Pénztárcává válik a Facebook is
Lehet, hogy a felhasználóknak nem hiányzott még egy online fizetési megoldás, de a közösségimédia-óriás talán meg tudja őket győzni arról, hogy eddig is a Facebook Pay-re volt szükségük, csak nem tudtak róla.
Gondolta volna, hogy a PayPal már több mint húszéves? Az indulása óta eltelt időszakban ismerte meg a világ a fintech fogalmát: egyre több startup és nagy cég foglalkozik azzal, hogy gyorsabbá, kényelmesebbé, biztonságosabbá, olcsóbbá – egyszóval: korszerűbbé – tegye a pénzmozgások világát, amelyben korábban a bankok domináltak. A legutóbbi fejlesztések közül a Mint a személyes pénzügyeket segít rendben tartani, a Revolut a személyek közötti átutalásokat teszi egyszerűvé, és akkor még nem is beszéltünk a blokklánc-technológián alapuló, a bitcoin sikere nyomán felnőtt kriptovalutákról.
Aligha meglepő, hogy a forradalomból a nagy technológiai cégek sem akarnak kimaradni. A Google csekkelszámoló rendszert indítana jövőre (igen, a tengerentúlon ez még mindig megy), az Amazon a JPMorgan Chase-zel, az Apple a Marcus digitális bankkal közösen hitelkártyát dobott piacra, a Facebook pedig… Nos, a Facebook már 2007 óta kínált biztonságos fizetési lehetőségeket, és a 2015-ben bevezetett adománygyűjtő megoldásaival napjainkra már több mint kétmilliárd dollár összegyűjtésében segédkezett. Most viszont szintet léptek: november 12-én bejelentették a Facebook Pay elindulását, amely 2,1 milliárd napi felhasználójuk számára tenné egyszerűvé az online fizetési tranzakciókat.
A Facebook Pay első körben Amerikában teszi lehetővé az adománygyűjtést, játékon belüli vásárlást és jegyvásárlást a Facebookon és a Messengeren, továbbá a felhasználók közötti pénzküldést a Messengeren, valamint a vásárlást egyes Facebook-oldalakon és a Marketplace-en. Idővel a megoldást több országra, valamint a csoporthoz tartozó Instagramra és WhatsAppra is kiterjesztik majd. Abban bíznak, hogy ezzel hozzájárulhatnak az elektronikus kereskedelem még gyorsabb terjedéséhez, beleértve azt is, hogy az emberek egymás között adhassanak-vehessenek termékeket.
Egyszerűen be kell állítani az általunk preferált fizetési módot, ami lehet hagyományos betéti vagy hitelkártya, illetve PayPal is. A fizetési tranzakciókat a pénzügyi partnereik, például a Stripe dolgozzák majd fel. A biztonságról opcionálisan PIN-kód vagy biometrikus azonosítás gondoskodik. A Pay meglévő pénzügyi megoldásokra és partnerségekre épül, és független a Facebook nemrég bejelentett – és szintén nagy port kavart – kriptovaluta-megoldásától, a Librától és az ahhoz tartozó Calibra pénztárcától.
A fizetésért a Facebook – például a Viber hasonló megoldásával szemben – nem számít fel díjat, viszont a használatáért, az eddigi gyakorlatnak megfelelően, az adatainkkal fizetünk majd. Erre a felhasználási feltételekben is felhívják a figyelmet. Persze azonnal felerősödtek a korábbi adatkezelési botrányok kapcsán hangoztatott aggályok is, főleg, hogy a közösségi hálózat így már nemcsak a demográfiai adatainkat, az ismerőseinket és az érdeklődési köreinket, hanem a vásárlási szokásaink egy részét is megismeri majd. Nemrég arra is születtek tervek, hogy a WhatsAppon belüli fizetést tesztelik majd Indiában, de októberben a helyi jegybank és a kormányzat is aggodalmának adott hangot a megoldás adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelése kapcsán, hátráltatva ezzel a teszt megindulását. (India egyébként azért is lett volna fontos a Facebooknak, mert a készpénzmentes fizetési piac a világ országai közül itt növekedik a leggyorsabban, ráadásul a fejlett országokkal ellentétben erre nem telepedtek rá a banki megoldások.)
A Facebook Pay forradalminak nem nevezhető: a Tencent már fél évtizede üzemelteti a WeChat Pay-t, amely az Alipay-jel osztozik a hatalmas kínai fizetési piacon, Amerikában pedig jelen van az Apple Pay, a Google Pay, a PayPal App és a Venmo, de a Samsunghoz hasonló hardvercégek is kínálnak digitális pénztárcát.
Akadnak olyan vélemények is, hogy a Pay a Facebook előremenekülési kísérlete, mert a bevezetése még nehezebbé teszi a cég esetleges feldarabolását, ha valamelyik esedékes hatósági vizsgálat eredményeképpen erre köteleznék a vállalatot. Egyes elemzők pedig Mark Zuckerberg áprilisi kijelentései alapján arra is következtetnek, hogy a Facebook idővel a kereskedelmi tevékenység segítségével diverzifikálná a jelenleg még mintegy 98 százalékban a hirdetésekből származó bevételeit.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin FÖLD,KALAND,ILYESMI című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!