Home»First Class»Zöldülünk és gyártunk – Virágzik a hazai akkugyártás

Zöldülünk és gyártunk – Virágzik a hazai akkugyártás

1
Shares
Pinterest Google+

A szakértők felmérései alapján a következő évtizedben 40%-kal fog növekedni az elektromos autók darabszáma, ami hatalmas üzleti lehetőséget kínál az akkumulátorgyártás piacának. Magyarországon először a Budapesthez közeli gödi gyárban kezdődött meg az elektromos autók akkumulátorainak gyártása a koreai Samsung üzemeltetése alatt; Komáromban elindult az SK Innovation óriási beruházása; múlt hónapban pedig a japán GS Yuasa Miskolcot választotta újabb üzemük felépítéséhez, a város jól szervezett infrastruktúrájának köszönhetően. 

A kielégíthetetlen piac – akkumulátorgyárból sosem elég

Ha hihetünk a jóslatoknak, és a következő években nagyjából 1-1,5 millió forintra csökkenne a különbség egy benzines és egy elektromos autó ára között, az átállás tömegessé válhat. A rengeteg autóhoz pedig rengeteg akkumulátorra lesz szükség. Az elektromos autók elterjedése ma már nem csupán környezettudatossági kérdés, hanem világszerte törvényi szabályozottság alatt áll. Norvégia 2025-től, India 2030-tól, Nagy-Britannia és Franciaország 2040-től tiltaná be a benzin- és dízelüzemű autók eladását. Angela Merkel német kancellár jelezte, hogy csak idő kérdése, mikor követi őket Berlin is a robbanómotorok betiltásában. A világ legnagyobb autópiacával rendelkező és a légszennyezettségtől fulladozó Kína pedig szintén fontolgatja az átállást. Brüsszelben rövidesen ratifikálhatják, hogy az Európai Bizottság 2030-tól kötelező kvótákat határozzon meg az autógyártók számára az elektromos járgányok gyártására.

Az autóipar a trendnek megfelelően igyekszik felzárkózni és idomulni a változásokhoz. A svéd–kínai Volvo azt ígéri, hogy 2019-től minden új modellje elektromos hajtású lesz. A kínai autózás drasztikus megváltoztatásához a francia–japán Renault–Nissan, valamint az amerikai Ford és a General Motors is hozzá akar járulni, a Ford például 70%-ra növelné a Kínában eladott elektromos változatainak arányát. Az Audi nemrég jelentette be, hogy 2022-ig 12 milliárd dollárnyi költséget takarít meg, és ezt az összeget a károsanyag-kibocsájtást nullára csökkentő technológiák kidolgozására fordítja. A Mercedest gyártó német Daimler 10 új elektromos modellel jelenne meg a piacon. Mindeközben a világ egyik vezető villanyautógyártója, az amerikai Tesla ősszel közölte, hogy új modelljéből, a Model 3-ból 2017 harmadik negyedévére mindössze 260-at sikerült elkészítenie. Holott 2017 év végére már heti 5 ezret, 2018-ra pedig ennek a dupláját tervezték gyártani.

Töltőre fel!

Az elektromos autók remélt elterjedésének alapvető feltétele az akkumulátorok forradalmi fejlődése. Szakemberek szerint még legalább egy évtizedre lesz szükség ahhoz, hogy a műszaki fejlődés és a tömeggyártás révén a villanyautó ára versenyképes legyen a benzines vagy dízeles járművekével.

A Tesla 2014-ben jelentette be, hogy óriásgyárat épít Nevadában, amelyet New York államban követett a második, a tervek szerint pedig Európán belül Ausztriában is gyárat létesíthet a Mars-utazó Elon Musk. A Panasonic által Japánban kifejlesztett, a dél-koreai Samsung és LG révén tömegesen gyártott akkumulátor termelése pedig egyre inkább Kínában összpontosul. A pekingi kormány állami támogatásokkal és adminisztratív eszközökkel azt akarja elérni, hogy Kína legyen a világ akkugyártásának központja. Az akkumulátort gyártó cégek az elmúlt hónapokban, a jól szervezett infrastruktúrának köszönhetően, Magyarországon is terjeszkedni kezdtek.

Európa első akkumulátorgyára Gödön

A koreai Samsung SDI-akkumulátorokkal foglalkozó ágazata 2016 augusztusában jelentette be, hogy a Gödön nyitja meg legújabb üzemét. Göd komoly regionális verseny végén nyerte el a beruházást, amelyért nagy infrastrukturális fejlesztéseket vállaltak a térségben, valamint a város csökkenti a koreai cég vállalati terheit. A Samsung egy meglévő üzemet hasznosított újra, ahol 2001-ben még tv-képcsövek készültek, aztán a kereslet csökkenésével egy időre álomba merült, most azonban a hirtelen felfutó elektromos autók elterjedésével érkező akkumulátorhiány kiszolgálására újraépítették.

A közel 100 milliárd forintnyi összegből felépült akkumulátorgyárat – amely 600 új munkahelyet is teremtett – tavaly év májusában adták át.

A járműgyártásban dolgozók száma egyébként 2017 első negyedévében meghaladta a 160 ezret, ezzel Magyarország Közép-Európa egyik járműgyártó centruma lett, miközben elindult abba az irányba, hogy a régió egyik járműfejlesztési központja és az e-autózás éllovasa is legyen.

Az új beruházások révén már a jövő autóit is itt álmodják meg, készítik és tesztelik. Dzsun Jong Hjun, a Samsung SDI vezérigazgatója a gyár megnyitóján kiemelte, hogy az elektromos autók piaca világszerte robbanásszerű fejlődés előtt áll, ezért nagyban nő majd a kereslet az itt gyártott akkumulátorok iránt. A legmodernebb technológiával dolgoznak, így hozzájárulhatnak az európai elektromos autóipar fellendüléséhez. A tervezett elképzeléseket követve,

a gyár 50.000 elektromos autó akkumulátorigényét szolgálja ki évente.

A kimondottan autókba szánt energiatároló egységekkel a koreai vállalat autók széles körét igyekszik ellátni, így többféle rendszert is kínálnak. A figyelmet ma természetesen egy nagy távolságok megtételére képes autó nagy energiasűrűségű akkumulátorának bemutatásával lehet a legjobban felkelteni. A Samsung új prismatic cellái lehetővé teszik, hogy egy rövid, mindössze 20 perces villámtöltés alatt 500 km-re elegendő energiát töltsünk az autóba. Ennyi idő alatt az akkumulátor teljes kapacitásának 80%-ára tölthető, így teli akkuval 600 km-es hatótáv is elérhető. De az egy töltéssel 600 km megtételére képes autók csak a piac egy nagyon pici szegmensét alkotják. Egyelőre sokkal több környezetkímélő hibrid autóra van igény a piacon. Ezekbe alacsony feszültségű akkurendszereket és akkumulátorokat gyártanak.

Forrás: zoldautok.hu, autopro.hu, energiaoldal.hu, hvg.hu, origo.hu, MTI, villanyautosok.hu

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ÉBREDŐ ERŐ című lapszámában! 
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Stressz és táplálkozás: életmódbeli hatások & megoldások

Következő cikk

Irodaházak a munkavállalók jóllétére tervezve: Futureal