Home»Online»„Sokfélék vagyunk, sokfajta humort szeretünk”

„Sokfélék vagyunk, sokfajta humort szeretünk”

3
Shares
Pinterest Google+

Kis Balázzsal, a Comedy Central senior csatornamenedzserével mainstream humorról és rétegízlésről, humortrendekről, kísérletezésről és látványos bukásokról, második és harmadik képernyőről, valamint az online adok-kapokról is beszélgettünk.

Másfél éve milyen megfontolásból hozták létre a Comedy Central Familyt az anyacsatorna mellett?
A legfontosabb szempontok az üzletiek voltak. Megszűnt a VIVA, és valami jó tartalommal pótolni kellett a hiányát a portfóliónkban, a másik ok pedig az volt, hogy a Comedy Central túl nagyra nőtt. Globális viszonylatban ritka, hogy egy Comedy csatorna ilyen erős pozíciót foglaljon el a piacon. Szerencsés helyzetben voltunk, mert a 2010-es években olyan piaci környezet volt Magyarországon, hogy nagyra tudtunk nőni. A műfajt a nagy csatornák elhanyagolták, a versenytársak pedig nem voltak jó helyzetben. Nagy örömmel töltöttük be a piaci űrt, de ennek ára volt. Jókorára nőtt a nézőtáborunk, és ez a közönség már nem tudott egyben maradni, mert a humor különböző szintjei iránti igényt nem tudtuk egyformán kiszolgálni. Nagyon sokfajta humort szeretnek az emberek, és mi is sokfélék szeretnénk lenni, de ezt egy csatornán belül nem tudtuk képviselni. Okosabbnak tűnt a piaci fragmentációt házon belüli szakosodással kezelni, és létrehozni egy olyan csatornát, ahol a nem annyira megosztó humoros sorozatoknak is helyet találunk. A nemzetközileg létező almárkáink közül a műfaj jellegéhez legközelebb álló Familyt választottuk, és erre építettünk fel egy csatornát, ahol nincsenek provokatív fillerek, a nézők idegeit borzoló Susogós mackók, hanem ehelyett kellemes, párbeszéd nélküli macskaanimációk vannak, amelyeket mindenki szeret. Ez egy kellemes, békés, megnyugtató, a nap bármely szakában élvezhető környezet. Nem forradalmasítja a műfajt sem az Anyám, borogass, sem a Mike és Molly, de jóleső, kedves humort képviselnek. A másik csatornán pedig akár provokatív, nem mindenki által kedvelt, de számunkra fontos fillerekkel kitöltött műsor fut, olyan fontos sorozatokkal, mint az Agymenők vagy a Family Guy, éjszakánként pedig különleges rétegsorozatok a South Parktól a Broad Cityig. Lengyelországban és Angliában is hasonló a felállás a csatornák terén, míg a többi piacon Extrák léteznek támogató almárkaként a főcsatorna mellett.

A kedvező piaci helyzet mellett a magyarok humorhoz való hozzáállása is segített a nagy méret elérésében? Vevőbb a magyar közösség a humorra, mint a régió vagy a nagyvilág?
Mindig úgy éreztem, hogy Magyarországon a vígjátékok megkülönböztetett helyzetben vannak, de ez egyszerűen azért is lehet, mert anyagi lehetőségeinknél fogva nehezebb volt akciófilmeket vagy krimiket gyártani. A mozieredményekből is látszik, hogy a magyarok imádják a vígjátékokat, de tény az is, hogy elhanyagolták a műfajt. Tíz ével ezelőtt készültek interjúk vezető csatornák első embereivel, akik kijelentették, hogy szerintük az amerikai szituációs komédiáknak nincs helyük a főműsoridőben. Ez ma már megmosolyogtatónak hat, de akkor logikusnak tűnt az ő szemszögükből. Viszont ha akkor elkezdték volna kiszolgálni ezt az igényt, kialakulhatott volna az a helyzet, mint más országokban, ahol vannak sitcomok főműsoridőben az országos kereskedelmi csatornákon is. Csak meg kell találni a megfelelő időt és címeket, lehetőleg helyi sorozatokat.

