen cég van a világon jelenleg körülbelül. 

Előző cikk

Nem fogja bírni a rendszer - benzinkutat a csőd szélén

Következő cikk

Újhullámos bisztró Csikágó határában – a Linkában jártunk