„Azt nem tudom megmondani, hogy kiből lesz világbajnok, azt viszont igen, hogy kiből nem” – interjú Rácz Félix sportmenedzserrel
Dzsudzsák Balázs, Erdei „Madár” Zsolt, Nagy „Csonttörő” János, Berki Krisztián – jól csengő nevek, akik az évek alatt a Felix Promotion berkein belül képviseltették magukat. A társaság vezetőjével ökölvívásról, személyes márkaépítésről, megosztottságról, televíziós közvetítésekről és a hozzátartozó fogyasztói kultúráról, valamint az MMA-ről is beszélgettünk.
Ön szerint kivel fog legközelebb megküzdeni Anthony Joshua: Povetkinnel vagy Wilderrel?
Könnyen előfordulhat, hogy egyikkel sem.
Miért nem?
Vannak ennél kecsegtetőbb alternatívák is – ez alatt kevésbé nehéz ellenfeleket értek. Joshua az az ökölvívó, akinek jelenleg teljesen mindegy, hogy kivel bokszol – küzdhetne akár velem is –, akkor is megtölt egy több tízezres stadiont. Ebből a szempontból az ellenfél választása indifferens. Ha tárgyilagosak vagyunk, az ő bevétele és népszerűsége csekély mértékben fog azzal növekedni, hogy bevállal egy Povetkint vagy Wildert – akitől akár még ki is kaphat. Az ilyen választások már inkább a szakmáról, presztízsről és belevalóságról szólnak.
Ki ellen látná szívesen?
Jelenleg talán Wilder az egyetlen olyan ellenfél, aki ellen 50 százalékos eséllyel lépne szorítóba. A többiek ellen sokkal könnyebb dolga lenne. Ugyanakkor vannak még páran, akik komolyan borsot tudnának törni az orra alá, ilyen például Tyson Fury vagy Dillian White. Ezek olyan mérkőzések lennének, amelyeknél nem tudnám száz százalékosan azt mondani, hogy Joshua simán győzne.
Mennyire döntő az ellenfél kiválasztásában, hogy mennyire könnyen győzhető le?
Az említett nevekkel szemben ő az esélyesebb, de nem lehet mindig világbajnokok ellen bokszolni. A világszervezeteknek megvannak a maguk szabályai, melyek lényege, hogy eleget kell tenni a kihívóknak. Az nem fordulhat elő, hogy van 15 sportoló, aki meg akar veled küzdeni, te pedig nem veszel róluk tudomást, és csak a többi világbajnokkal bokszolsz egyesítőket. Az ilyen sportolót a szervezetek egy idő után megfosztják a címétől, vagy interim címet hirdetnek ki (ez esetben nem veszik el tőle az övet, de a többiek között is kitűznek egy bajnokságot, ahol a két legesélyesebb bunyózik egy övért – a szerk.).
A Felix Promotion számos ökölvívót képviselt működése során, olyanokat is, mint Erdei Zsolt vagy Nagy János. Hol vannak a korunk „Madárjai” és „Csonttörői”?
Ez hasonlóképpen működik, mint más szegmensekben, például a színészetben: jön egy Al Pacino meg egy Robert De Niro, később egy George Clooney és egy Brad Pitt, majd joggal kérdezhetjük: „és hol van a fiatal generáció?” Kell bizonyos időt adni nekik arra, hogy felépüljenek, beérjenek és megérkezzenek. Itt van például Bacskai Balázs, aki amatőrként Európa- és világbajnok, valamint olimpikon volt, és történelmet írt azzal, hogy első meccsén egy 10 menetes mérkőzésen egy veretlen ellen lépett szorítóba, és nyert magyar bajnoki címet. Ő jó alanya ennek az építkezésnek. Egy dolgot nem szabad elfelejtenünk: korábban volt a két nagy kereskedelmi csatorna, melyek rendre konkuráltak egymással – az egyiken Erdei, Kótai, Balzsay volt látható, a másikon pedig Kovács Attila, Nagy János, Csábi Bettina mérkőzései –, ez pedig nagyon jót tett az ökölvívásnak. Jelenleg egy tematikus, közszolgálati sportcsatornán folynak a közvetítések, amelyik közel sem ér el annyi nézőt, amennyit korábban a kereskedelmik. Ugyanakkor, ha szigorúan szakmailag nézzük, azt mondanám, hogy képességekben a mostani „garnitúra”, Szellő Imre, Bacskai Balázs, Kovács Zoltán, Egedi Renátó, Harcsa Norbert semmivel sem gyengébbek az előző Nagy János, Kovács Attila, Csábi Bettina, Miló Viktória, Nagy József kvintettnél.
Az „ökölvívó-anyag” megvan, csak a felület kisebb?
