Home»First Class»AZ ALKOTÓ ROMBOLÁS

AZ ALKOTÓ ROMBOLÁS

1
Shares
Pinterest Google+

Az emberi élet fontos és meghatározó eleme az alkotás, az új megismerése és a határok folyamatos tágítása. A nyughatatlanság és a kíváncsiság hajtóereje a felfedezések iránt érzett vágynak, amely új inspirációk és kezdeményezések megteremtője. Ezt a folyamatot, vagy annak végeredményét, innovációnak nevezzük.

J. A. Schumpeter

Az innováció jelentéstartalmában benne van az újítás, az újdonság, a megújulás, valamint a változás, a feltalálás és a kutatás-fejlesztés fogalma. Az osztrák-német-amerikai közgazdász, szociológus J. A. Schumpeter, az innováció fogalmának megalkotója, az innováció lényegét a termelési tényezők új kombinációjában jelölte meg. Schumpeter értelmezésében az innováció ötféle formában valósul meg: új termék létrehozása, új termelési eljárás bevezetése, új beszerzési vagy értékesítési piac meghódítása, új szervezeti forma alapítása. Schumpeter 1939-es megfogalmazásában az innováció annyit tesz, mint „alkotó rombolás”. Egy folyamat végét jelenti, ahonnan egy új gyakorlat lép érvénybe.

C. K. Prahalad professzor hetven évvel később, 2009-ben egyik művében úgy fogalmazta meg az innovációt, mint „következő forma a termékek és a szolgáltatások helyett. Véleménye szerint a vállalatok és fogyasztói közösségek hálózatának támogatásával – a tapasztalati környezetre kell összpontosítanunk, amelynek célja, hogy az egyes fogyasztókkal együtt teremtsünk egyedi értéket.”

A tudásalapú gazdaság kialakulásával a technológia, az innováció és a gazdasági teljesítmény kapcsolata új értelmezést nyert. Edward J. Malecki és Marlies E. Veldhoen Network Activities, Information and Competitiveness in Small Firms című könyvében alkalmazott meghatározás szerint az a vállalkozás tekinthető innovatívnak, amely árbevételének több mint 20%-a származik a megelőző három évben bevezetett termékinnovációkból.

A vállalkozások innovációs teljesítményét jellemezhetjük abból a szempontból is, hogy rendelkeznek-e versenyképességük megtartásához, illetve növeléséhez szükséges készségekkel, képességekkel.

Ezek ugyanis egyben az innovativitást támogató jellemzők is. Az innovációnak fontos része a kutatás-fejlesztés, de az ezen a területen elért eredmények mellett olyan innovációs tevékenységek is szükségesek a sikerhez, mint a tervezés, az engineering, a gyártás megindítása, a marketing, valamint a licencvásárlás.

A LEGFONTOSABB INNOVÁCIÓK

Ha a legfontosabb innovációkat kellene rangsorba állítanunk a civilizáció és a tudomány fejlődése alapján, első helyen a tűz megismerése és „megszerzése” kell, hogy szerepeljen, hiszen az ember az időszámítás előtt 400 ezer évvel fedezte fel először a tüzet. A nyelv, mint az önkifejezés verbális eszköze, már 100 ezer éve áll tudásunk birtokában. Több mint 170 ezer éve, hogy elkezdtünk kereskedni, és 15 ezer évvel ezelőtt gazdálkodásba fogtunk. Időszámításunkat megelőzően 4000 évvel indult meg a hajózás, és ezer évvel később az emberiség feltalálta a kereket, amely forradalmasította a közlekedést.

Időszámításunk előtt 3000-ben megjelent a pénz mint fizetőeszköz, ami a sumérok találmánya volt. Ugyancsak ebben az időben jelent meg a vas és az írás, 1500 évvel később pedig az első jogrendszer Hammurapi babiloni király törvénykönyvével. Időszámításunk előtt 1000 évvel ismertük meg az acélt, a vízerőművet és a papírt.

1592-ben két szemüvegkészítő, Hans Janssenn és fia, Zacharias feltalálta a mikroszkópot, amely a nanotechnológia megismerésének egyik első lépése volt. 1600-ban az angol tudós, William Gilbert megalkotta a villamos energiát, az ipari forradalom kezdetét pedig 1769-től számítjuk, amikor James Watt megalkotta a gőzgépet. 1860-ban Alexander Graham Bell kapta a világ első telefonhívását, 1879-ben Thomas Edison pedig felfedezte a villanykörtét. 1896. a penicillin éve volt (Alexander Fleming), s a következő évben elkezdődött a rádiózás (Nikola Tesla). A huszadik században aztán felgyorsult a világ, és 100 év alatt eljutottunk a kvantumfizikától az internetig.

