„TANULD MAGAD SIKERESRE!” AZ ONLINE MARKETING AKADÉMIÁVAL
Az újévi fogadalmak listájára nem ritkán felkerül egy olyan gondolat is, amelyben megígérjük magunknak, hogy valami hasznos dolgot is megtanulunk az évben. Az online marketing ma egyike a legdivatosabb ismeretszerzési területeknek, éppen ezért a rövid és intenzív tanfolyamokat kínáló képzésekből sincs hiány. Az Online Marketing Akadémia immáron kilenc éve indít képzéseket egyéni vállalkozóknak, nagyvállalatoknak, marketingeseknek és laikusoknak. Honlapjukon úgy fogalmaznak: „Küldetésünk, hogy a misztikus ködbe vesző internetes marketing némi tanulással, gyakorlással bárkinek hasznos segítőtársa lehessen.” Az akadémia két alapítójával és trénerével, Gombos Zsolttal és Fehér Mártonnal beszélgettünk az OMA-ról.
Fehér Márton és Gombos Zsolt a kétezres évek óta foglalkoznak marketinggel, korábban mindketten ügynökségi oldalon dolgoztak. Amikor megismerkedtek, eldöntötték, amellett hogy gyakorló szakemberek maradnak, szakértőkből oktatókká válva, tudásukat a szélesebb publikummal is megosztják. Együtt alapították meg 2008-ban az Online Markerting Akadémiát, az OMA-t.
„Arra jöttünk rá, hogy még az ügyfeleket is először edukálni kell, elmagyarázni az online marketing adta lehetőségeket, azért, hogy képbe kerüljenek, és reális lehetőségekben gondolkozzanak, valamint értékelni tudják a kapott eredményeket” – meséli Zsolt.
„Láttuk, hogy sok a hiányosság a tervezésben, a szemléletmódban, rájöttünk, hogy még több segítséget adhatunk, ha szélesebb körben kezdjük oktatni a cégeket”
– teszi hozzá Márton.
ONLINE TUDÁSANYAGBÓL TANTERMI ÓRA
A két szakember először felmérte, hogy melyik területeken van a leginkább szükség a tudásátadásra, aztán ezeket összedolgozták egy online tudásanyaggá, ami így elérhetővé vált az otthoni önfejlesztésre vágyóknak. A kezdeti modulcsomag annyira népszerű lett, hogy egyre több felkérést, megkeresést kaptak cégektől, hogy előadóként tartsanak tréningeket, bemutatókat, valamint elkezdték írni az OMA blogot is. „Azt láttuk, hogy az otthoni önfejlesztés mellett egy erős igény jelent meg arra vonatkozóan, hogy a képzésünk egyfajta szemináriumi formában is elérhetővé váljon. Ezért a már meglévő kilencrészes tudásanyagaink mellett kidolgoztunk tematikákat élő képzésekhez” – emlékszik vissza Zsolt.
Az elmúlt kilenc évben 5.000 vásárló döntött az OMA online tudásanyagai mellet, az élő képzésen megjelentek száma pedig 6.000 fő fölött van.
Idén februárban 23. alkalommal tartják meg az OMA Live! 52 órás szuperintenzív online marketingképzést, amely a kezdetek óta teltházzal zajlik. Ez a képzés – ahogy elnevezése is utal rá –
lefedi a teljes online marketingpalettát, a kéthónapos gyakorlatorientált oktats pedig az elméleti tudásanyag megszerzése mellett intenzív műhelymunkát is tartalmaz. A tizennégy alkalmas találkozók során a résztvevők nemcsak egy alapos tudást szerezhetnek a ma aktuális online marketingeszközökről, azok használatáról és az aktuális trendekről, de egyben egy szemléletmódot is tanulhatnak a két szakembertől. „A hosszú alkalmak előnye, hogy jobban rávilágítanak az összefüggésekre.
Sokkal eredményesebb, ha izolált területek helyett a résztvevők megismerik a teljes online marketingpalettát,
és így rálátnak a rendszerben működő szinergiára” – fejti ki Márton.
Meglepő lehet, de Nyugat-Európa, Magyarországhoz képest sokkal inkább gyerekcipőben jár az online marketing területén. A két szakember szerint ott kevésbé vannak rákényszerítve arra, hogy igazán hatékonyak legyenek, míg Magyarországon a cégek számára sokkal fontosabb, hogy sikeres marketinget működtessenek, hiszen kevesebb pénzből kell gazdálkodniuk, így a stratégiának is sikeresebbnek és jól tervezettnek kell lennie, mert nem fér bele egy bukás.