Igen talán így helyes. Ez többek között annak is köszönhető, hogy a 2000-es évek elején volt 2-3 kereskedelmi csatorna, most pedig 70-75. Ha minden adó – ideértve a Paprika TV-től a Muzsika TV-n át a National Geographic-ot is – elvisz csak fél százalékot, akkor az összességében kitesz egy kereskedelmi csatornányi nézettséget. Ha megnézzük, hány európai, interkontinentális vagy ifjúsági profi bajnokunk van, illetve akkor mennyi volt, és hogy megtöltjük-e még mindig a csarnokokat, akkor láthatóan nincs különbség.
Mennyit árt a profi sportágaknak az, hogy a sportközvetítések lekerültek a kereskedelmi csatornákról és, hogy a közösségi média, illetve a videómegosztók átvették a helyüket?
Valamennyit biztosan, hisz a kereskedelmi csatornák „étlapjáról” lekerültek a Forma-1 és a Bajnokok Ligája döntők, a profi ökölvívó mérkőzések. Most inkább a szórakoztató műsorok kapnak több figyelmet, de ez nem tragédia, a jelenlegi helyzetből kell kipréselnünk a legtöbbet, és ezeket a felületeket kell kihasználnunk.
Mondhatjuk, hogy a 2000-es években élték aranykorukat a sportközvetítések
Eddig igen, akkor dübörgött a profi sport, de nem tudhatjuk, hogy mi lesz például 2020-ban.
Hogyan kellene megváltoznia a fogyasztói kultúrának, hogy újra dübörögjön
Nem feltétlenül kellene változnia, vannak időszakok, amikor más dolgok élveznek prioritást. Most ilyen a Séfek séfe, meg az X-Faktor.
Mint magánember, mit gondol erről?
Ettől én nem érzem rosszabbul magam, mert anno is 100 százalékot adtunk ki magunkból a csapatommal és most is. Ha ez most ennyire futja, akkor nincs lelkiismeret-furdalásom. Nem panaszkodom, az M4-en így is rendre kimagasló nézettséget produkálunk. Tavaly óta hét vagy nyolc rendezvényünk volt úgy teltházas, hogy a helyszínen már nem értékesítettünk jegyeket.
Ha már szóba került a csapat. Mikor jut el egy sportoló oda, hogy képviseletre van szüksége?
Erről ő dönt. Neki kell éreznie, hogy megérett a személyisége, teljesítménye a segítségre, és hogy szeretne eggyel feljebb lépnie. Én soha nem kerestem meg egy sportolót sem, mindig ők kerestek meg szövetségeken, egyesületeken, barátokon, rokonokon, szülőkön keresztül.
Egy megállapodás után milyen feladatok várnak a Felix Promotionre?
A menedzselés egy elég komplex feladat, sokan csak a salesig látnak. Igen ám, de csak attól, hogy támogatókat állítunk valaki mellé, még nem fog branddé válni, nem fog jól kommunikálni, nem fogja megtanulni a helyes megjelenést. A menedzsmentet én egy finomítónak nevezném. Megkapom a nyersanyagot, ránézek és látom, hogy ebben lehet, hogy rejlik egy ékkő. Elkezdem csiszolni, törölgetni, és közben előfordul, hogy rájövök: sajnos csak egy üveg. Ekkor jön a kellemetlen része, le kell ülni az illetővel, és elmondani neki a helyzetet. De mindig kihangsúlyozom, hogy ez az én véleményem, és könnyen előfordulhat, hogy más többet láthat benne, és természetesen az is, hogy én hibázok és ítélem meg rosszul. Ezért szoktam azt mondani, hogy azt nem tudom megmondani, kiből lesz világbajnok, azt viszont igen, hogy kiből nem lesz az. A megérzéseim mellett a több mint 25 éves tapasztalatomra hagyatkozom.
Mi történik akkor, ha kiderül, hogy ékkő?
Akkor tovább folytatom a „szögek” csiszolását, hogy minél többen láthassák, hogy milyen szépen csillog. Például egy sportoló hajlamos sportosan öltözködni, néha akár túl lazára is veszik a figurát, és olyankor fontos megértetnünk, hogy vannak helyzetek, ahol az adott ruházat vagy viselkedés nem megfelelő. Tanácsokat adunk neki, hogy ahhoz, hogy felkeltse a közönség vagy a sajtó munkatársainak figyelmét, célszerű lenne, ha elsütne pár dolgot egy sajtótájékoztató vagy egy interjú alkalmával. Az eladásra szánt minőségi terméknél nemcsak a jó csomagolás a fontos, hanem az is, hogy mindez szemmagasságban legyen a polcon, hogy minél többen észrevegyék. Lehet valami magas minőségű, ha az alsó polcon van, a nyolcadik termék mögött, szinte senki nem fog utánanyúlni. Ebben a szakmában pedig nem várhatunk. Folyamatosan új vásárlókra és új piacokra van szükségünk. Mindeközben ez egy ösztönökön alapuló szakma. A menedzselés nem egy egzakt tudomány, sok esetben a megérzésekre és a szuggesztivitásra kell hagyatkoznunk. Meg szokták kérdezni tőlem, hogy mitől válik valaki világsztárrá.
A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin SPORTSZÍV című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!