Az amerikai Forbes magazin listája az elmúlt 30 év világmegváltó innovációiról:
1. Internet
2. PC és laptop
3. Mobiltelefon
4. E-mail
5. DNS-vizsgálat és – szekvenálás, az emberi genom feltérképezése
6. Mágnesesrezonancia-képalkotás (MRI)
7. Mikroprocesszor
8. Száloptika
9. Office szoftvercsomag
10. Lézeres technológia és laparoszkópia
11. Nyílt forráskódú szoftverek, mint például a Linux és a Wikipédia
12. Fénykibocsátású diódák
13. Folyadékkristályos kijelző (LCD)
14. GPS-rendszer
15. Online vásárlás és e-kereskedelem
16. Médiafájl-tömörítés (jpeg, mpeg, mp3)
17. Mikrofinanszírozás
18. Napelem
19. Szélturbina
20. Közösségi hálón folyó kommunikáció
21. Grafikus felhasználói felület (GUI)
22. Digitális fotózás és videózás
23. RFID (Radio Frequency IDentification) – automatikus azonosításhoz és adatközléshez használt technológia
24. Genetikailag módosított növények
25. Bioüzemanyag
26. Vonalkódok és szkennerek
27. ATM-ek
28. Stent (csőszerű, belül általában hálós szerkezettel ellátott eszköz, amelyet főként erek elzáródásának vagy szűkületének megoldására, tágítására alkalmaznak)
29. Statikus memória (SRAM)
30. Az AIDS antiretrovirális kezelése

STARTUP – A 21. SZÁZADI INNOVÁCIÓ

A startupindítás virágkorát éljük. Bár Budapest egyelőre nincs a világ legnagyobb startupközpontjai között, a jól képzett és vállalkozó kedvű fiatalabb generációk egyre lelkesebben vágnak bele egy-egy új startup elindításába. A vállalkozókedvet tovább élénkítik a kedvező támogatási struktúrák, a közösségi irodák (lásd a témában írt cikkünket) és a digitális technológiák fejlődése. 2017-től pedig Magyarország is részese a Digitális Startup Stratégiának (DSS), melynek célja az innovatív, nagy növekedési potenciállal rendelkező startupvállalkozások létrejöttének és fejlődésének támogatása. Ugyanakkor vállalkozni ma sem lett egyszerűbb, fontos, hogy az ötlet, amelybe energiát és pénzt fektetünk, rentábilis legyen, és a kezdeti stratégiánk idővel profitot termeljen. Egy újabb fotómegosztó portál vagy egy századik ugyanolyan applikáció helyett fontos, hogy a startup értékteremtő célt hordozzon, így kezdőlépésként érdemes egy valós problémát keresni, és létező igények alapján tervezni. Így hatékonyabban találhatunk olyan koncepciót, amely életképes és értékteremtő lehet.

A klasszikus startupok tőkebevonással működnek, de lehetőség van pályázatok útján is megszerezni a kezdőtőkét. A termék megtervezése mellett ugyanolyan fontos a marketinginnováció és a szervezeti innováció is. A vállalkozások többsége hamar felismeri, hogy a növekedéshez elengedhetetlen befektetni a fejlesztésbe is. Ezt az igényt felismerve dolgozta ki az Európai Unió támogatásával A. T. Kearny tanácsadó cég a német technológiai fejlesztésekkel foglalkozó Fraunhofer intézettel karöltve az IMP3rove benchmark módszert, amely 2007 óta szolgál standard eljárásként a kis- és középvállalkozások innovációs potenciáljának mérésére. Az IMP3rove egyfajta globális innovációs indexként működik, ezáltal olyan fontos jövőbeli üzleti elvárások kielégítését szolgálja, mint a kollaboratív és globális innovációs menedzsment.

Az innováció hosszú távú értékteremtő képessége révén a cégnövekedést nagyban meghatározó tulajdonság lesz, így arányaiban is nagyobb tőkeigénnyel él, és tud is élni.

Az innováció mértéke azonban cégenként eltérő, így fontos felmérni a vállalkozásban rejlő üzleti potenciált.

