Home»Lifestyle»Jay Leno – avagy egy humorista drága hobbival

Jay Leno – avagy egy humorista drága hobbival

8
Shares
Pinterest Google+

Leno nem csupán a stand-upról és a késő esti talk show-król híres, hanem grandiózus autógyűjteményéről is, amelynek darabjai bármikor megtekinthetők.

Jay Leno 1950-ben született New Rochelle-ben, New York államban. Édesanyja, Catherine főállású háziasszonyként, édesapja, Angelo pedig biztosítási ügynökként tevékenykedett, tehát nem milliomos családból származik, a nulláról kellett kezdenie. Pályája elején éjszakai bárokban, klubokban lépett fel humoristaként, majd szépen lassan egyre feljebb került a ranglétrán. 1992-ben az NBC-n futó, The Tonight Show with Jay Leno című, késő esti beszélgetős műsorában már nem pusztán a humorról szólt minden, kicsit komolyabb témák irányába is elhajózott. 2009-ben újabb saját talk show következett, a The Jay Leno Show, rövid futás után 2010-ben ismét a The Tonight Show házigazdájaként szerepelt, majd 2014-ben kezdődött a lényeg, a Jay Leno’s Garage.

A humoros gyűjtő

A mostanra több mint 268 járművet (169 autót és 117 motorbiciklit) számláló gyűjtemény nem csupán áll a garázsában. Jay Leno minden darabhoz egyedi videót készít, és azokban mutatja be a klasszikus és egyedi, sokszor rettentően ritka darabokat. Nem beszélve arról, hogy Lenónak már egy saját, autóápolási szerekkel foglalkozó cége is van, amelynek remek marketing a Jay Leno’s Garage műsor. Kellemeset a hasznossal ugyebár.
A gyűjteményben olyan darabok is helyet kaptak, mint két Doble gőzhajtású autó, egy roadtser és egy szedán, amelyeket Howard Hughes birtokolt új korukban, az ötödik elkészült Duesenberg Model X, valamint egy a megmaradt 1963-as Chrysler Turbine autók közül. A kollekció szerves részét képezik az antik elektromos autók is, mint például az 1925-ös Baker Electric is, amely a feleségének, Mavisnek a kedvenc darabja.

A műsor egyébként önmagában is rendkívül egyedinek minősül a piacon, hiszen nem vadiúj autókat tesztelnek benne. Sokszor olyan modellek kerülnek a középpontba, amelyek már „megjárták a hadak útját”. Nemegyszer előfordul, hogy a műsor felújításról, helyrepofozásról, esetleg újraélesztésről szól. Nem szabad elmenni a mellett sem, hogy Jay olykor gondol egyet, és modern technológiával szór tele egy sok évtizedes karosszériát.
Így tehát elmondható, hogy mind a resto-mod (restoration + modern parts/technology, azaz a régi autókba új alkatrészek, technológia beépítése), mind a restaurálás nagymesterévé vált az évek alatt. Műsoraiba sokszor vonja be nézőit, és kikéri a véleményüket, hogy átépítsen vagy restauráljon-e egy adott modellt. Így volt ez egy Mercedes-Benz 300SEL modellel is, amely esetében a nézők a gyári állapot visszaállítását szavazták meg. Később az elkészült járgányt összehasonlították egy régi 600-assal.
Leno nem csupán az adott autókról beszél a műsoraiban, hanem azok hátteréről és a gyártók történelméről is. Természetesen nem maradnak el azok az információk sem, hogy mennyibe kerül egy ilyen darab felújítása, fenntartása. Szó esik a fogyasztásról, az ismert típushibákról és a karbantartási trükkökről. Személyes kedvenceim a Nissan Heritage gyűjtemény darabjai.

Jay Leno és az 1934-es Walker Duesenberg

Jay kezei között megfordultak már olyan japán legendák, mint egy 1971-es Datsun 510, egy 1974-es Datsun Sunny 1200 UTE, ami számomra felfoghatatlan, de egy első generációs, 1969-es Nissan GT-R Hakosuka és számos 240Z is, azaz a Nissan S30-as karosszériája a 60-as, 70-es évekből.
Persze Leno nemcsak a klasszikus autókat gyűjti, hanem gyártótól és nemzetiségtől függetlenül végtelen érdeklődéssel és szeretettel tekint minden különleges járgányra. Külön ki kell emelni mint a Jay Leno’s Garage műsor sajátosságát, hogy Leno minden darabot tesztel. Kiviszi a pályára, a városba, valós tapasztalatok alapján mondja el a véleményét és minden információt, ami szükséges lehet. Sokszor még olyanokat is, amik eszünkbe sem jutnának, például hogy hány másodperc alatt fűt fel üzemhőfokra egy 12 hengeres egység 64 liter motorolajat. Megesik, hogy egymás mellé állít két autót, csak hogy arányaiban is lássa a néző az adott kocsik dimenzióit.

A szigorúan farmering és farmer kombinációban megjelenő humorista-műsorvezető nem egy alkalommal tárgyalt már olyan nagy autóipari nevekkel, mint például Christian von Koenigsegg. Öröm hallgatni, ahogy két szakmabeli az éppen aktuális autóipari témákat feszegeti. Sajnos hazánkban nem túl sikeres és elterjedt a sorozat, pedig megérné sugározni, hiszen rengeteg olyan információhoz juthat a néző, amihez nem elég egy internetes cikket elolvasni.
Nem elhanyagolható Jay Leno motorgyűjteménye sem, így akinek a kétkerekűek dobbantják meg a szívét, az is megtalálja a neki kedves epizódot. Jelenleg a negyedik évad fut, és minden széria valamivel több epizóddal fejeződik be, mint az előző.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin BOHÓCOK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Humor a svájci óraiparban

Következő cikk

„Nem tudtam csöndben maradni” – Interjú Szujó Zoltánnal