Home»First Class»Keserű cseppekben édes családi örökség – A Zwack család

Keserű cseppekben édes családi örökség – A Zwack család

1
Shares
Pinterest Google+

Zwack Izabella és Sándor, Zwack Péter üzletember gyermekei ápolják és folytatják a Zwack Unicum Nyrt. történetét, és bővítik, színesítik a hungarikumnak, védjegynek számító Unicum-alapú portfóliót. Bár nem idehaza születtek, ma már mindketten Magyarországon élnek, és közösen dolgoznak családi örökségük megőrzéséért. Az elfoglalt szeszkészítő testvérpárral írásban készítettünk interjút családról, tradícióról és a jövőbeli terveikről.

 

Zwack Izabella egy kis faluban nőtt fel, Olaszország egy nevezetes borvidékén. 1988-ban követte a Magyarországra visszatelepülő családját, ahol édesapja újból kézbe vehette a családi vállalkozás irányítását, amely az egyik legmeghatározóbb magyar töményitalt, az Unicumot állítja elő. A Zwack Unicum Borászati Divíziójának vezetőjeként Izabella figyelme olyan kistermelők felkutatására irányul, akik „nagy” borokat készítenek a Zwack Izabella Borkereskedés számára. A magyar borászat aktív támogatója, és megítélése szerint ez az iparág igen gyors tempóban halad a helyes irányba.

Zwack Sándor Firenzében született, 14 éves koráig ott élt és tanult. Középiskolai tanulmányait egy éven keresztül Budapesten végezte, majd édesapja, Zwack Péter amerikai nagyköveti kinevezése után Washingtonba költöztek, és Bostonban érettségizett. 1998-ban a borszakmában, a londoni Berkmann Wine Cellars Ltd-nél kezdett dolgozni, majd Olaszországba költözött, ahol Genovában és Milánóban az Allied Domecq Italia Ltd-nél az Unicum márkamenedzsereként dolgozott. 2002-ben kezdett a Zwack társaságnál tevékenykedni a kiemelt márkákért felelős tanácsadói, majd a pálinkákért, valamint a magyar és nemzetközi szuperprémium márkákért felelős szakértői-menedzseri pozícióban. Nevéhez fűződik a Zwack Sándor Nemes Pálinka termékek magyar piacra történő bevezetése.


„Das ist ein Unikum!” – kiáltott fel II. József 1790-ben, amikor orvosa, dr. Zwack a gyomorbántalmaira megalkotott itallal kínálta. Az uralkodó ezzel a legendás mondásával adott nevet a több mint 40-féle gyógynövény keverékéből készülő különlegességnek, az Unicumnak. Az első pesti gyárat az udvari orvos egyik leszármazottja, Zwack József alapította a mai Erzsébet téren, majd 1892-ben költöztették át a mai helyére, a Soroksári útra, ahol a szocializmus idején hamis recept alapján is gyártották az Unicumot. A ma is működő gyár épületében, 2004-ben megnyílt Zwack Múzeum és Látogatóközpont az Unicumhoz kapcsolódó történelmi és családi hagyományokat, valamint az ital gyártásának folyamatát mutatja be.

Mikor ittak először Unicumot?
Hagyomány volt a Zwack családban, hogy a betegségeket már gyerekkorban egy kiskanál Unicummal is gyógyították. Így eléggé korán találkoztunk már – szigorúan minimális mennyiségben – az Unicummal. Mondanunk sem kell, hogy igyekeztünk minél kevesebbet betegek lenni. Viccet félretéve, amióta az eszünket tudjuk, az ital része volt a családi étkezéseknek, találkozóknak.

Egy kétszáz évet meghaladó családi vállalkozás esetében mennyire adekvát, hogy az utódok tovább viszik a márkatörténelmet, és a vállalkozásban dolgoznak? És mennyire lehet innovatívnak lenni, mennyire szabad megváltoztatni a brandinget, bővíteni a termékportfóliót?
Immáron a hatodik generációt képviselve vezetjük a patinás múltú vállalatot – a hagyományok megőrzése mellett az innovációra is fókuszálva. Hisszük, hogy egy vállalat több száz éven keresztül csak úgy maradhat fent, ha a tradíció tisztelete mellett örökösen meg is tud újulni. Ilyen volt például az az esemény is 2017 januárjában, amikor – hosszú

évek munkája után – fontos mérföldkőhöz érkezett a vállalat: bemutattuk a dupla hordós érlelésű Unicum Riservát, amelyben az Unicum jól ismert, keserédes íze találkozik Tokaj utánozhatatlan karakterével. Ezzel az újítással nemcsak Magyarországon, de Európában is elsőként léptünk be a szuperprémium gyógynövénylikőrök piacára. A márka fiatalítása is mindig napirenden van, ugyanis haladni kell a korral. Az új termékek bevezetése mellett ez a szponzorációkon keresztül is megmutatkozik: a Halott Pénz zenekarral például hosszú távon együttműködünk.