IZGALMAS HAZAI STARTUPOKBÓL NINCS HIÁNY

ColibriLabs – Az erdélyi startupvállalkozás drónjaival a jelenleg fennálló világrekordot szeretné megdönteni, fejlesztéseik révén prototípusaik már ötször több időt képesek a levegőben tölteni, mint egy átlagos drón. Bustya Attila Csíkszeredán tervezi és szereli össze a világ legjobb drónjait.

A DZZOM bioinformatikai vállalkozás élen jár a humán sejteken belüli gének és fehérjék által alkotott hálózatok építésében és szimulációjában, hozzájárulva a komplex betegségek biológiai folyamatainak és kapcsolatainak megértéséhez. A DZZOM Network Medicine SaaS termék segítségével a globális gyógyszeripar jelentősen csökkenti az innovatív gyógyszerek kutatás-fejlesztési idejét és költségét. A projekt célja, hogy a kutatók által kifejlesztett termékekkel onkológiai, szív- és érrendszeri vagy immunológiai betegségek korai diagnózisát segítsék, és lehetőséget teremtsenek személyre szabott terápiák kifejlesztéséhez.

A Liber8 Technology alapgondolata nagyon egyszerű és mégis nagyon érthető: meg akarják szabadítani a világot a lemerülő akkumulátoroktól és a mindent behálózó kábelektől. A magyar cég olyan IT-termékeket gyárt majd, amik kábel és gombok nélkül működnek, továbbá sohasem kell őket tölteni. Első termékük egy e-ink kijelzővel borított, NFC chippel kommunikáló luxuskarkötő, amit mobiltelefonnal lehet vezérelni.

Elektronikus kerekesszék vezérlő platform a GyroSet, amely fedélzeti számítógépe és egyedülálló fejvezérlése révén kinyitja a világot a súlyosan mozgássérült emberek számára. Található benne fejvezérlés, környezetvezérlés, beszédszintetizátor, navigáció és internetelérés, valamint elektronikus menetstabilizáló algoritmusok. A GyroSet új funkciói révén lehetővé teszi, hogy a súlyosan mozgássérült emberek is dolgozhassanak, illetve kapcsolatot teremthessenek a külvilággal.

Saját erőből, fejenként 70 ezer forintból indult el bootstrapként a Ma este Színház! Az oldal összegyűjti a szabad színházjegyeket aznap estére és last minute, 50%-os kedvezményes áron kínálja őket megvásárlásra. Alapítói 2011-ben egy üveg bor mellett döntöttek úgy, hogy létrehoznak egy vállalkozást, és ötleteiket összevetve azt mérlegelték, hogy melyiket csinálnák a legszívesebben, és mihez kell a legkevesebb induló tőke. Mivel egyedülálló dologba kezdtek, így sok idejük telt el eleinte azzal, hogy megértessék, egyáltalán mi a vállalkozásuk célja. Limbacher Tivadar és Szabadkai Attila sikerre vitte innovatív álmát.

Teljes körű marketingforrás-elemzést kínál a budapesti Enbrite.ly, aki termékével részletes riportot ad ügyfeleinek, valamint segíti őket abban, hogy felesleges költések helyett a lehető leghatékonyabban használják ki a különböző marketingcsatornák által nyújtott lehetőségeket. 2015-ben 750 ezer euró értékű kockázati tőkét vontak be.

Az Analogy innovatív fejlesztéseit a tanulásmódszertan, a kognitív pszichológia, a nyelvészet és a mesterséges intelligencia területeire építi. Szoftverei a kollektív tudásra, a folyamatkövetésre és feldolgozásra, továbbá az e-tanulásra építenek. A 2014-ben alapított cég már több mint félmillió euró értékben vont be kockázati tőkét.

A RisingStack 2014-ben alakult, és internetes szolgáltatások monitorozásával, azaz Application Performance Managementtel (APM) foglalkozik. A különböző rendszerfolyamatok képi megjelenítésével, a hibák szűrésével segíti az esetleges problémák hatékony elhárítását. 2015-ben százmillió forintos kockázati tőketámogatást kapott.

A Bitrise 2015-ben lépett piacra Budapesten. Tevékenysége az alkalmazásfejlesztési feladatok automatizálása, kezdve azok felépítésétől a tesztelésen át a telepítésig. A feladatokat egyedi, látványos felület segítségével lehet integrálni és kezelni.

