“Tudtuk, hogy ezt akarjuk csinálni” – A Shrooly-sztori
A Shrooly egy fiatal startup, ami rohamtempóban növekszik, miközben egy nagyon egyszerű, de rendkívül népszerű terméket kínál a vásárlóinak: figyelj az egészségedre, fogyassz több magas hatóanyagú gombát, amit nulla szaktudással, egy hét alatt megtermelhetsz magadnak a Shrooly-val! Mindehhez pedig kapsz egy dizájn terméket, ami a nappalid egyik élő dísztárgya lesz. A gombát egy appal tarthatod karban, a folyamatos rendelést pedig az új gomba törzseket tartalmazó pod-ok garantálják majd. Fifikás üzleti gondolat, letisztult formavilág, szexi ötlet. A két, húszas évei elején járó startupper-vállalkozó, Palánki Dávid és Schaffhauser Sámuel már az alapításig olyan életutat járt be, ami megérne egy filmet és úgy működnek, ahogy a best seller üzleti könyvekben olvashatjuk. Tesztelnek, tanulnak, fejlesztenek és fejlődnek. Interjú egy nem hétköznapi siker sztoriról az üstökösként süvítő alapítókkal.
Itt vagyunk a Vörösmarty téri irodátokban, ahol dolgoznak a 3D nyomtatók, ezek már a tömeggyártás részei?
Schaffhauser Sámuel: Itt csak a tesztgépeket nyomtatjuk. Jelenleg még versenyeztetjük a gyártókat.
Palánki Dávid: 2021 őszén született meg bennünk a termék ötlete, majd fél évig dolgoztunk a prototípuson, mivel mindent meg kellett tanulnunk a technikai kérdésektől a termesztésig. Ezt követően indítottuk el a crowdfunding kampányunkat, vagyis az ügyfelek még nem kapták meg a végleges technológiával készült eszközöket. És bár a gyártósor még nem működik, de az ugyanolyan funkciójú és kinézetű prototípusok már itt vannak nálunk.
S. S.: A termékötlet már túl van a validáción, a tesztfarmunk működésében teljesen ugyanaz, mint ami a végleges termék lesz. De a gyártósori kivitelezés még hátra van, ami egy hatalmas feladat. Több tonnás acélszerszámokat kell elképzelni, amiket legyártani is hetekbe telik. Vicces belegondolni, hogy a legelső prototípust még egy sima ikeás műanyag dobozból készítettük el és mikor láttuk, hogy működőképes az ötlet, akkor álltunk neki megtervezni a ma ismert gépet, ami egyébként külsejében nem sokat változott, csak sokkal letisztultabb lett. Amellett, hogy gombát lehet benne termeszteni, egy szép otthoni kiegészítőként is szolgál.
Tudható rólatok, hogy ismeritek a természetet, a gombák világát, de hogy lett egy ilyen érdeklődésből egy felkapott termék?
S. S.: Amellett, hogy mindketten jártasak voltunk a gombák világában, talán még jobban érdekeltek bennünket a pozitív egészségügyi hatással bíró fajták.
P. D.: Ezeket hívják angolul functional mushroomoknak, amiket étrendkiegészítő formában lehet kapni bioboltokban, webshopokban. Lényegében kapszulákban található szárított gombapor.
S. S.: Ám a legtöbb esetben ezek nagyon alacsony minőségűek, nem tartalmaznak annyi hatóanyagot, illetve sok esetben nem is magát a termőtestet tartalmazzák, amiben ott rejlik a hatóanyag.
P. D.: Például kifejezetten jótékony hatású a Lion’s Mane, magyarul süngomba. Jó pár podcastot meghallgattam róla, majd megrendeltem az Amazonról, mert Európában nem volt kapható az a márka, amit kinéztem. Amikor végre megjött és elkezdtem szedni, nem éreztem azt a hatást, amire számítottam. A színe sem stimmelt, ezért utánajártam és megtudtam, hogy nem a gomba termőtestét, hanem a rizs alapú termőközegét rakják bele sok esetben a kiegészítőkbe, és ezt adják el méregdrágán, holott így teljesen hatékonytalan.
S. S.: Nagyon sok márkára igaz ez az eljárás. Felismertük, mennyire nehéz magas minőségű étrendkiegészítőkhöz jutni, és így jött az az ötlet, hogy induljunk el a saját termesztés felé. Hatalmas volt a különbség már az első termés esetében is. 3-4 nap szedés után volt hatása, és egyértelmű volt, hogy ezt érdemes folytatni.
