NAGYMENŐK A VÁLLALATNÁL – PERSONAL BRANDING ÉS VEZETŐI LÉT
Kiből lesz nagymenő, és miért válhat valaki meghatározóvá a céges világban? A sikerre születni kell, vagy vannak elleshető, megtanulható formulák? Megpróbáltunk utánajárni, mitől lesz valaki vagy valami kiemelkedő az üzleti életben. Geszvein Erika tanácsadó szakpszichológus, autogén tréner és Papp-Váry Árpád marketingszakember, a Budapesti Metropolitan Egyetem Turisztikai és Gazdasági Karának dékánja összefoglalta, mi a siker titka.
Ahhoz, hogy valaki sikeressé váljon, sok minden szükséges – és ezek közül nem a szerencse a legfontosabb, de a rátermettség, a kitartás, a szűnni nem akaró tanulási vágy és a sikeréhség mindenképp kellenek a vezetői attitűd kialakításához.
Geszvein Erika tanácsadó szakpszichológus, autogén tréner szerint a sikeres vezető titka, hogy
„van önbizalma, jó kezdeményező, felismeri, ha cselekvésre van szükség, és képes is megtenni, amit kell. Kreatív, nem fél a konfliktusoktól, és képes a dolgokat madártávlatból látni.”
Egyfajta szerencsés kombinációjával rendelkezik az érzelmi és az értelmi intelligenciának, ráadásul felismeri, hogy az adott helyzetben hogyan kell reagálni.
A legfontosabb tényezőként Geszvein Erika az akaraterőt nevezi meg: „A sikeres ember attól sikeres, hogy intelligenciájából fakadóan
nemcsak tudja, hogy mit kell tennie, de meg is teszi.”
Kitartóan küzd a céljaiért, és ha megtorpan, akkor is tudja, miből merítsen erőt. Ráadásul az akaraterő annyira fontos tényezője a vezetőknek, hogy talán ez az egyik elengedhetetlen feltétele annak, hogy valakiből igazán sikeres személyiség váljon.
Papp-Váry Árpád marketingszakember, a Budapesti Metropolitan Egyetem Turisztikai és Gazdasági Karának dékánja szerint az igazi vezető az, aki jövőképet, víziót képes mutatni, amit érdemes követni. Ezt pedig közvetíteni tudja a kollégáknak, a vevőknek és a partnereknek is. A szakember felidézett egy klasszikusnak számító történetet, ami J. F. Kennedyhez köthető. „Az 1960-as évek arról szóltak, hogy Amerika embert küldjön a Holdra.
Mégis meglepő volt, hogy amikor az elnök látogatást tett a NASA-nál, és megkérdezte a takarítónőt, hogy ő mivel foglalkozik, a nő értetlenkedve nézett az elnökre, és azt válaszolta: »Hogyhogy mivel, hát hogy embert küldjünk a Holdra!«
Ez a másik nagyon jelentős dolog – hogy egy egész céget (vagy a fenti esetben országot) egy irányba tudjon mozgatni egy fontos vízió. Ugyan a Holdra küldésben nem dolgozott mindenki közvetlenül, de mindenki tudta, hogy megsokszorozott erővel kell dolgoznia a saját területén, hogy Amerika elérje a nagy célt.”
PERSONAL BRANDING
Manapság egyre divatosabb kifejezés a personal branding, azaz a személyes márka, imázs építése. Papp-Váry Árpád szerint ez egy fontos dolog, bár néha túlmagyarázzák. „Azt szokták mondani, hogy
a személyes márka tulajdonképpen az, amit akkor mondanak rólad, amikor kimész a szobából.
Amit mások gondolnak, tapasztalnak rólad.”
Geszvein Erika szerint egy személy – ahogy egy márka is – „attól lesz ismert és híres, hogy tovább tart a sikere, mint egy felvillanás, idővel nem csak a vállalaton belül válik ismertté és példaértékűvé a tevékenysége, hanem felfigyelnek rá város- és országszerte. Ehhez viszont egy folyamatos mentálhigiéné, lelki karbantartás is kell, ami megelőzi, hogy még azelőtt kiégjen a fokozott stressz folytán, mielőtt igazán sikeressé válna.” – teszi hozzá a szakember. Több módszer is létezik arra, hogy a lelkünket karbantartsuk, Geszvein Erika szerint az egyik leghatékonyabb erre az autogén tréning, ami azon túl, hogy erősíti a test természetes, öngyógyító mechanizmusait, a testi és lelki szorongás tüneteinek megszüntetésével segít a hatékony stresszkezelésben.
Azt azonban szem előtt kell tartanunk, hogy a vezetőnél mindig a teljesítmény van az első helyen. Szakmailag elismertnek, kiemelkedőnek kell lennie, és csak ezután jön az összes többi „körítés”.
Tehát fontos ugyan a megjelenés, de a komoly szakmai tartalom elengedhetetlen. Figyeljen arra, hogy hogyan jelenik meg a közösségi oldalakon, és mindig tartsa szem előtt azt is, hogy ő egy személyben képvisel egy szakmai tartalmat vagy vállalatot is.
Vannak olyan cégek, ahol összefonódik a personal brand és a márka. Erre jó példa a Virgin és Richard Branson. Ő önmagában egy izgalmas figura, hiszen már film is készült az életéről, és személye talán híresebb és eladhatóbb, mint a vállalat, amit képvisel. Ő az az ember, aki ha kell, beöltözik nőnek, ha kell, felül egy űrrepülőre. Extravagáns személyes imázst épített, méghozzá nagyon is tudatosan, maga is lázadó, ahogyan cége, a Virgin is – emeli ki Papp-Váry Árpád.
Vagy ott van Steve Jobs és az Apple összefonódása. Amikor egy ideig nem vett részt a cég életében, nem is volt annyira nagy nevű a márka. De beszélhetünk a Playboy és Hugh Hefner sajtómágnás összefonódásáról is. Ha ő már nem lesz, a Playboy népszerű tud maradni nélküle? Hiszen Hefner neve és a cége mára már teljességgel egybeforrt.
1. A sikeres vezető folyamatosan keresi a jobbítás, növekedés, fejlődés lehetőségeit.
2. A sikeres vezető folyamatosan kísérletezik, mer kockáztatni és tanul a hibáiból.
3. A sikeres vezető szeme előtt mindig ott lebeg a pozitív jövőkép.
4. A sikeres vezető saját célja mellett számon tartja és figyelembe veszi az emberei értékeit, érdekeit, reményeit és álmait.
5. A sikeres vezető embereivel közös célokat tűz ki, és az emberei bíznak benne.
6. A sikeres vezető megosztja az információt és a hatalmat az embereivel, ettől páratlan cégében az együttműködő készség.
7. A sikeres vezető példát mutat.
8. A sikeres vezető kis lépésekkel, kis győzelmekkel halad folyamatosan előre, és képes elkötelezetté tenni az embereit is.
9. A sikeres vezető ismeri a csapata minden tagját, és azt, ki mivel tud hozzájárulni a közös sikerhez.
10. A sikeres vezető rendszeresen megünnepli a csoport teljesítményét.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ÉLENJÁRÓK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!