Az Opp.io 81,5 ezer dolláros kezdőtőkével, budapesti és San Franciscó-i székhellyel működik, termékük pedig egy céges meetingeken jegyzetelő, feladatkiosztó és utánkövető alkalmazás. A magyar vállalkozást nemrég több ezer jelentkező közül választották ki és díjazták 33 ezer dolláros támogatással a világ egyik legnagyobb versenyén, a Start-Up Chilén.

Négy cég képviselhette Magyarországot a Las Vegas-i CES konferencián, ahol a leginnovatívabb technikai újítások és termékek mutatkoznak be. A világ meghatározó nagyvállalatai mellett évente több mint 6001 startup is megmutathatja magát. A január ötödikén induló rendezvényen bemutatkozhatott a GPS Tuner, ami nem idén szerepelt először, de most mutathatta be legújabb termékét, egy elektromos kerékpárokhoz készített komplex fedélzeti számítógépes alkalmazást, az EBike Turnert, amely folyamatosan küld adatokat a bicikli akkumulátoráról és a kerékpáros teljesítményéről. A DoBox Apple eszközökhöz készített kiegészítőket, fejlesztéseihez pedig crowdfundingot használt, és így gyűjtött össze 100.000 dollárt (több mint 28 millió forintot). A Sybrillo szintén közösségi finanszírozással gyűjtött össze közel 150.000 dollárt (több mint 42 millió forintot). A startup GoPro akciókamerákhoz fejlesztett távirányítós stabilizátort, amelynek segítségével bárki professzionális minőségű videofelvételeket készíthet. A Chameleon pedig kifejlesztett egy olyan platformot, amely kompatibilis a legtöbb gyártó különböző smart home eszközeivel, így egy egységes irányító központként szolgál a felhasználóknak.

MEGACSODÁK – ÁLOMBETELJESÍTŐ HAZAI STARTUPOK

PREZI.COM

A Prezi története egy klasszikus startup-sikersztori, amikor az ötlet, a kreativitás és az innováció találkozásából egy olyan termék születik, amelyet pár éven belül több mint 75 millióan használnak, és amelynek céges háttere 120 embernek ad munkalehetőséget. A Flash-alapú, internetes prezentációkészítő szoftver története 2007-ben kezdődött, amikor Somlai-Fischer Ádám építész hallgató diplomatervét a hagyományos, lineáris PowerPoint prezentációs eszköz helyett valami mással képzelte bemutatni. Készített egy olyan alkalmazást, amely lehetővé tetszi, hogy felhasználója ki- és bezoomoljon a képeken. Ötletével megtalálta Halácsy Pétert és Árvai Pétert, akik az IT-szaktudást és a menedzsmentet adták a prezentációs eszközhöz, majd 2009-ben nyilvánosan is publikálták a Prezit. A szoftver erőssége nem csak interaktivitásában és újszerű megközelítésében rejlik, de közelebb hozta a történetmesélés lehetőségét, és felváltotta az addigi hagyományos, és kissé unalmas, sablonos prezentálási formát. Támogatóként először a Kitchen Budapestet és a Magyar Telekomot sikerült megnyerniük, majd a Sunstone Capital állt be a Prezi mögé, annak nemzetközi elterjesztése céljából. Az Egyesült Államokat követően több angol nyelvű országban is elterjedt a Prezi. A Prezi jelmondata így hangzik: Ideas matter, vagyis az ötlet számít. Ebből vezetik le az üzleti modellt is: freemiumrendszerben működnek, vagyis az alapszolgáltatás elérhető ingyen, ám a létrehozott prezentációkat csak nyilvánosan elérhető formában lehet tárolni. Ha „el akarod rejteni” az ötleteidet, a gondolataidat, a történet onnantól már fizetős.

USTREAM INC.