NAGYVÁLLALATOK ÉS KISMAMÁK IS ÉRDEKLŐDNEK
A kkv-k mellett nagyvállalatok és mikrovállalatok is egyaránt érdeklődnek az OMA képzései iránt. Érdekes tapasztalat, hogy ha online marketingről van szó, senki sem szereti a pazarlást, és ez független az adott vállalat méretétől. „Egy kkv-nak sokkal jobban kell vigyáznia, hiszen lehet, hogy egy elhibázott marketingstratégia, ami bukással jár, akár a cég végét is jelenti. Ugyanakkor a nagyvállalatok számára is nagyon fontos a megtérülés, és hiába vannak például régebb óta jelen a neten, látják, hogy ennél ma már jóval többre van szükség” – mutat rá Márton.
„Több száz fős cégek vezetői is ültek már nálunk, akik nem online marketinggel foglalkoznak, de szerették volna, hogy legyenek vízióik, terveik, és hogy lássák, hogy miért tudnak a szakembereik napokat eltölteni a Google AdWordsszel és a Facebookkal”
– említi meg Zsolt.
Gyakori résztvevők a vállalkozásindítás előtt állók is, akiknek már megvan az ötletük, és meg akarják tanulni, hogy mik az első lépések. Sok az aktív álláskereső és pályamódosító is, vagy az olyan – például a munkába visszatérni készülő kismamák –, akik korábban marketingesként dolgoztak, és most szeretnék felzárkóztatni tudásukat. De nem ritka, hogy hallgatók látogatják az OMA képzéseit, akik az egyetemről kilépve már birtokolják a szükséges elméleti tudást, de hiányzik a piacképesebb, gyakorlatorientáltabb, naprakész ismeretük. Rendszeres résztvevői a képzéseknek a bankok, biztosítók, hazai márkaképviseletek és ügynökségek is.
„Az első kurzusaink résztvevői közül sokan ma már nagyvállalati marketingvezetők lettek,
ez is bizonyítja az eredményességet” – emeli ki Márton.
Az OMA az elmúlt években több stratégiai partnerséget is kötött. Ezek közül kiemelkedő a Telekommal kötött együttműködésük. A telekommunikációs nagyvállalat a hűségprogramban részt vevő ügyfelei számára biztosít kedvezményes hozzáférést az OMA tananyagaihoz. A Google AdWords képzést pedig még a Google hivatalos partnereként indították útjukra 2009-ben, továbbá a „Neten a cégem” program keretében egy közös roadshow-n is részt vettek.
FONTOS RÁLÁTNI MINDEN TERÜLETRE
A résztvevők érdeklődésében töretlenül népszerű a Google AdWords és a Facebook. Ugyanakkor a tudásépítéshez szükséges, hogy átfogó képpel rendelkezzünk a fellelhető más eszközökről, módszerekről. „Nagyon fontos, hogy a weboldalunk is ergonomikus, felhasználóbarát, és a keresőben is megtalálható legyen, de a Facebookon is jelen kell lennünk. Hisszük, hogy sikeresebb annak a munkája, aki nemcsak a saját szűk területéhez ért, hanem a kapcsolódó területekkel is tisztába van” – összegzi Márton.
„A módszertan nem változik, az eszközök újulnak folyamatosan.
Az alapvetések ismeretével már csak az kell, hogy valaki innovatív legyen, és merjen belevágni a nagy újdonságokba, amiket az eszközök felkínálnak.
Vannak alapozó és haladó képzéseink, az online tudásanyagok pedig folyamatosan frissülnek, a korábbi vásárlóink számára pedig az éves frissítés is rendelkezésre áll” – egészíti ki Zsolt.
Az online marketing világa folyamatosan megújul, az eszközök akár hetente változhatnak. Éppen ezért Márton és Zsolt szerint sincs két ugyanolyan tréning, mert az újonnan megszerzett ismereteket azonnal beépítik a tudásanyagba. Ehhez persze ők is folyamatosan képzik magukat, úgy összegzik, hogy heti szinten egy napot egészen biztosan az önképzésre kell fordítaniuk. Azt mondják, ők ketten együtt lefedik az online marketingről megszerezhető ismeretanyagot, de az egyre aprózódó, kisebb részterületekre bomló szakmát ma már egy emberként nagyon nehéz teljes egészében, részletekbe menően megismerni. Éppen ezért az OMA szakértői szerint egy olyan szakember, aki azt állítja, hogy minden területhez professzionális szinten ért, gyanús.