Home»Lifestyle»Sikkes pillanatok a párizsi divathéten – II. rész

Sikkes pillanatok a párizsi divathéten – II. rész

1
Shares
Pinterest Google+

Kultúra, romantika és divat egy helyen. Igen, ez Párizs! Az állandóan nyüzsgő nagyváros színes forgataga pillanatok alatt magával ragadja az új élményekre éhes utazót. A gazdag történelem, a csodás építészet, a gasztronómiai különlegességek, no meg a parfümfelhőbe burkolózó férfiak és nők mind-mind feledhetetlenné teszik a látogatást. A francia főváros minden évszakban a divat Olümposzává lényegül át, hogy a legismertebb szakírók, szerkesztők, stylistok és buyerek megcsodálják a következő szezon elegáns, néha elképesztően groteszk ruhakölteményeit. Divatíró kollégánk, a GaborSzakacs Blog szerzője, Szakács Gábor a Paris Fashion Weeken járt, a következő, személyes hangvételű összeállításban az őszi haute couture kollekciók exkluzív felhozatalát mutatja be.

Álomruhák a kultúra szentélyében

A Paris Fashion Week kiemelt rendezvényeként tartotta meg a 2019-es őszi couture-kollekciójának bemutatóját Stéphane Rolland. A kifinomult ízléséről és légies ruhakölteményeiről ismert divattervező Párizs legelegánsabb épületébe, a Palais Garnier-be invitálta a divathét vendégeit – köztük ezen sorok szerzőjét is –, hogy megcsodálják a francia sikk és a kínai hagyományok találkozásából született gyűjteményét. Egy feledhetetlen délután felemelő pillanatai a kultúra szentélyében.

A párizsi születésű divattervező Cannes-ban és Nizzában töltötte a gyerekkorát, tizenévesen Argentínában és Indiában is élt. Élénk fantáziavilágát az utazások, a mozik és a színház világa csak fokozta. A párizsi École de la Chambre Syndicale de la Couture Parisienne-ben tanulta ki a magas fokú szabászat minden fortélyát, húszévesen már Cristóbal Balenciaga divatházánál dolgozott, kilenc hónap szakmai gyakorlat után a márka férfi szekciójának művészeti vezetőjévé nevezték ki. Rolland ezzel a valaha volt legfiatalabb kreatív igazgató lett Párizsban. 1991-ben saját céget, majd önálló ready-to-wear vonalat indított. A szakma leborult a tervezői nagysága előtt, a sztárok imádták, a legtöbb vörös szőnyeges gálán, így a Cannes-i Filmfesztiválon is felbukkantak az alkotásai. 2004-ben bezsebelte a legrangosabb francia színházi díjat, a Les Molières elismerést a kiváló jelmeztervezői munkásságáért. 2007-ben, negyvenévesen a Chambre Syndicale de la Haute Couture tagjává választották, ezzel pedig bekerült a divatvilág couture-istenségei közé. Inspirációját a modern művészetekből, így a szobrászatból és az építészetből meríti, kiváló érzékkel használja és fény és az árnyék játékát, esztétikus ruhái a nagyvárosi luxus életre kelt szimbólumai.

A siker és a népszerűség nem vakította el StéphaneRollandot, a tehetséges designer roppant szerény és kedves személyiség. A véget nem érő regisztrációk sorozata, a hivatalos e-mailek, többnapos egyeztetések és hosszas telefonálások végül sikerrel jártak, részt vehettem ezen a mesébe illő rendezvénysorozaton. A legnagyobb meglepetésemre maga Stéphane Rolland válaszolt a levelemre és invitált meg a júliusi couture-bemutatójára. Az idő rövidsége miatt a névre szóló meghívóm már nem került postára, Rolland ezt a 128 Avenue de Villiers-ben lévő showroomjában adta át. Minden divatíró és divatblogger álma vált valóra egy szempillantás alatt, a boldogságtól madarat lehetett volna fogatni velem.