Egy felmérés szerint a fiatalok több mint fele tartja jobbnak a vállalkozói formát, ám csak egy kis részük tartja reálisnak, hogy maga is vállalkozó lehet. A Bridge Budapest kutatása szerint a 20–35 évesek 65 százaléka gondolja úgy, hogy saját vállalkozásából is megélhetne, és 48 százaléka gondolkodik is saját vállalkozás indításán. Ennek ellenére a fiatalok többsége 10 év múlva alkalmazottként tekint önmagára, és csak minden negyedik fiatal képzeli úgy, hogy saját vállalkozása lehet. A fiatalok 81 százaléka átlagos megélhetést biztosító, de biztosabb munkahelyet választana a kockázatossal szemben. Főbb motivációjuk között szerepel a magasabb jövedelem, a tapasztalatszerzés és a nyelvtanulás lehetősége.
Az internetes videostreaming-szolgáltató Ustream egy másik csodatörténet a hazai startupvilágból, azzal együtt, hogy az IBM 2016-ban megvásárolta a céget. A Ustreamet 2007-ben két egykori amerikai honvéd, Brad Hunstable és John Ham indította el Fehér Gyula webfejlesztővel közösen. A cég első befektetője 2010-ben a japán Softbank volt 20 millió dolláros tőkeinjekcióval, majd 2008-ban a Doll Capital Management is támogatta a céget 11 millió dollárral. A Ustream vállalatok és műsorszolgáltatók számára biztosít felhőalapú videostreaminget, azaz internetes műsorsugárzási lehetőséget, a vállalati sajtótájékoztatók megtartásától kezdve az élő koncertközvetítésig. A cég mintegy nyolcvanmillió felhasználó – köztük a NASA, a Samsung, a Facebook, a Nike és a The Discovery Channel – számára szolgáltat élő vagy on-demand videótartalmat. A cég központja San Franciscóban, fejlesztési központja Budapesten, míg adatközpontja San Joséban, Amszeterdamban és Tokióban található. Az indulás évében 808 millió, 2011-ben pedig 1,35 milliárd forint volt az árbevétele. A mérleg szerinti eredménye 20, illetve 28 millió forintot tett ki. 2016-ban az IBM bejelentette, hogy megvásárolta a felhőalapú élő videostreaming-szolgáltatást nyújtó vállalkozást saját videószolgáltatásainak bővítése céljából.

KÜRT INFORMÁCIÓBIZTONSÁGI ÉS ADATMENTŐ ZRT.

A mai Kürt Információbiztonsági és Adatmentő Zrt. elődjét, a Kürt Computer Kft.-t Kürti Sándor és testvére, Kürti János alapították családi örökségükből 1989-ben. Kezdetben adattárolók javításával foglalkoztak, első megrendelésüket a Vörös Hadseregtől kapták egy lemezcsomagmosó gépre, amely az akkoriban használt mágneslemezes adattárolók tisztítására szolgált. Később adattárolók javításával, majd adatmentéssel kezdtek foglalkozni, a mai napig ez utóbbi adja fő tevékenységüket, és hozta el számukra a nemzetközi hírnevet és elismerést. A 2001. szeptember 11-i terrortámadások utáni kármentésben is részt vettek az Egyesült Államokban. Jelenleg 16 ország látja el adatmentési feladatokkal az immáron hungarikummá nyilvánított KÜRT-öt. Az adatmentés mellett bevételeik jelentős részét szerzik okostechnológia-szolgáltatásból, a saját fejlesztésű felhőalapú technológiájukon keresztül, amellyel a felhőalapú infrastruktúra biztonságosabbá tételén is dolgoznak. A KÜRT Akadémián képzésben oktatják az etikus hackerré váláshoz szükséges ismereteket, továbbá létrehoztak egy Hátrányos Helyzetű Alapítványt is. A cég mára 15 százalékos piaci részesedést épített fel, 400 ezer euró árbevétellel. Leányvállalata van Németországban.

LOGMEIN INC.

Startupból nőtt nemzetközi IT-nagyvállalattá a LogMeIn, a magyar alapítású, amerikai székhelyű vállalat, amelynek fő szoftvertermékével a böngészőből lehet távoli számítógépekre belépni. Az évi százmillió dollárt meghaladó bevételű cég fejlesztői részlege jelentős részben Magyarországon működik, évente 20 százalékkal növeli a foglalkoztatottainak számát. A cégnek világszerte több mint ezer munkavállalója és 11 irodája van. Főbb ügyfelei között szerepel a HP, a Microsoft, a Walmart, a GE és a KFC. A cég vezérigazgatója Michael Simon, technológiai igazgatója a magyar Anka Márton. A cég 2009 óta jelen van a NASDAQ részvénypiacon.

