Home»Lifestyle»„A nálunk történő bemutatkozás lehetősége értékmérő és értéknövelő”

„A nálunk történő bemutatkozás lehetősége értékmérő és értéknövelő”

1
Shares
Pinterest Google+

Öt kontinens közel harminc országából több mint ötszáz művész fog bemutatkozni az idei Art Market Budapesten, a régió legjelentősebb nemzetközi kortárs művészeti vásárán október 3–6. között. A rendezvény jelentőségéről, a hazai kortárs galériák helyzetéről és a műtárgyak felértékeléséről Ledényi Attilával, a vásár alapító-igazgatójával beszélgettünk.

Hogyan lehet megállapítani egy műtárgy értékét, és mi határozza meg a művész sikerességét?
Rendkívül komplex kérdés ez, amire nincs konkrét, rövid válasz. Kiragadott példaként Barabási Albert-Lászlónak, a világhírű hálózatkutatónak a tavalyi Art Market Budapest kísérőkonferenciáján bemutatott kutatási eredményei szerint például olyan tényezők határozzák meg egy művész piaci érvényesülését, amelyeknek nagyon kevés közük van ahhoz, hogy a művész által létrehozott műtárgyakról milyen szakmai értékítélet alakul ki. A kutatás szerint kiemelt szerepe van egyebek mellett annak, hogy a művész hol született, milyenek a kapcsolatai, vagy melyik volt az a galéria, ahol első ízben kiállított, vagyis olyan tényezőknek, amelyek függetlenek attól, hogy a művészeti kánont meghatározó szakmai közeg milyen véleményt alkot. Ezt sokan forradalmi, már-már provokatív megállapításnak tekintik, tehát ebből is látszik, mennyire különböző aspektusokból közelíthető meg ez a kérdés.

Művészeti vásárként hogyan birkóznak meg ezzel a feladattal?
Az Art Market Budapest – a hasonló jelentőségű vásárokra jellemző módon – egyéni művészek jelentkezését nem fogadja el, hanem a művészeket képviselő galériák pályázhatnak, ami azt jelenti, hogy már egy bizonyos szelekciós folyamat lezajlott, mire a művészek hozzánk kerülnek. A galériák pályázatait ráadásul egy galériatulajdonosokból álló nemzetközi szakmai testület értékeli, amelyik a színvonal alapján kiszűri a befogadóképességnek megfelelő mennyiségű galériát. Így tehát kettős szakmai filteren mennek keresztül azok az alkotók és műtárgyak, amelyeket végül bemutatunk az Art Market Budapesten. Mi tehát szervezőként alapvetően kivonjuk magunkat a szakmai döntésből, bár a szervezőmunka során nyilván mindent elkövetünk annak érdekében, hogy eleve magasabb színvonalat képviselő galériák kiállítói érdeklődését keltsük fel.

Mennyiben befolyásolja a műalkotások értékét a helyszín?
Mivel szigorú szakmai szűrésen mennek keresztül a hozzánk bekerülő művészek, ennek következtében a nálunk való bemutatkozás lehetősége értékmérő és értéknövelő. Az Art Market Budapesten való kiállítási lehetőség általában belekerül a művészek szakmai életrajzába, hiszen erre értékmérőként a galériák szívesen hivatkoznak.

Az Art Market Budapest a kelet-közép-európai régió vezető nemzetközi művészeti vásáraként aposztrofálja magát. Milyen eredményekre alapozva jelenthető ez ki?
Több komponenstől függ egy vásár nemzetközi pozíciója, ilyen egyebek mellett a látogatottság, a méret, a bemutatott műtárgyak száma vagy a nemzetközi kitekintés nagysága, természetesen a bemutatott válogatás színvonala mellett. Nálunk évente mintegy harmincezer látogató fordul meg, és ötszáz feletti művész több ezer műtárgyát mutatjuk be több mint hatezer négyzetméteren. Az idei évben öt kontinens közel harminc országából érkeznek kiállítóink. Ezek mind olyan mérőszámok, amelyeket figyelembe véve az Art Market Budapest a régió egészét tekintve vezető, és Európa egészében is kiemelkedő pozícióban van. Az objektívan megítélhető paraméterek mellett a megítélésnek szubjektívabb szempontjai is vannak, ilyen például a vásáron megjelenő gyűjtők minősége és mennyisége, a vásár köré szervezett egyéb programok gazdagsága, jelentősége. Ebben a tekintetben is jól teljesít az Art Market Budapest, hiszen az esemény köré minden évben mintegy ötven programot, sőt egy egész művészeti fesztivált is szervezünk.

