Home»Startup»„Garzonból” induló világmárka – a chocoMe sikersztorija 

„Garzonból” induló világmárka – a chocoMe sikersztorija 

2
Shares
Pinterest Google+

Ki ne ismerné a hatalmas gyümölcsdarabokkal tarkított kézműves csokoládét, a chocoMe-t? Azt azonban kevesen tudják, hogy a nemzetközileg is elismert márka egyszemélyes vállalkozásként indult egy budapesti, XIII. kerületi, apró kis műhelyben. Mészáros Gábor a semmiből épített fel exkluzív világmárkát – gondosan figyelve az alapanyagok minőségére és a marketing kiépítésére. A Business Class Magazin is ellátogatott a világ egyik legfinomabb csokiját készítő gyárba, a chocoMe-be.

Válságból feltámadás

A gazdasági válság ideje alatt Mészáros Gábor egyik napról a másikra veszítette el jól fizető munkahelyét a Heinekennél, ahol hat évet dolgozott marketingesként. Hónapokig próbált elhelyezkedni, de azt tapasztalta, hogy ha a cégek új szakembert keresnek, akkor azt megpróbálják belső munkaerőből megoldani. Fél év keresés után elhatározta, hogy saját vállalkozásba kezd. „Nagyon szerettem a gasztronómiát, ezért úgy döntöttem, a vendéglátáshoz köthető vállalkozást indítok” – mondta el. Amszterdamban volt egy kedvenc path tai-jellegű étterme, és mivel Magyarországon 2010-ben még nem volt elterjedt a thaiföldi konyha, egy hasonló street foodot akart nyitni. A belvárosi magas bérleti díjak miatt, megtakarítás és bankhitel nélkül azonban el kellett vetnie az ötletet, míg végül a legkisebb befektetéssel indítható vállalkozás, a csokoládé mellett döntött.

„Az ötlet megvalósításához pluszerőforrás hiányában, amiből szakembert alkalmazhattam volna, nekem kellett megtanulni a szakmát”

– mesélte. Ezután indította el azt a folyamatot, amelynek részei azok a számára addig ismeretlen területek, mint a termékfejlesztés, a csomagolásfejlesztés, a márka- és arculatfejlesztés és az üzemkialakítás. Elkezdett autodidakta módon csokoládét készíteni, azután beiratkozott a belgiumi callebaut-i csokiakadémiára, majd Franciaországban, a Valrhona csokoládégyárban végzett el egy képzést. Végül egy olaszországi akadémia csokoládégépeket gyártó cégénél tanulta ki cukrászokkal és séfekkel, hogy a megvásárolt eszközöket hogyan kell használni. „A chocoMe egyszemélyes vállalkozásként indult. Nem voltak olyan nagyra törő álmaim, hogy 25 országban legyünk jelen, és 62 nemzetközi díjat nyerjünk” – vallotta be az alapító.

Márka születik

Mészáros Gábor 2009 nyara végén kezdett foglalkozni terve megvalósításával, és 10 hónapos munka eredményeként megszületett a márka, 2010 júniusában pedig elindult a vállalkozás. „Olcsón kibéreltem egy 70 négyzetméteres kisüzemet a lakásom alatt. A beérkezett rendelések alapján elmentem megvenni az alapanyagokat az importőrnél, visszajöttem, beolvasztottam, letemperáltam, elkészítettem, becsomagoltam, fölcímkéztem és kiállítottam a számlákat. Olyan gyors ütemben növekedett meg a kereslet a termék iránt, hogy pár hónappal később már hatan dolgoztunk” – mesélte.

A márka ismertségét nagyban elősegítette a jól felépített marketingstratégia. Még a termék megjelenése előtt az alapító tartott egy sajtótájékoztatót, amelyen egy prezentáció keretében bemutatta a terméket a gasztronómia tematikában dolgozó újságíróknak. „Kiköltöztettem a gránitpultomat a helyszínre, és demonstráltam, hogyan készül a mi különleges csokoládénk” – emlékezett vissza. Az esemény után sok cikk született a termékről, és mivel nagyon rövid idő alatt gyors fejlődésnek indult a cég a gazdasági válság közepén, egy idő után gazdasági újságírók is kezdtek róla írni. Az első teljes év 133 millió forint nettó árbevételt és 26 millió forint adózott eredményt hozott a cégnek. 2017-ben már 803 millióra emelkedett az árbevétel, és közel 66 millió adózott nyereséggel zárták az évet.

