Régi fényében tündököl a magyar prémiumautók piaca
2017-ben nagyon jól teljesített a magyar prémiumautók piaca, hiszen már rég kiheverte a válság utáni szűk esztendőket. A magyar piacot a három nagy német gyártó, a Mercedes, a BMW és az Audi uralja, ők adják az eladások kétharmadát. Az ízlés és az igények sokat változtak az elmúlt években, a klasszikus limuzinok helyett pedig a városi szabadidő-autók (SUV), a hibrid és az elektromos meghajtású autók lettek a kedvencek.
Elsőre egyértelműnek tűnhet, hogy mi számít luxusautónak, de valójában nem is annyira egyszerű a kategorizálás, legfeljebb az árcédulán látható sok nulla jelzi, hogy nem az átlagfogyasztóknak szánt géphez van szerencsénk.
Megtévesztő az is, hogy a domináns prémiummárkák az alsóbb szegmensekben is képviseltetik magukat. Vannak modelljeik a miniautók (A kategória) és a kisautók (B kategória) között, az alsó-közép szegmensben (C), a közép- és a felső-közép kategóriában (D), sőt a sportkocsik (S), a crossoverek (M) és a terepjárók (J) között is felbukkannak. Sokan nem is szívesen hívják a Mercedest, az Audit és a BMW-t luxusgyártónak, mert ha mindenhol ott vannak, akkor mire fel az urizálás. Persze a dolog nem ennyire egyszerű, a tehetős vásárlók szeretnek alkalomhoz illő autót használni, és rosszul tűrik, ha nem választhatnak kedvük szerinti méretű, kinézetű kocsit – mégpedig a jól megszokott prémiumgyártójuktól.
Magyar luxusautópiac
Kezdjük talán azzal, hogy a Datahouse statisztikái szerint összesen 20 prémium- és luxusautómárka van jelen Magyarországon, ám a szegmens forgalmának kétharmadát mindössze három német gyártó, az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz adja. Rajtuk kívül fontos szereplője még a hazai piacnak a japán Lexus és a svéd–kínai Volvo, ezekből 656 illetve 1437 darab fogyott tavaly. A többi gyártó értékesítése rendkívül kicsi: Infinitiből 143, Jaguárból 140, Porschéből 124, Teslából 14, Maseratiból 19, Ferrariból 20, Bentley-ből 4 autót sikerült eladni idehaza 2017-ben. Az autók átlagára ebben a szegmensben 15-20 millió forint, de egy Ferrari vagy Lamborghini esetében 60-100 millió forint is szerepelhet az árcédulán.
Nő a piac, több a luxus
2017-ben a Datahouse adatai szerint összesen 116 ezer új autót adtak el Magyarországon, ezek 10,2%-a sorolható a prémiumszegmensbe, vagyis minden tizedik értékesített jármű elitligás volt. Ez viszonylag magas arány, különösen, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a 11.829 darab eladott luxusautó 18%-kal több, mint amennyit 2016-ban értékesítettek. A növekedés kicsit elmarad a teljes piac 20%-os bővülésétől, de ne feledjük, a válságot követő szűk esztendők után a középosztály most mer újra autóvásárlásban gondolkodni – és persze hitelt felvenni –, így ennek a rétegnek a magánvásárlásai húzzák leginkább a piacot. Ezzel szemben a prémiumszegmensben mindössze 20%-os arányt képviselnek a magánvásárlók, itt hagyományosan a céges eladások dominálnak.
A három német versenye
A magyarországi prémiumszegmens 70%-át lefedő három német gyártó közül (Audi, BMW, Mercedes) 2017-ben a Mercedes volt a nyerő a maga 25%-os növekedésével és a 3223 darab eladott autójával. A márka lendületben van, legalábbis ezt jelzi, hogy a hazai forgalmazó 2018-ban is két számjegyű növekedést vár. Legjobban a GLC-ket vitték a vevők, aminek 108%-kal, 472 darabra nőtt az eladása egy év alatt, így jórészt ennek köszöngető a SUV-ok (GLA, GLC, GLE, GLS) közel 40%-os növekedése, ami végül 1060 darab eladott autót jelentett. 2017-ben a Mercedes S-osztályból 91 darab fogyott Magyarországon.
A szegmens második nagy szereplője az Audi – 2773 eladott kocsival – eddigi legjobb évét zárta 2017-ben Magyarországon, ez pedig 11%-os erősödést jelentett egy év alatt. Az idei év még jobban sikerülhet, mert az Audi néhány modellje életciklusának végéhez közelített 2017-ben, így ezek már nem tudták hozni a korábbi jó számokat. Nagy siker volt viszont a Q7-es, az új Q2-es és az új Q5-ös, ezekből többet is el tudtak volna adni, ha lett volna elegendő kapacitás. A márka jelentős megújulás előtt áll, 2018-ban csaknem 10 új modell érkezik. Az új Q3-ast ráadásul Győrben gyártják majd, ami azt jelenti, hogy már 5 magyar gyártású modellje lesz a német vállalatnak.
A BMW Group Magyarország 2017-es eladásai 15,5%-kal haladták meg az egy évvel korábbit, ami közel 3 ezer eladott autót jelent. A BMW Group két márkája közül a MINI-ből 224 darab fogyott – ami 59%-os növekedés –, de a BMW-logós kocsikból is 13%-kal több, 2698 darab került ki a kereskedésekből.
Tarolnak a luxus SUV-ok
Az Audi, a BMW és a Mercedes több szegmensben is jelen van, ám közös bennük, hogy mindegyiküknek van egy-egy luxusautóként pozícionált zászlóshajója. Ilyen az Audi A8, a BMW 7, a Mercedes-Benz S-osztály. Ez a szériaautók csúcsa, az úgynevezett F kategória, ezeket többnyire vállalatok vezetői részesítik előnyben.
Az elmúlt évek trendje a luxusautók terén, hogy az F kategória eladásai a legtöbb régióban stagnálnak vagy visszaesnek, miközben a luxus városi szabadidő-autók (SUV) a leggazdagabb vásárlók új kedvencei. A magas, sportos, külsejükben terepjárós, ám valójában egyáltalán nem terepre való modellek Magyarországon is nagyon népszerűek, ráadásul a vásárlók egészen magas árat is hajlandóak megadni értük. A SUV-ok térnyerése egészen elképesztő, a Magyarországon eladott autók 30%-a már luxus városi szabadidő-autó, bár az igaz, hogy viszonylag kis részük prémiumkategóriás. Ennek ellenére a luxusautók gyártói még profitálhatnak a magyarok SUV-mániájából, ezért a következő években az a márka nyerheti az eladási versenyt, amelyik vonzóbb szabadidő-autóval tud előrukkolni.
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ROBOTOK ÉS EMBEREK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!