Nyomás vagy természetes döntés egy ilyen tovább élés a céggel?
Ahogy Izabella fogalmazta meg egyszer egy interjúban: „Az Unicum nekünk nemcsak egy üzlet, hanem az életünk is”. Édesapánk mindig azt mondta, hogy nagyon boldog lenne, ha valaki a gyerekei közül átvenné tőle a céget, de ha nem így történik, akkor sincs vége a világnak, így soha nem gyakorolt ránk nyomást. Mindig azt mondta, hogy csináljuk azt, amiben boldogok vagyunk, mert annál nagyobb balszerencse nincs, mint ha olyannal kell foglalkoznunk életünk végéig, amit nem szeretünk. Viszont komoly feltételei voltak annak, hogy a cégnél dolgozhassunk: el kellett végezni az egyetemet, nemzetközi tapasztalatokat kellett szerezni, és három különböző cégnél dolgoztunk, mielőtt a vállalathoz kerülhettünk, ahol végig kellett járni a szamárlétrát.

Ahogyan az Édesapánk, Zwack Péter mondta: „a siker az, ha megpróbálod véghezvinni azt, amiben hiszel”. Számunkra ennek nagyon fontos üzenete van. Azt a pozitív életszemléletet szeretnénk képviselni és továbbvinni, amely őt sosem hagyta el:

még a legnehezebb élethelyzetekben is tudott pozitív lenni, ez pedig nagyon fontos, akár egy családról, akár egy üzleti vállalkozásról van szó.

Testvérként mennyire könnyű együtt dolgozniuk, hogyan oszlanak meg a gyáron és cégen belüli feladatok, tevékenységek önök között?
Az üzletben és a magánéletben is nagyon jó a kapcsolatunk. Sándor az igazgatóság elnökeként dolgozik, míg Izabella az Unicum márka exportjáért és az ottani márkaépítésért felel, és emellett a Dobogó Pincészethez, illetve a Zwack Izabella Borkereskedéshez kapcsolódó feladatok kötik le az idejét.

 Nagyon vadregényes a család története – nem gondolkodtak róla, hogy ezt valamilyen formában lejegyzik az utókornak, akár könyv vagy film, esetleg dokumentumfilm formájában?
Volt már példa ehhez hasonló kezdeményezésre: a 225. évforduló alkalmából a vállalat és a Sétaműhely megszervezte a Zwack városi túrát Egy csepp siker néven, amely a Zwack család és az Unicum 20. századi történetét ismertette meg az érdeklődőkkel. A különleges városi program célja az volt, hogy a résztvevők Budapest és a történelem valódi helyszínein ismerkedjenek meg az Unicum legendájával, és még közelebb kerüljenek a Zwack-sztorihoz. Erre a városi sétára a mai napig lehet jelentkezni.

Az 1995-ben kiadott Zwack így tovább című könyv is a család, a gyár és az ital legendáriumát foglalja össze: a Zwack család életrajzát, kortörténetét, cikkrészletek és dokumentumok összeállításában közli, és Zwack Péter története, illetve a cégalapító Zwack József tevékenysége mellett megelevenedik benne a család többi tagjának mozgalmas élete is.

És néhány éve jelent meg Anne Zwack Zwack Péter élete képekben című könyve is, amely a szerző néhány megjegyzésével és rengeteg képpel mutatja be a Zwack család hat generációját.

A Zwack Unicum Látogatóközpontban pedig filmen követhetik a látogatók a gyár, a család és az Unicum történetét.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin MAGYAROK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

 

 

 

 


Nyitókép: reklamklub.com

Előző cikk

El Camino: az egy hónapos masturdating

Következő cikk

„A szenvedély és az innováció motivál” – Interjú Lenkey Ákossal, a BP Shop alapítójával