AImotive: itt tart a magyar önvezetés üdvöskéje
Az önvezető autókat fejlesztő társaság hatalmas támogatásokat kapott az elmúlt években, hogy a szolgáltatásait továbbfejlessze. Megkerestük a vállalatot, hogy megtudjuk, mire jutottak eddig.
„Mindhárom termékünket továbbfejlesztettük, és idén januártól már elérhetővé váltak a piac számára is. A szoftveres önvezető megoldásunk (aiDrive) autópályás rendszerét napi szinten teszteljük a magyar és külföldi közutakon. A belső fejlesztési tervünkkel összhangban lévő partnerprojekteken is dolgozunk, például a PSA-val (a Peugeot és Citroën autókat is forgalmazó francia vállalatcsoport – a szerk.). Virtuális tesztkörnyezetünk, az aiSim a korábbi években csak a saját fejlesztéseink támogatására szolgált, de miután tavaly saját grafikusmotort gyártottunk hozzá, hogy széleskörűen használható legyen autonóm szoftverek tesztelésére és validálására, elérhetővé tettük a piaci szereplők számára is. Tovább fejlődik a neurális hálók gyorsítását szolgáló chip IP-nk is, az aiWare, amelynek legújabb generációja megfelel az autóipar által támasztott szigorú követelményeknek. Mindeközben 220 fősre nőtt a csapatunk, bővült a tesztjárműflottánk, és a kaliforniai irodánkon kívül megnyitottunk Jokohamában is” – nyilatkozta lapunknak Rédei Daniella, az AImotive PR-menedzsere.
Hol van az már…
2017-ben egyszer már foglalkozott a Business Class Magazin a társasággal, akkor még Takács Árpád szakmai kommunikációs vezetővel a piac fejlődéséről, az önvezető autók mibenlétéről beszélgettünk. Az AImotive egy hazai vállalat, amely sikeresen fejleszt technológiákat önvezető autókhoz, számos piaci befektető figyelt már fel a társaságra az indulása óta, illetve több országban is jelen van.
„Az AImotive az önvezető autózás tekintetében a nemzetközi Autóipari Mérnökök Szövetségének (SAE) hatfokú szintjéhez alkalmazkodik. A nulladik szinten kizárólag emberi felügyelettel és irányítással történik a közlekedés, az első szinten már a kormányzást vagy a sebességtartást az autó oldja meg, vagy éppen visszarángat a sávba, ha úgy érzékeli, hogy elhagynánk. Az autógyártók nagy része most tart a második szinten, amikor a kereskedelemben kapható autókban már az előzőeket egybehangolják. A harmadikon már komplexebb feladatokat is ellát az autó, mert intelligenciával szerelik fel, dinamikus vezetésre képes, de a sofőrnek is oda kell még figyelnie – ez most nagyjából a Tesla Autopilot funkciója. Az AImotive kezdetben még csak a második szinttel foglalkozott, de bővülésüknek köszönhetően – például járműmérnökök, mesterségesintelligencia-kutatók is csatlakoztak a céghez – a kompetenciák szintjén horizontálisan is terjeszkedtek annak érdekében, hogy a legmagasabb, ötödik szintű önvezetést megvalósítsák. Az autóipar egy nagyon lassan változó terület, amelynek mindig is az volt az érdeke, hogy amikor valami kikerül a piacra, az rögtön eladható is legyen. Emiatt a gyártók hosszadalmasan propagálják a magasabb szintű önvezetést. A harmadik szint, amelyen nagyon sokan dolgoznak, azt jelenti, hogy az autó képes önmagától döntéseket hozni. Tehát nemcsak segíti a sofőrt, hanem bizonyos helyzetekben, például az autópályán, meg tudja ítélni, hogy mikor kell sávot váltani, amelyet meg is tud tenni gond nélkül, biztonságosan, a vezető jóváhagyása nélkül” – idézet a két éve publikált cikkünkből. Azóta rengeteg víz lefolyt a Dunán, az első bekezdésből láthattuk, hogy mennyit fejlesztett a társaság, tevékenységüknek pedig meg is van az eredménye. 2018 januárjában a hazai vállalkozás egy 9,8 milliárd forintnak – 32 millió eurónak – megfelelő befektetési támogatáshoz jutott, többek között a Cisco, a Samsung és a Robert Bosch kockázatitőke-alapjaitól. Ahogyan azt Rédei Daniellától megtudtuk, az említett forrásból valósultak meg a fentebb taglalt fejlesztések.
További angyalok
Az EBB és az AImotive 20 millió eurós (közel 6,5 milliárd forintos) kölcsönről szóló megállapodást írt alá a múlt év végén, amelyet az önvezető járművekhez szükséges, mesterséges intelligenciával működő szoftver kutatására és fejlesztésére fordíthat a társaság – írta meg a Portfolio. „Ez egy nagyszerű nap az EBB (Európai Beruházási Bank, European Investment Bank, EIB – a szerk.) számára, örömömre szolgál, hogy támogatni tudjuk ezt a projektet Közép-Európában, ahol a gépjárműipar sokéves, sikeres múltra tekint vissza. Mivel az előrejelzések szerint 2035-re akár 13–20 millió önvezető autó is lehet Európa és Észak-Amerika útjain, gondoskodnunk kell arról, hogy Európa képes legyen vezető szerepet betölteni a globális gépjárműipari forradalomban, és büszkék vagyunk arra, hogy ennek a folyamatnak részesei lehetünk” – nyilatkozta még 2018 decemberében Vazil Hudák, a pénzintézet alelnöke.
Az akkori tájékoztatás szerint az EBB-hitel lehetővé teszi a cég számára a technológiájának továbbfejlesztését, illetve azt, hogy a következő években gépjárműipari minőségű termékeket hozzon forgalomba. A támogatást az Európai Stratégiai Beruházási Alap (ESBA), az európai beruházási terv (ismertebb nevén Juncker-terv, amelyet az Európai Bizottság leköszönő elnökéről, Jean-Claude Junckerről neveztek el) központi eleme biztosítja, lehetővé teszi a vállalat működésének fellendítését az önvezető autók gyorsan fejlődő szegmensében, illetve az ügyfélkör bővítését az eredetiberendezés-gyártók, az alapvető tőkét biztosító szervezetek és a mobilitási szolgáltató társaságok körében – fogalmazott a gazdasági portál.
Kishonti László, a társaság vezérigazgatója akkor a következőket mondta: „Az AImotive egy olyan iparágban tevékenykedik, ahol rendkívül nagy a verseny, és amely az elkövetkező években jelentős változásoknak néz elébe. Az AImotive támogatja az iparági szereplők szélesebb körű együttműködését és a nyílt fejlődést annak érdekében, hogy felgyorsítsák ezeket a változásokat, és rövid időn belül biztonságos termékeket hozzanak forgalomba. Az EBB-beruházás támogatni fogja az AImotive önvezető technológiákkal kapcsolatos ökoszisztémájának fejlesztésére irányuló erőfeszítéseinket, és segítségével az önvezető gépjárművek iparának vezető platformjává válhatunk.
”Kíváncsiak voltunk arra, hogy a nagy dirrel-durral bejelentett támogatással mit kezdett a társaság. Rédei Daniella a kérdésünkre azt válaszolta, hogy még nem hívta le a vállalat az EBB által biztosított kockázati hitelkeretet, aminek okát nem árulta el.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin JÁRMŰIPAR című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!