„A szenvedély és az innováció motivál” – Interjú Lenkey Ákossal, a BP Shop alapítójával
Amióta megszületett egy újabb, már a média és az internet világán keresztül is hatást gyakorló, véleményformáló generáció, amely tudatosan használja a közösségi felületeket, azóta nincsenek külföldi vagy belföldi trendek, csak trendek vannak – állítja Lenkey Ákos, a BP Shop alapítója, aki szerint ettől függetlenül vannak olyan termékek, amelyeket nem lehet eladni Magyarországon. Véleménye szerint a cipőgyártás tudomány, különösen a sneakerek esetében, de a Tisza és a Maklari márkákat mindenképpen kiemelné, a 2Rule-ban pedig nem lát konkurenciát.
Egy cikkben azt olvastam önről, hogy hosszú órákat tud eltölteni azzal, hogy egy baseballsapka részleteit megvizsgálja. Ilyenkor mit vesz szemügyre?
Ez így van. Amikor elkezdtem a ruházati termékekkel foglalkozni, már az elején a baseballsapkák voltak a „lieblingjeim” („kedvenceim” németesen – a szerk.), és valóban sok időt töltöttem a vizsgálatukkal, amelynek tárgyát főleg szakmai szempontok adták, mint például a varrások minősége, a hímzések, a címkék, a belső szalagok és azok az apróságok, amelyektől egy baseballsapka – akár egy BP sapi – első osztályú termékké válhat.
Jelenleg melyik önök által forgalmazott termékekre a legnagyobb a kereslet?
Az elejétől fogva az említett baseballsapkákra volt és van a legnagyobb kereslet.
Milyen marketingértéke van Budapestnek? Hogyan lehet egy márkát úgy összehangolni a fővárossal, hogy az a fogyasztók számára vonzó legyen?
A fővárosi témakört sok oldalról meg lehet közelíteni. Lehet belőle szuvenír, városimázs, és hozzá lehet nyúlni egy urbánus, lokális szemlélettel is – mi ez utóbbival azonosulunk. Abban a streetwearvilágban és streetkultúrában, amelyből elindultunk, és amelynek jelenleg is része ez a márka, a lokálpatriotizmus egy meghatározó tényező.
Mennyire jelentős Magyarországon a hiphopkultúra, és egyáltalán létezik-e itthon ilyen irányzat, vagy amiről ezt gondoljuk, az valójában a mainsteam divat része?
A hiphopkultúra 2011 körül tört be nagyon erősen a hazai mainstreambe. Ez azóta is jelen van, és meghatározó szerepet tölt be. A leghallgatottabb előadók zöme ma Magyarországon hiphop- vagy hiphopgyökerű produkciók közül kerül ki.
Mely trendeket érdemes elhozni Magyarországra?
Amióta felnőtt egy újabb véleményformáló generáció, amely használja az internetet – tehát információkat szerez a világról, up-to-date az aktualitásokkal kapcsolatban –, azóta nincs szó trendek behozataláról. Ezek már a világon mindenhol egységesen jelen vannak. Más kérdés természetesen, hogy melyek azok, amelyek aztán betörnek a fősodorba. De az inkább egyéni ízlés és elhatározás kérdése, hogy egy-egy véleményvezér márka melyik vonatra ül fel ezek közül, és hozza közel az adott trendet és stílust a szélesebb közönséghez.
Voltak olyan termékek, amelyeket behoztak Magyarországra, viszont a hazai fogyasztók tetszését nem nyerte el?
Természetesen rengeteg ilyen termékünk volt. Magyarország egy különleges piac, nem lehet mindent eladni. Ha itthon egy márkát nem ismernek, akkor nagyon nehéz dolga van a kereskedőnek, hogy megismertesse a hazai fogyasztókkal annak a lényegét. Szerintem kizárólag nemzetközileg is ismert brandekkel érdemes foglalkozni.
Korábban készítettek ruhákat olyan hazai együtteseknek, mint a Punnany Massif, az Akkezdet Phiai vagy az Irie Maffia. Jelenleg is vannak ilyen együttműködéseik?
Igen. Az említett előadók közül továbbra is sokakkal baráti kapcsolatot ápolunk, időszakosan együttműködünk, ha mindkét fél számára releváns tud lenni a végeredmény. Jelenleg sokkal inkább a feltörekvőbb, szubkulturálisabb előadókra fókuszálunk a külföldi kollaborációk – mint például az Onyx, a Borgore, a Slushii – mellett.
Jelenleg egy hazai gyártó van, a Dorko, amelyet viszont sok kritika ér a minőséget illetően.
A cipő gyártása tudomány. A sneakerek előállítása kiváltképp az, annyira magasan van a léc nemzetközi szinten. A hazai gyártók közül azért mindenképpen szeretném kiemelni a Tiszát, valamint a Maklari márkát. Mindkettő cég unikális a piacon, nagyon magas minőségben állítanak elő sneakereket. Ráadásul a Maklari felett picit bábáskodtunk is az első lépéseknél, és nagyon bízunk benne, hogy a miénkhez hasonlóan sikeresen fog alakulni a fejlődése.
A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin MAGYAROK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!