Home»Cross»Viszlát NESTEA, helló FUZETEA! – Új kihívója akadt a cukormentes frissítőknek

Viszlát NESTEA, helló FUZETEA! – Új kihívója akadt a cukormentes frissítőknek

0
Shares
Pinterest Google+

A kapitalizmus és a globalizáció nyertesei egy tollvonással döntenek arról, hogy egy terméknek, szolgáltatásnak, esetleg cégnek mi legyen a sorsa. Sokszor ezek apró, jelentéktelen, nem profitábilis árucikkek, ugyanakkor nem ritkán népszerű, bejáratott márkák, piaci tényezők tűnnek el a süllyesztőben. 

A kilencvenes évek gyermekei – akik közé e cikk szerzője is tartozik – úgy nőttek fel, hogy az iskolabüfék, sportcentrumok és az éjszakai életet fenntartó szórakoztatóipari egységek hűtőiben három jegesteamárka volt fellelhető, ezek közül egyért-egyért a Lipton, illetve a Rauch volt felelős. Előbbi a Pepsi „családjába” tartozik, és ahogy az ismeretes, hazai részlegét a közelmúltban a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. – a cseh Karlovarské minerální vodyval karöltve (KMV) – felvásárolta, így az amerikai ízeket részben „magyarosították”, legalábbis, ami a tulajdonlást illeti. Mindez jól szimbolizálja az FMCG (fast moving consumer goods – gyorsan fogyó fogyasztási cikkek) ágazatának dinamikáit. Ha ez a példa nem lenne kielégítő, akkor itt van még egy adat: a világ negyedik, a régió, illetve értelemszerűen hazánk legnagyobb energiaitalgyártója, a HELL ENERGY nyár elején adott át egy 30 milliárd értékű, 42 négyzetméteres, 1,2 milliárd darabos kapacitással bíró dobozgyárat, továbbá a napokban adott ki egy sajtóközleményt arról, hogy a termékcsaládjukba tartozó, növekvő népszerűségű XIXO üdítőjüket ősz óta 2000 hazai iskolába juttatták el.
„Mindenhol örömmel fogadták felkeresésünket, hiszen az egyelten olyan italgyártó cég vagyunk, akik egyértelmű felvilágosítást adtak arról, hogy mi a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal ajánlása, illetve, hogy mi a NETA-törvény az üdítőitalok iskolabüfékben való forgalmazásával kapcsolatban. Az iskolai büfék tulajdonosai díjazták, hogy cégünk egyedüliként tett nyilatkozatot arról, hogy ezek a termékek törvényileg is árusíthatók az iskolabüfékben és az iskolai italautomatákban. Az oktatási intézményekben külön örültek annak, hogy magyar gyártású termékeket forgalmazhatnak, és nagyra értékelték, hogy a médiakampányokból jól ismert termékeket sorakoztathatnak fel polcaikon.” – olvasható Jenei Tamás, a társaság kereskedelmi igazgatójának álláspontja az eredménnyel kapcsolatban. Bár a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a Magyar Élelmiszer-biztonsági Hivatal 2012-ben megszűnt, helyette Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatal működik és látja el elődje feladatait. Az összkép szempontjából ez persze kevésbé lényeges, a NETA-szabályozás (népegészségügyi termékadóról szóló törvény) fontossága és az új irány (természetes teakivonat és kristálycukor, valódi gyümölcstartalom, antioxidánsok, az alaptermékek nem tartalmaznak tartósítószereket és mesterséges színezékeket, a soft drinkek pedig steviával és fruktózzal készülnek) viszont korántsem az, nem is beszélve arról, hogy egy hazai brand térnyerését követhetjük figyelemmel.
Visszatérve a döntéshozókra, a tollvonásokra, illetve a jegesteákra, sokan felfigyelhettek az elmúlt napokban arra, hogy az üzletek, boltok, éttermek és szupermarketek polcain egy „új versenyző” várja az FMCG küzdőterén való megmérettetést. A „fúziós” italt ráadásul nem is akárki gyártja: az említett társaságot az amerikai Forbes magazin a 13. helyre, a Millward Brown (BrandZ) pedig az 5. helyre sorolja az általuk készített legértékesebb cégek 2017-ben publikált 100-as listáján. A szemfülesek és a kevésbé megvezethetők már biztosan rájöttek arra, hogy a „titokzatos” vállalat a Coca-Cola (innentől: CC), amely az új, FUZETEA névre hallgató termékét most dobta piacra.

