Végigkacagott munkanapok, vidám munkavállalók, céges sikerek
A munkavállaló megint késve érkezik a munkahelyére. A főnök idegesen kérdezi tőle: ezen a héten már ötödször késett el, tudja, hogy ez mit jelent? Érkezik a válasz: igen, azt, hogy ma már péntek van. Szakállas munkahelyi vicc, amit azonban a legritkább esetben mernénk csak elsütni a valóságban. Pedig a humor nemcsak a hétköznapokban, de a munkahelyen is fontos, sőt egy megfelelő EQ-val rendelkező vezető, aki képes oldottan viselkedni a munkavállalókkal, megalapozhatja cége sikerét.
Egy kutatás rámutatott arra, hogy míg egy baráti társaságban tíz perc alatt átlagosan húsz humoros megjegyzés hangzik el, addig egy munkahelyen ugyanennyi idő alatt legfeljebb kettő. Mondhatnánk, hogy munkába dolgozni, nem pedig szórakozni járunk, de mégiscsak fontos, milyen hangulatban töltjük el életünk egyharmadát. A humor, vagy legalábbis az oldott, fesztelen munkahelyi légkör ezzel együtt rengeteget segíthet az emberi kapcsolatok építésében, segítheti az új munkavállalók beilleszkedését, összekovácsolja a csapatot, energizálja a munkavállalókat, oldja a stresszt, befogadhatóbbá teszi a kritikát, és segít a dühkezelésben. Egy eleve kitett helyzetben, ahol számít, mit és hogyan teszünk, ahol számos stresszfaktornak vagyunk kitéve a határidőktől az alkalmazkodáson át a feladatok pontos elvégzéséig, fontos, hogy biztonságban és kiszámítható légkörben tudjunk dolgozni.
Ahogy egy cég stratégiai irányát, színvonalát és értékeit, úgy a munkahelyi légkört is a vezetők határozzák meg. Éppen ezért kiemelkedő a szerepük abban, hogy mit engednek meg, vagy éppen mit várnak el a munkavállalói viszonyban. A humor megjelenése a munkahelyen mindig kétélű fegyver, fennáll a veszélye, hogy szemtől szemben nevetnek a vicceinken, de csak mert mi adjuk a fizetést. Szintén kellemetlen tud lenni a rosszízű, cinikus poénkodás egy ügyetlenebb alkalmazotton, ahogyan az is nehézségekhez vezet, ha a beosztottak elfelejtik, kitől is kapják a megbízást és a fizetést, és úgy érzik, szabályok nélkül és kötöttségektől mentesen bármit megengedhetnek maguknak. A vezetők legfontosabb feladata éppen ezért az, hogy felismerjék, hogy a humort nem szabad a szervezeti határokon túlra szorítani. A megfelelő munkahelyi légkörhöz önismeretre, a csoportdinamika ismeretére és az egyéni munkavállalói háttérismeretre is szükség van, amely csak akkor tud létrejönni, ha a vezetők rászánják az időt a közösségépítésre, és a munkaidőn túl is képesek team building programokat és alkalmakat szervezni.
Sörcsap és csocsóasztal
Nem lehet eleget ismételni, hogy egy szervezet milyenségét a vezető határozza meg, így egy munkavállaló felmondása is a legtöbb esetben nem magának a munkahelynek, hanem éppen a vezetőknek szól. Nem véletlen, hogy manapság egyre gyakrabban találkozhatunk úgynevezett romirodákkal, mint például a Big Fish szoftverfejlesztő cég esetében, ahol a dolgozók tudatosan nevezik így a Nyugati téri, kétemeletes komplexumukat, amelynek hangulatát a 2010 után Budapesten egyre-másra nyíló romkocsmák hangulata ihlette.
Manapság azonban nemcsak egy középvállalkozás invesztál az enteriőrbe, a legtöbb startup, sőt nagy multicégek is pontosan tudják, hogy a munkavállaló megtartásának ma már kulcseleme, hogy biztosítsuk a megfelelő munkahelyi aurát. Elég csak a hazai Google-irodára gondolni, ahol többmilliós masszázsfotel, babzsákok és Túró Rudi-automata segíti a munkavállalók ellazulását.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin BOHÓCOK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!