Home»Lifestyle»Munkásruhából sikkes alapdarab, avagy a garbó története

Munkásruhából sikkes alapdarab, avagy a garbó története

1
Shares
Pinterest Google+

Roppant ötletes és praktikus ruhadarab, amelyben van valami titokzatosság, visszafogottság és komolyság, ugyanakkor a lázadás és a játékos, bohém megjelenés jegyeit is magában hordozza. Egyszerű és határozott vonalvezetésének köszönhetően – a társadalmi és anyagi pozíciótól függetlenül – nagyon népszerű, a férfiak és a nők ruhatárában egyaránt megjelenik. Hideg időben ideális választás a kabát alá, mivel egyszerre betölti a kellemesen melegítő pulóver és a nyakat védelmező sál szerepét. Az amerikaiak turtleneckként emlegetik, az angolok csak polonecknek hívják, hazánkban a legendás svéd filmcsillag, Greta Garbo hatására garbó néven terjedt el. A következő összeállításban megismerhetik a letisztult eleganciát sugárzó, magas nyakú felsőruházatnak és annak névadójának különleges történetét.

Hol volt, hol nem volt…

…volt egyszer egy népszerű ruhadarab, amely a téli időjárásban is kiválóan megállta a helyét. Mivel praktikus és kényelmes viseletnek tűnt, egyszerű és visszafogott vonalainak köszönhetően nagyon népszerű lett. Az 1990-es évek első felében több fast fashion márkának köszönhetően virágkorát élte, napjainkban a jó ízlés szinonimájának is tekinthető a magas nyakú pulóver, azaz a garbó. Eleinte csak férfiak viselték, később a női ruhatár szerves részévé vált. A letűnt korok arisztokratikus kisugárzását idézi meg, komolyságot és határozottságot sugall, emellett könnyen kombinálható a sportos, a hétköznapi és az elegáns szettekkel. A vékonyabb pamutból és a vastagabb kötött gyapjúból készült verziója is keresett.

A garbó története egészen a középkorig nyúlik vissza, amikor egyfajta védelmi funkciót látott el a lovagok páncélja és láncmellénye alatt. Bár erőt és férfiasságot sugároztak ezek a harci viseletek, rendkívül kényelmetlennek és hangosnak bizonyultak. A láncszemek állandó csörgését tompítani kellett valamilyen alsóruházattal, a nyakat és a törzset is védeni kellett a fém hideg éleitől. Ezért egy magasabb nyakú inget hordtak a harci szerelésük alatt, ezáltal a mozgásukat is megkönnyítették a súlyos teher alatt. A XV–XVI. században jelentek meg a garbó előfutárai, ám ezek sokkal bonyolultabb formát öltöttek, mint a mai minimalista társaik. Az úgynevezett álgarbónyakak ebben a korban csőszerű, visszahajtott gallérként a ruha részét képezték. Hatalmas keményített fodrokat hordtak, ezek mérete és térfogata a külvilág számára a társadalmi rangot mutatta, valójában a látványos bőrbetegségek elrejtését szolgálták. A valódi garbóforma az 1800-as években, a munkásosztály öltözködési szokásaiban jelent meg, mivel ez egy kényelmes és funkcionális darab. Több korabeli fotón sportruházatként feltűnik a csőnyakú pulóver, eleinte az új-skóciai hokicsapat tagjain, majd az angol biciklisták viselték, később a pólójátékosok kedvencévé vált. Innen ered a brit poloneck (azaz pólónyak) megnevezés.

Egy pulóver hanyatlása és újjászületése

Az 1900-as évek elején még felbukkant a garbó egy-egy fodros nyakú verziója az előkelő körökben, de az I. világháború kezdetével egyre szerényebb körülmények közé kényszerült. 1920 környékén már a munkások és a matrózok népszerű viselete lett. A hideg szélben a hajó fedélzetén kellett szolgálatot teljesíteniük, a sál akadályozta őket a mozgásban, és még veszélyesnek is számított. Eleinte fésűsgyapjúból gyártottak csőszerű nyakrésszel, kezdetben gombbal, később húzózárral praktikussá tett darabokat. A rugalmas anyagok megjelenése után ezekre a záróelemekre már nem volt szükség. Érdekesség, hogy korábban csak a férfiak öltözködésében volt jelen, ezekben az évtizedekben a szüfrazsettmozgalmak feminista élharcosai a női ruhatár szerves részévé tették. A II. világháborúban pedig már az amerikai haditengerészek egységes formaruhájaként terjedt el a turtleneck (azaz a teknőcnyak).

Az 1940-es és 50-es években a tervezők lehetőséget láttak benne, így egyre több színben, anyagból és fazonban kezdték el gyártani. Ikonikus ruhadarabbá vált, így az ügyeletes hírességek, a legnagyobb hollywoodi sztárok is népszerűsítették. Amíg Greta Garbo a tekintetét és az eleganciáját, addig Jayne Mansfield a szexi stílusát hangsúlyozta a magas nyakú és hosszú ujjú ruhadarabbal, Marilyn Monroe, Lana Turner és később Audrey Hepburn a sweater girl, azaz a pulóveres lány szerepében tündökölt.

A fekete garbó az 1950-es évektől az egzisztencialisták megkülönböztető jegye lett, majd az amerikai mainstream meghatározó elemeként vonult be a viselettörténetbe.

A könnyű anyagokból előállított garbókat a tizenéves lányok farmerrel és színes kiegészítőkkel kezdték hordani, a divatlapok is felfigyeltek rájuk. A bohém beatkorszak is magáévá tette, az erős, független és felvilágosult nő jelképeként használták.

„Nem divat, ami nem terjed el.” – Coco Chanel

Az 1990-es évek elején a népszerű utcai ruházatot forgalmazó cégek, többek között a Gap széles körben elterjesztette, kulcsfontosságú alapdarabként illesztette a divatba. Azóta már szinte mindenféle anyagból készítettek garbót a gyapjútól a pamuton és a selymen át a műszálig. Megjelentek a kötött és vékony textíliákból levarrt verziók, ujjas és ujjatlan, mintás és színes kiadásban. Még a formális megjelenéshez ragaszkodó business look is teret engedett a garbónak, mivel egy jól szabott zakóval vagy blézerrel igazán jól mutat.

Számtalan filmben felbukkant, a James Bond-mozik állandó szereplője. A sztárok töretlenül imádják. A neves magazinok címlapjain és a privát életében is előszeretettel viselt garbót többek között Clark Gable, Charles Bronson, Steve McQueen, Kirk Douglas, Sean Connery, George Clooney, Brad Pitt, Jeff Goldblum, Samuel L. Jackson, Brigitte Bardot, Diane Keaton, Julia Roberts, Debra Messing és Jennifer Lawrence.

Steve Jobs, az Apple alapítója annyira kedvelte a klasszikus fekete garbót, hogy szinte minden eseményen ebben jelent meg, állítólag több száz darabot vásárolt ugyanabból a márkából.

A letisztult elegancia hírnökeként Pierre Balmain, Hubert de Givenchy, Raf Simons és Vera Wang is tervezett garbót, Giorgio Armani, Valentino Garavani és Ralph Lauren maga is gyakran hordja ezt a reneszánszát élő alapdarabot.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin JÁRMŰIPAR című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Biver és Bond: a kémfilm óraipari evolúciója

Következő cikk

Rólunk szól, és az országunkról: Rossz versek