Miért olyan érdekes ez? 

A világ egyik – az élelmiszeriparban vélhetően a legnagyobb – vállalata kijön egy új termékkel, amelyet világszinten kezd el terjeszteni, ebben nincs semmi furcsa, gondolhatjuk. Ugyanakkor, akik erre a következtetésre jutnak, azok megfeledkeznek arról, hogy a CC-nek már van egy globálisan bejáratott, évtizedes múlttal rendelkező jegesteaterméke, a NESTEA.
„Az RTD-tea kategória egy fontos, növekvő szegmens (lásd keretes írásunk), és úgy hisszük, itt az idő, hogy a Coca-Cola Company egy kiszélesített teaportfólióval lépjen piacra. 2018-ban bevezetjük a FUZETEA-t a Coca-Cola HBC-országokban. A NESTEA további értékesítését csak Magyarországon, Romániában és Bulgáriában folytatjuk majd egy licencegyüttműködés keretében, miközben a FUZETEA-t is bevezetjük. A FUZETEA a Coca-Cola Company saját márkája, mellyel nagy és merész belépővel érkezik a vállalat a jegestea-kategóriába, bízva abban, hogy továbbra is gyorsan növekvő piacra lép, miközben terméke vonzó lesz azok számára is, akik tudatosan odafigyelnek életmódjukra és táplálkozásukra.” – olvasható a társaság lapunknak küldött válaszában, amely szerint a NESTEA-rajongók fellélegezhetnek (bár azt nem tudni, hogy miért pont ebben a három országban folytatják az értékesítést).

Jobban fogy, mint a víz
Manapság már minden ágazatnak, terméknek megvan a maga híroldala, nincs ez másképp a teák tekintetében sem. A World Tea News weboldalán szerepel egy márciusi cikk, RTD Tea Market Is Growing Faster Than Soda címmel. A három betű felbontása nem egy egészségesebb eljárás három kezdőbetűjéből jön ki, hanem a Ready to Drink-ből, amely magyarra lefordítva annyit tesz, hogy azonnal iható (értsd: nem kell forró vízben elkészíteni). A „soda” szót az angol a szénsavas üdítőitalokra, és nem a szódára használja, így a feltüntetett cím némiképp félrevezető lehet, ugyanakkor, ha azt feltételezzük, hogy a két termékből többet vásárolnak és profitábilisabb ágazatot képviselnek, akkor mégsem járunk messze az igazságtól. A lényegre térve, a portál szerint 2011 és 2016 között az RTD-teák piaca 40%-ot növekedett (ez az üdítőitalok szférájának eredményét messze lekörözi), értesüléseik szerint 2021-ig 45 milliárd liter fog elfogyni belőlük.

Valami marad, valami változik 

Ez év elejétől a CC fő termékei, rendhagyó módon, nem a különféle kólaváltozatok, hanem a FUZETEA jegesteák, amelyek egyrészt klasszikus ízekben, cukormentes változatban, valamint különféle ízesítésben (kamilla, citromfű, hibiszkusz) kaphatóak jelenleg, de már dolgoznak a szortiment kibővítésén. „A FUZETEA-variánsok megalkotásával a vállalat olyan egyedi ízkombinációkat hoz létre, amelyek egy valóban meglepő jegesteaélményt eredményeznek. A gyümölcsök, a gyógynövények és a tea ízének meglepő fúziói izgalmasak, miközben a termék tudatos életmódhoz fűződő kapcsolata a fogyasztók kívánságait tükrözi.”szögezték le a Business Class Magazin számára elküldött közleményükben.

Előző cikk

Innovatív technológia hőtárolásra – HeatVentors

Következő cikk

„Rá akartam szolgálni a bizalomra” – interjú Kindli Ernával