Ki az Art Market Budapest idei díszvendége?
Az idén ART.RUS néven az orosz kortárs képzőművészet bemutatására szervezünk fesztivált. Ennek központi eleme a vásár helyszíne, ahol több száz négyzetméteren több mint félszáz orosz művész alkotásai szerepelnek, ezt külső helyszíneken rendezett kiállítások és szakmai fórumok egészítik ki. És mások mellett Oleg Kulik, a világ legismertebb orosz művésze is Budapestre érkezik, aki kifejezetten egy erre az alkalomra létrehozott performanszával szórakoztatja majd a közönséget.

A művészeti vásár fontos eleme az Art Photo Budapest.
A régió egyetlen nemzetközi fotóművészeti vásárát 2014-ben hoztuk létre az Art Market Budapest fotószekciójaként. A különleges fotóművészeti seregszemle jelentős mértékben hozzájárul ahhoz, hogy Budapest fotóművészeti központként váljon ismertté a világban, így Magyarország pozíciója a nemzetközi fotóművészeti életben – más okból is megalapozott módon – tovább erősödjön. Az idei évben öt kontinensről érkeznek ide kiállítóink, és a széles nemzetközi kontextusban a magyar fotóművészet is méltó szerephez jut.

Magyarország hogy áll a kortárs galériák terén?
A kommunizmus romboló hatása alól mentesülő, kényszerű megtorpanás nélkül, folyamatosan működő és fejlődő nyugati piacokhoz nehezen hasonlítható a hazai helyzet, de ha Kelet-Európát vagy akár azokat az oroszországi viszonylatokat nézzük, amelyeket az idei fesztiválunk kapcsán szerencsénk volt mélyen megismerni, látható, hogy nincs okunk szégyenkezni, már ami a művészeinket képviselő színvonalas galériák számát vagy a nemzetközi vásárokon való jelenlétet illeti. Igaz, a régión belül sikerességben előttünk járnak például a románok és a lengyelek, az ő reprezentációjuk sokkal intenzívebb és erősebb, de azt gondolom, hogy van remény és lehetőség arra, hogy a magyar képzőművészet képviselete is hasonló szintre jusson.

A galériák hogyan alakítják ki a művészeti portfóliójukat? Milyen az üzleti modelljük?
Többfajta megközelítés is érvényesül. Van olyan galéria, amelyik arra törekszik, hogy önálló, határozott arculata legyen, kifejezetten olyan művészeket válogat be, amelyek egy koherens művészeti koncepciónak megfelelnek. Más galériák szinte kizárólag üzleti alapon döntik el, hogy szerintük melyik művészekre lehet anyagilag sikeres modellt felépíteni, nem próbálják a szelekciót szakmai koncepciókba szorítani. Van, aki az egyik modellben hisz, van, aki a másikban. Az utóbbi komplexebb, színesebb, többrétű művészeti anyagot mutat be, aki pedig egy bizonyos koncepcióra építi fel a portfólióját, az azoknak a gyűjtőknek a hűségére és visszatérő vásárlásaira számíthat, akiket ez az adott művészeti látásmód vonz. Nincs egyetlen követendő sablon a sikerhez.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin PÁLYAVÁLTÓK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Szolgáltatásfókuszú a hazai design

Következő cikk

Sikkes pillanatok a párizsi divathéten – II. rész