Örök kedvencek újraálmodva a mai generációnak – A BOOKR Kids alkalmazás
Már az oktatásban is használják a nemzetközi piacokon is elismert BOOKR Kids digitális, interaktív könyveket tömörítő könyvtáralkalmazást. Az eredeti sikerkönyveket tartalmazó alkalmazást olvasás- és képességfejlesztő funkciókkal is ellátták.
Ahol a mesék életre kelnek
A BOOKR Kids ötletgazdája, Horváth Dorka mindig is szerette a könyveket bújni. Édesanyja húsz évvel ezelőtt alapított egy családi butik könyvkiadót, a testvéreivel könyvespolcok között nőttek fel. „Hiszek abban, hogy minden elolvasott történet hatással van az életünkre, személyiségünkre” – vallja. Miután tíz évig dolgozott a könyvszakmában, és a PhD-ját is az e-learningből írta, nyilvánvaló volt számára, hogy van egy betöltetlen piaci rés. Hiszen már több kutatás is bizonyította, hogy a gyerekek napi három-hat órát töltenek a képernyő előtt, és arra akartak megoldást találni, hogy ezt az időt értékesen, hasznosan töltsék el. Ráadásul azt is felismerték, hogy a gyerektartalmakra óriási a kereslet, ezért a kezdetben még felnőtteknek szóló digitális megoldások ötletét hamar elvetették, és a gyerekek lettek a célközönség. „Elkezdtünk mesekönyvekben és interaktív könyvekben gondolkozni, és azt láttuk, hogy nincs még a piacon egy olyan megoldás sem, amely képes olyan izgalmas szórakozást nyújtani a gyerekeknek, mint egy játék, de mégis értelmes tartalom.” Így dolgozni kezdtek a saját szoftvereiken, és elkezdtek megkeresni kiadókat, mert bár ötletből nem volt hiány, tartalomból annál inkább.
Hamar rájöttek, hogy egy új termék bevezetéséhez ismert karakterekre van szükség, mint például Vuk vagy a kis herceg, és bemutatkoztak olyan nagy kiadóknak, mint a Móra, amely azonnal meglátta az ötletben a lehetőséget; a kiadó lett az első befektetőjük: több mint 800 könyvet adhattak ki digitálisan általa. Az eltelt idők alatt már majdnem az összes kiadó csatlakozott a BOOKR Kidshez. „Interaktív mesék korábban is léteztek, de nálunk ennél többről van szó. Mi meglévő, szeretett mesekönyveket, ismert történeteket digitalizálunk. Megmozgatjuk a szereplőket, játékokat fejlesztünk az oldalak között, felolvasást és hangeffekteket adunk hozzá, így a gyerekek egy egészen komplex meseélményt kaphatnak. Életre keltjük a már meglévő történeteket” – magyarázza.
Horváth Dorka a párjával, Karányi Danival 2015 áprilisában alapította meg a BOOKR Kids startupot, amelyet 2016-ban már megválasztottak az ország játékának.
A tablet is lehet hasznos
Jelenleg a könyvpiacon nem létezik még egy ennyire kidolgozott, megfontolt, szórakoztató és egyben fejlesztő alkalmazás. A kellemes és hasznos időtöltés közben a gyerekek tanulhatnak az emberek közti különbségekről és azok elfogadásáról, a környezetvédelemről, emellett az olvasásuk is fejlődik, a különböző játékoknak köszönhetőn bővülhet a szókincsük, a memóriájuk és nyelvérzékük magyarul, angolul és németül is. „Nekünk fontos a társadalmi hasznosság kérdése is, ezért volt már egy közös projektünk a TASZ-szal (Társaság a Szabadságjogokért) és az Autistic Arttal, akikkel együtt olyan meséket hoztunk létre, amelyek felhívják a figyelmet a betegségben szenvedő gyerekekre és jogaikra, valamint kifejezetten az autista gyerekeknek is készítettünk már szórakoztató játékokat” – mondja Horváth Dorka.
A BOOKR Kids elsősorban egy digitális, androidos és iOS rendszerű eszközökre is letölthető, interaktív könyveket tömörítő könyvtáralkalmazás a legfiatalabb olvasókorosztálynak és az olvasni tanuló gyerekeknek. Teljesen egyedi technológiával digitalizálják a már felgyülemlett mesekincset és ifjúsági regényeket. A módszerük lényege, hogy animált illusztrációkat társítottak az e-bookkal. Mindezt kiegészítették egy hangoskönyvvel, és több száz, olvasást, szövegértést és más képességeket fejlesztő játékot hoztak létre. Ezek minden esetben illeszkednek a tartalmi környezetbe.
Abból kiindulva, hogy a szülők szabályozzák, hogy a gyerek naponta mennyi időt tölthet tabletezéssel, a pedagógusok és gyermekpszichológusok is elismerik a BOOKR Kids Mesetár fontosságát. Sok óvodában és iskolában is használják már olvasásórán, illetve nyelvórákon, hiszen angol és német hangosmesék is találhatók a könyvtárban. A Mesetablet mindemellett nem kívánja helyettesíteni az olvasásórát vagy a szülői odafigyelést, csupán segítséget kínál hozzájuk. Az alkalmazás használatával az ovis korú gyerekek már előnnyel kezdhetik meg az iskolát, és persze vannak olyanok is, akik megtanultak olvasni a meséket figyelve. Az iskoláskorú gyerekeknek pedig tovább fejleszti a tudását, de arra is volt példa, hogy az, akinek egy picit nehezebben, lassabban ment az olvasás, az alkalmazást használva utolérte a társait.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ÍRÁSTUDÓK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!