„A folyamatos termékfejlesztés és az innováció mindig előre viszi a vállalkozást. A stratégiánk fontos része, hogy minden évben kijövünk új ízekkel,

illetve kétévente valamilyen új termékkategóriával, amelyet korábban még nem gyártottunk. Ezen stratégiai elv mellett történik a termékfejlesztés és az újdonságok piacra bevezetése” – magyarázta.

Mára már 25-26 fő dolgozik állandó jelleggel a cégnél, a téli szezonban pedig alkalmi munkavállalókat is alkalmaznak csomagolóként. Mészáros Gábor tapasztalatai alapján a csokoládékészítést nem tanítják elég átfogóan Magyarországon, ezért az oktatás minősége miatt a képzetteknek sincs olyan szaktudásuk, amely előbbre vinné a céget. Éppen ezért nem kimondottan cukrászokkal dolgoznak együtt, hanem a szakma iránt elkötelezett emberekkel. „A meglévő csapatnak már van olyan tapasztalata, amelyet átadhat. Jöjjenek a fanatikusok, és mi megtanítunk nekik mindent.” A chocoMe már a nemzetközi piacokon is jó referenciának számít, hiszen már volt olyan kolléganőjük, aki elment Angliába egy olyan csokoládékészítő céghez dolgozni, amelynek a munkáját, szaktudását nyomon követik. „Pár év alatt sikerült eljutnunk oda, hogy a nemzetközi zsűritagok a világ legjobb csokoládékészítői közé sorolnak minket.”

A siker titka a magas minőségű alapanyag

„A legfontosabb a pozicionálás. A mi termékünk azért lett sikeres, mert magas színvonalat prezentálunk: minden alapanyagunk olyan minőségű, mint amilyenből a Michelin-csillagos éttermek készítik a desszerteket”

– emelte ki a tulajdonos. Elmondása alapján minden alapanyagot külföldről szállítanak be, csak a munkaerő és a csomagolóanyag magyar. A világon a legjobban elismert csokoládégyártó vállalatot képviselik: a Valrhonát és a Cacao Barryt. Minden termékkategóriában eltökélten képviselik a magas minőségi sztenderdet.

„Csak dehidratált, liofilizált gyümölcsöt használunk, mert nincs benne cukor és semmi hozzáadott anyag. Ez úgy készül, hogy fagyott állapotában a gyümölcsöt behelyezik egy vákuumkamrába, utána fokozatosan csökkentik a nyomást, és emelik a hőmérsékletet. 24 óra alatt a gyümölcs nedve elpárolog, és a gyümölcs ropogóssá válik. Ilyen technológia ma nincs Magyarországon, ezért ezek a gyümölcsök két német cégtől érkeznek. Kakaóbabból előállított csokoládét sem gyártanak itthon, azt a már említett francia gyártóktól rendeljük” – mondta el Mészáros Gábor.

Magvakból is a legjobb minőségűeket rendelik. A török mogyoró kizárólag Piemontéből lehet, amely a világ legjobb mogyorójaként ismert. „Olyan szoros kapcsolat alakult már ki köztünk, hogy egyenesen a termelőtől vásárolunk. Idén ősszel elhívtak minket mogyorószüretre is, hogy nyomon követhessük, hogyan zajlik a folyamat” – osztotta meg az alapító, hozzátéve, hogy tavaly ősszel pisztáciaszüreten voltak Szicíliában, mivel abból is a legmagasabb minőségűt használják. Tudniillik az Etna mellett található kis település, Brontei pisztáciájának a vulkanikus talajnak köszönhetően rendkívül különleges íze van, és nagyon magas az olajtartalma. A pisztáciák királynőjének ismerik szerte a világon. Elmondása szerint hazai diót nem használnak, mert nagyon érzékeny, és hamar meg tud avasodni, helyette a jóval tovább eltartható és legelismertebb, Észak-Amerikában őshonos pekándiót rendelik.

Nagyon sok egzotikus fűszert is szeretnek használni, mint a tonkabab (különleges aromájú fűszer, egyszerre vaníliás, fahéjas, mandulás, ezért sokféle desszerthez talál.) A vaníliát Tahiti vagy Madagaszkár szigetéről szerzik be. Ezek az alapanyagok itthon nem elérhetőek.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin CUKORVÁROS című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

„Nincs kettős mérce” – Interjú a Mondelez Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával

Következő cikk

Az édességipar mint üzlet