A London Stock Exchange Group összeállításában tíz magyar cég szerepel aközött az 1000 között, akik elnyerték a leginspirálóbb európai vállalkozás címet. A londoni tőzsde saját kiadványában nyáron jelentette meg az összesítést azokról a cégekről, amelyek a legdinamikusabban fejlődnek a kkv-szektoron belül. A listán szereplő vállalkozások átlagosan 71%-os bevételnövekedést értek el éves szinten az elmúlt három évben. A rangsorban helyet kapó magyar vállalkozások: Carboferr Zrt., Colas Hungária, Euro One Számítástechnikai Zrt., Ferroép Zrt., Geohidroterv Kft., Hunland, InnoCore Vision, Keviép, MPF Industry Group, NISZ Zrt.

HUNGLISH HELYETT STARTUPSZÓTÁR A KÖNNYEBB MEGÉRTÉSÉRT

A három F (FFF) annyit tesz family, friend, fools, azaz azok, akik invesztálnak egy új vállalkozás elindításának ötletébe. Ők elsőként a család, majd a barátok és végül olyan befektetők, akik bíznak az ötletben, de a startupvilág változékonysága miatt őket a jó értelemben vett „bolond” jelző illeti meg. A seed a startupszótárban pedig nem magot jelent, hanem azt a befektetést, amit kockázati tőkések, befektetők vagy akcelerátorok adnak, és amelynek összege 1 és 100 millió forint között mozog. Efölött van a series, amelyből találunk A, B, C és D verziót, az összeg nagyságától függően. A következőkben bemutatjuk a leggyakoribb startupkifejezéseket és azok jelentéseit.

  • Accelerator     Olyan magánvállalkozás, amely egy startup támogatására jött létre, és néhány tízezer dollár befektetésével, oktatással, coworking irodával és kapcsolati hálójával segíti a startupokat.
  • Board             Igazgatótanács, a Board of Directors kifejezés rövidítése.
  • Bootstrapping    A szó eredete a lift oneself by one’s bootstrap kifejezés, ami ’saját erőből felemelkedni’-t jelent. Az első, még a tőkebevonást megelőző szakaszt hívják így.
  • Branding         A vállalkozás vagy a termék márkaépítése.
  • Common stock     Az alapítók által birtokolt, előjogok nélküli részvényosztály. Ellentéte a Preferred stock, ami a befektetők részvényosztálya.
  • Crowdfunding     Egy projekt vagy startupötlet közösségi finanszírozása.
  • Deck    Prezentáció a befektetőknek.
  • Exit    Egy cég teljes eladása.
  • Follow-on financing    Az első befektetést követő második, nagyobb befektetés.
  • Fundraising    Befektetés keresési folyamat, ami a kockázati tőke bevonására fókuszál.
  • Gamification    Egy funkció vagy termék játékos elemmel történő színesítése.
  • Hustler    A startup üzletfejlesztésért felelős alapítója, aki rámenősen igyekszik befektetőket találni.
  • Liquidation preference A befektető előre meghatározott megtérülési mutatója.
  • Monetizáció    Pénzzé tétel, az üzleti modellt jelöli.
  • Monthly burn rate    A startup működtetéséhez szükséges havi költség.
  • MVP    Minimum Viable Product – a leggyorsabban elkészíthető, első működő prototípus.
  • NDA    Non-disclosure agreement – titoktartási megállapodás.
  • One line pitch    A startup tevékenysége egy mondatban, amolyan aforizma vagy szlogen.
  • One-pager    A startup adatait tartalmazó, egyoldalas vezetői összefoglaló.
  • Option pool        Az alkalmazottaknak elkülönített részvényopció.
  • Pitching        A startup bemutatása pár perc alatt, többnyire egy kísérő prezentációval.
  • Postmoney         A befektetés utáni cégértékelés.
  • Premoney        A cég befektetés előtti cégérték.
  • Pre-seed     A startup ötletének, célcsoportjának és termékének piaci életképességének igazolása.
  • Protective provisions    Befektetői vétójog.
  • Saas            Szoftver mint szolgáltatás.
  • Validation     Az ötlet, az üzleti modell, a korai fázisú termék és a feltételezett vásárlói célcsoport igazolása mérések és közvetlen tapasztalatok révén.
  • VC            Venture Capital – kockázati tőke.
  • Win-win         Olyan stratégia vagy alku, amelyben minden szereplő nyertes lesz.
Előző cikk

„TANULD MAGAD SIKERESRE!” AZ ONLINE MARKETING AKADÉMIÁVAL

Következő cikk

STEAMPUNKOS SZERELMI KALANDFILM: KINCSEM