Egy forró nyári délutánon az impozáns Opera Garnier épületéhez érkeztem, hogy megtekintsem Stéphane Rolland őszi ruhakölteményeit. Az elegáns vendégsereg teljesen megtöltötte a párizsi operaház lépcsőházát és csodaszép előcsarnokát. A televíziós személyiségek, politikusok, üzletemberek, befektetők, buyerek és a divatvilág szakemberei négy sorban foglaltak helyet az emeleti kerengőn. A legnagyobb meglepetésemre Jennifer Lopez stylistja, Rob Zangardi néhány széknyire ült tőlem. Atyaég, csípjetek meg! Mindezt csak álmodom?
A fények kihunytak, Jessye Norman felcsendülő hangja betöltötte a márványpalota széles tereit, Richard Strauss Im Abendrotja egy szempillantás alatt egy másik univerzumba repített bennünket. A francia parfüm bódító illatától megrészegült vendégek lélegzet-visszafojtva várták a kifutóra érkező modelleket, akik lassú léptekkel, széles karmozdulatokkal keltették életre Rolland ruháit. A francia designer ezúttal egy varázslatos történetet mesélt el a Kínában tett utazásáról, a Tiltott Város gazdagságáról, építészeti értékeiről és elképesztő formavilágáról. Az apró keleti utalások kitűnően működtek a Rolland-féle szabásvonalakkal, a rá jellemző vágási technikákkal és a légies, ugyanakkor drámai megjelenéssel. Egy képzeletbeli császárnő fennkölt ruhatára elevenedett meg. A hagyományos kínai tradíciókat és kulturális értékeket idéző elemek nem nyomták el a francia kifinomultságot, helyette egyfajta különleges egyensúlyt teremtettek Kelet és Nyugat között.

A mélyvörös ruhák átütően dinamikus gyöngyözéseket, a nagyvonalú kabátok pedig pagodavállakat kaptak, a szatén kezeslábasok, a hosszú tunikák a kalligrafikus ívekkel és a vibráló geometrikus mintákkal váltak teljessé. A köpenyszerű kreációk, a földet söprő uszályok aprólékos kézi hímzésekkel díszítették, a vállrészeken, a karkötőként vagy gyűrűként felbukkanó méretes kristálybrossok királynői eleganciában fürdették meg Rolland kollekcióját. A fiatalság lelkesedését szimbolizáló jade sifonok és a celadonkék pliszék mellett jól megfértek az éles kontrasztok. A fekete és fehér véget nem érő játéka, a sáfránysárga átütő ereje és az olajzöld energiái minden résztvevőt ámulatba ejtettek. A suhanó textíliák hangja, az általuk keltett légáramlat valósággal simogatta az arcunkat.
Rolland a 2019-es őszi couture-gyűjteményben is hű maradt önmagához, a modern építészeti formákat, Anish Kapoor és Zaha Hadid ikonikus épületeinek erőteljes képi világát használta fel, Song Dong kínai művész a kreativitásával, egyéni látásmódjával segítette a francia couturier munkáját. Az innováció, a jövőbe mutató megjelenés a több százéves keleti értékrenddel léphetett mámorítóan boldog frigyre. A tengernyi gyöngy és a meg-megcsillanó flitterek fényárba borították a show-t, emellett exkluzív esti megjelenést kölcsönöztek a felsorakozó modelleknek.

A couture show fináléjában a kifutón végighaladó modellek az operaház előcsarnokának egy-egy teraszán megálltak, így mindenki alaposan szemügyre vehette a ruhák kidolgozottságát, egyedi formavilágát és azok szemet gyönyörködtető színeit. Megkockáztatom, hogy egyes darabok aerodinamikai megfigyelések és tanulmányok alapján készültek, ugyanis a modellek felemelkedő karjai hatására levegővel teltek meg, ezzel egy teljesen más volument adva a ruhakölteményeknek. Az elképesztően nőies és elegáns sorozat csúcspontjaként egy virágokkal díszített, köpenyszerű, drámai kreáció érkezett a térbe, a gyűjtemény utolsó szettjeként pedig egy grandiózus, 3D-s applikációkkal izgalmassá tett császárnői menyasszonyi ruha haladt el a márványfolyosón helyet foglaló vendégek előtt. A látvány önmagáért beszélt, kitörő taps fogadta ezt a magas művészi szinten kidolgozott alkotást. Egy másodpercre könny szökött a szemembe, amikor végigfutott rajtam az érzés: mennyire szerencsés vagyok, hogy ezt a semmihez sem fogható, felemelő élményt a helyszínen élhettem át. Nagyon köszönöm Stéphane Rollandnak, roppant hálás vagyok ezekért a különleges pillanatokért!

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin PÁLYAVÁLTÓK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

„A nálunk történő bemutatkozás lehetősége értékmérő és értéknövelő”

Következő cikk

Kiemelkedő „sávváltások” az autóiparban