Home»Lifestyle»UTAZÁS A POKOLIAN SÖTÉT ÉS A REMÉNYEKKEL TELI JÖVŐBE

UTAZÁS A POKOLIAN SÖTÉT ÉS A REMÉNYEKKEL TELI JÖVŐBE

1
Shares
Pinterest Google+

 

Közhelyesnek tűnő, de minden szavában igaz megállapítás, hogy a divat egy állandóan változó, véget nem érő folyamat. Egy olyasfajta láncolat, ami időnként visszatekint a múltba, hogy a tanulságokat leszűrve, önmagát inspirálja. Néha forradalmi újításokkal lepi meg hódolóit, néha pedig eleget tesz az elvárásoknak. Kiszámíthatatlan, de tervezhető. Lehet, hogy ami tegnap még menő és keresett volt, az holnap már a feledés homályába kerül. A tehetséges, egyedi látásmóddal megáldott designerek pedig – nekünk, földi halandóknak – abban segítenek, hogy lépést tudjunk tartani az állandóan változó, megújuló öltözködési szokásokkal. A következő összeállításunkban olyan divattervezők munkáit mutatjuk be, akik művészetükkel látványos, olykor meghökkentő és roppant tanulságos jövőképet vizionálnak.
Minden korszaknak megvannak a maga ideáljai. Igazán maradandót csak azok tudtak alkotni a viselettörténetben, akik szembe mertek menni az árral, fel merték vállalni egyéniségüket, és mindenekelőtt, mertek kockáztatni. Ki gondolta volna, hogy egy francia vándorkereskedő és egy varrónő lányából a párizsi haute couture legnagyobb forradalmára, az isteni Coco Chanel lesz? Bizony, ő volt az a határozott elképzelésekkel megáldott lány, aki szembement korának elegáns, ugyanakkor nők ezreit megnyomorító eszközével, a fűzővel. Kényelmes, praktikus és egyszerű ruhadarabjai, tweedkosztümjei és letisztult szabászati megoldásai reményt adtak több millió nőnek. Vásárlói egyszerűen imádták Chanel merészségét: haját rövidre vágatta, nadrágot húzott, és hagyta, hogy bőrét a nap barnítsa. Ezzel az akkor igencsak futurista szemléletével pedig egy olyan korszakot indított el, amin a mai öltözködésünk alapjai is nyugszanak. Legendássá vált mondása érzékletesen összegzi mindazt a szellemiséget, amit az utókor számára hagyott:

„Mindenki nevetett az öltözködési stílusomon, de ebben rejlett a sikerem titka. Más voltam.” (Coco Chanel)

Napjaink híres és kevésbé ismert divattervezői napról napra azon munkálkodnak, hogy valami olyat hozzanak létre, ami hordató, kényelmes és kiválóan funkcionál a hétköznapokban. Ám egyes designerek a prêt-à-porter (angolosan ready-to-wear, azaz a tömegek számára készített, elérhető árú, hétköznapi divatot képviselő kollekciók és darabok – a szerk.) ruhákon túl a végtelen művészi szabadság és önkifejezés világában, az haute couture (más néven magasfokú szabászat, kiváló minőségű anyagokból és nagyfokú precizitással előállított ruházat, amit megrendelésre vagy bizonyos alkalmakra készít a divattervező – a szerk.) területén alkotnak maradandót. Ezek a művészek az egyedi szabászati megoldásokkal, az olykor vad, vagy éppen túlzásokkal teli ruhakölteményekkel évtizedek óta lázba hozzák a divat szerelmeseit. Formabontó elemei miatt sokan hordhatatlannak gondolják a couture-darabokat, mivel ezek inkább az adott divatház színvonalának bemutatására szolgálnak. Mesélnek, ábrándoznak, kritizálnak, értékítéletet mondanak, de mindenekelőtt irányt mutatnak a pokolian sötét vagy éppen a reményekkel teli jövőbe.

Stílusos arctalanság vagy arcátlan stílusosság

A nápolyi születésű Francesco Scognamiglio szó szerint az anyatejjel szívta magába azt az utánozhatatlan olasz temperamentumot, amire mi, kelet-közép-európai emberek csak irigykedni tudunk. Azt a szenvedélyt és rajongást a sikkes megjelenés iránt, amit később a párizsi szalonok pompájával tett saját védjegyévé. 2017-es tavaszi kollekciója a nőies vonalvezetés, a kiváló minőségű selymek, fénylő szaténok és a kézi hímzések mesés univerzumába kalauzol bennünket. Scognamiglio tervezői zsenialitásán cseppet sem csorbít az a leírhatatlanul kettősségérzés, ami bemutatói során a lelkünk mélyéig hatol. Csillogó ruhakölteményeit, vörös szőnyeges gálákra való estélyi ruháit, stílusos nadrágos szettjeit meghökkentő, kristályokkal díszített tüllmaszkokkal egészíti ki. Tökéletes kifejezőeszköze annak az uniformizált, arcok nélküli világnak, ahol már csak egy számként jelenünk meg az adatbázisokban, ahol már nem fontos, hogy ki vagy és mit érzel. Vagy éppen az ellenkezőjét sugallja? Az arctalansággal tűnj ki a tömegből, vegyenek észre úgy, hogy közben észrevételen maradhass? Légy stílusos anélkül, hogy felvállalnád az arcodat? Nem tudhatjuk. Mindenesetre Francesco Scognamiglio elgondolkodtató és egyedi formavilággal tekint a jövőbe.

Lázadás a konvenciók ellen

A világosság és sötétség örök harcával dolgozik a brit divat fenegyereke, Gareth Pugh. Lázadó, depresszív stílusát a 80-as évek punk jegyei mellett a végletekig eltúlzott, felismerhetetlenségig eltorzított emberi test jellemzi. Kedveli a polgárpukkasztó kombinációkat, a latexet, a PVC-t és a műszálas ruhákat, jelmezszerű kreációin gyakran felbukkannak a geometrikus minták is. A 2017-es tavaszi prêt-à-porter gyűjteménye extravagáns gallérokkal ellátott kiskabátokból, alig takaró sortokból és Victor Vasarelyt idéző op-art jegyekből állt össze. Feltűnő és teátrális ruháit a drámai kettősség járja át. A fekete és arany dinamikus találkozásával egy tökéletes világ mértani pontosságú, precíz, minden részletében kifogástalanul megszerkesztett ruhatáráért küzd, hanyagul elkenődött, szájhangsúlyos sminkjeivel pedig ezt a makulátlan jövőképet sárba tiporja.

(Fotók: indigital.tv, Vogue)

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin OKOS JÖVŐ című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

INNOVÁCIÓ ÉS TISZTA INSPIRÁCIÓ A VI. FLOW LEADERSHIP KONFERENCIÁN

Következő cikk

NANO, AZ INNOVATÍV BÁRKONYHA – FOTÓGALÉRIA