A Family a számok szintjén mennyire igazolta a várakozásokat?
Felülmúlta az elvárásokat. A kezdeti időszak tanulmányozása és a szegmens megértése után az év elejétől sikerült kialakítani egy olyan műsorstruktúrát, amelynek köszönhetően meglepően jól teljesít a csatorna, és kiegyensúlyozza a piaci aprózódás negatív hatásait.

És kiknek szól a főcsatorna?
A Comedy csatornák globálisan a 18–34 éves rétegnek szólnak. Ez a portfólión belüli célcsoportmegosztást tükrözi, ami úgy épül fel, hogy a csatornáink a Nick Jr.-tól a Paramountig egymásnak adják a kilincset. Itthon alapvetően a 18–49 évesekhez szólunk, amelyben több generáció benne foglaltatik. Ami deklarált, hogy mi a fiatalos lelkületű emberekhez szólunk, akik szeretik a humort. Nem tűzünk ki hangzatos célokat, hiszen az Y generációt például nagyon nehéz megfogni lineáris tévéműsorral. A kereskedelmi célcsoportra fókuszálunk, és ezen belül szeretnénk annyi fiatalt megtartani a képernyő előtt, amennyit csak lehetséges.

A fiatalok és a tévé ügyében két homlokegyenest ellenkező álláspontot hallani: a csatornák, a nézettségmérők és a nagy FMCG-cégek szerint ők is néznek tévét, az ifjúságkutatók szerint meg egyáltalán nem. Az igazság valahol a kettő között lehet. Mit tapasztaltak?
Néznek tévét, de társadalmi osztálytól is függ, hogy mennyire. Állítom, hogy ha néhány évvel korábban a második-harmadik set-top boxot könnyebben meg lehetett volna szerezni az előfizetés mellé, akkor a második-harmadik tévékészülékek is inkább bekapcsolva maradtak volna, és nem a számítógép került volna a helyükre a tinik szobájában. Főként azok a fiatalok néznek tévét, akiknek nem nagyon van más szórakozásuk, és ezt vetíthetjük vidék–Budapest szembeállításra, vagy más felosztásra is. Sokan keresik a rugalmas és ingyenes előfizetési módokat, de olyan minőségű tartalom ingyen még nem mindenkinek hozzáférhető legálisan, mint például a Family Guy. Az lehet, hogy nem mindenki tudja a nappaliban, nagyképernyőn nézni, mert akkor még a szülők foglalják azt el, de próbáljuk a műsorsávban kiegyenlíteni, hogy mikor adunk a fiatal felnőtteknek, és mikor az átlagos nézőknek szóló műsort. Jelenleg főleg késő este vannak azok az adások, amelyek a fiatalok figyelmére tartanak igényt, mint a Rick és Morty, főműsoridőben pedig az Agymenők vagy a Modern család megy.

Többször elhangzott már a fiatalos humor. Lehet generalizálni, hogy az milyen?
Utalásalapú, csapkodó. Már nem az a menő humor, ami jól ki van dolgozva, alaposan meg van írva, szellemes párbeszédekkel operál. Inkább a popkultúra keveredése a kedvenc témáikkal, érdekes karakterekkel, és ezeknek a világoknak az egymásra rétegződése az izgalmas. Ezt a Family Guy kezdte a rengeteg amerikai popkulturális utalással, a Rick és Morty továbbfejlesztette, és erre a nyerő trendre épül sok új sorozat nálunk és a versenytársaknál, meg a különböző új platformokon is.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin BOHÓCOK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

„Óriási szerencsém volt, hogy annak idején rátaláltam Fábryra” – Interjú Kovács Kristóf producerrel

Következő cikk

A hülyeségre mindig van piac