P. D.: YouTube-videókat néztünk, Reddit-csoportokba léptünk be, hogy megtanuljuk az egész folyamatot. Sokkal bonyolultabb volt, mint gondoltuk, de végigrágtuk magunkat rajta. Leprogramoztunk mindent és elkezdtük tesztelni a terméket. Tanulás közben rájöttünk, hogy nagyon sokan akarnak gombát termeszteni, de nem szánnak rá annyi energiát vagy nem rendelkeznek olyan háttér tudással, mint a programozás, elektronika, mikológia.
S. S.: Akkor már tudtuk, hogy ez egy piacképes ötlet.
Miért olyan bonyolult a gombatartás-termesztés? Hiszen tele az erdő gombával, egy laikus azt gondolná, hogy egy igénytelen fajról van szó, ami bárhol könnyen gyökeret ver.
S. S.: Természetesen gomba és gomba között is ezer különbség van, ahogy egy farkaskutya is kutyaféle, de mégsem állítható párba egy ölebbel. A penész nagyon agresszív a gomba fajokkal szemben és erősen gyilkolja őket. Még az erdőben is milliárdnyi gombaspórából alig pár az, ami végül megtelepszik és növekedni tud. Mesterségesen nagyon steril környezetre van szükségük, ezért is nehéz az otthoni gombatermesztés.
Jelenleg 12 fajtát lehet termeszteni a gépetekben, ha jól olvastam.
S. S.: Ez a 12 egy első körös termesztési ajánlás, de alapvetően több mint 300 féle kultiválható gomba van, amik közül a későbbiekben szeretnénk minél többet bemutatni.
Hogy működik maga az eszköz?
S. S.: A gép a gomba növekedése számára fontos kondíciókat állítja elő.
P. D.: A növényeknek szén-dioxid kell ahhoz, hogy növekedjenek, a gombáknak pedig oxigén, mint ahogy az embereknek is. Ezért folyamatosan cserélni kell a levegőt, mert a bent lévő oxigén nagyon hamar elhasználódik, ez egy fontos eleme. Szintén nagyon fontos, a páratartalom. De fajtánként eltérőek az igények.
S. S.: Illetve a fény a harmadik komponens. Ez határozza meg az életciklust, a növekedési irányt, emiatt részint dizájnelem is, hiszen így irányítható lesz, hogy milyen alakot ölt majd a kifejlődött fajta.
Mennyire kell ismerni az eszközt és a fajták igényeit?
S. S.: Valójában semennyire. A gépünk csatlakozik egy applikációhoz, ami szintén saját fejlesztés, és ezen keresztül egy gomb megnyomásával beállítja a gép értékeit a fajtának megfelelő igények szerint.
P. D.: Beállítod, hogy a mi pecsétviasz gombánkat termeszted, megnyomod a gombot, amivel elindul a megfelelő program, majd a termesztés végén leszüreteled a kész gombát.
Mennyi idő telik el egy-egy szüret között?
S. S.: A legtöbb gombánál általában 7-10 nap alatt már kifejlődik a szüretelhető termés. Egy pod-ból általában két szüretelést jön ki, majd új pod-ot kell a gépbe rakni. Ezt úgy kell elképzelni, mint a kapszulás kávéfőzőt, ahol a szerkezetet elég egyszer megvenni és már csak a kapszula kell hozzá, hogy kávézhassunk. Attól függően, hogy éppen milyen gombát szeretnél termeszteni, úgy tudsz rendelni tőlünk pod-ot.
Nagyon más világból érkeztek, hogy találtatok egymásra?
S. S.: Valójában egymástól 25 km-re a Dunántúlon nőttünk fel, de erről nem tudtunk egészen addig, amíg Pesten nem találkoztunk. Én nagyon régóta foglalkoztam grafikával – a vizualitás, a forma érdekelt mindig.
P. D.: Én 16 évesen kezdtem el reklámfilmeket szerkeszteni; eleinte hoteleknek majd cégeknek forgattam, ezután pedig elkezdtem webshopok felépítésével kísérletezni. Megtanultam, hogyan lehet videókommunikáció útján eladni úgy egy terméket, hogy valóban elérje a felhasználót, és valódi tranzakció képződjön a reklámból. Mi történik az oldalra érkező potenciális vásárlóval, ha átgörgeti az oldalamat, hogyan érik meg benne az elhatározás, hogy megvásároljon egy-egy kínált terméket. Emellett pedig azt is kitanultam, hogyan érjek el egy-egy videóval minél több felhasználót. Már nagyon fiatalon ráláttam arra, hogy az első lépéstől az utolsóig milyen fontos pontok szükségesek ahhoz, hogy egy vásárló meghozza a vásárlói döntést. Elkezdtem ezt a tudást más cégeknél hasznosítani úgy, hogy egyéni vállalkozóként kezeltem az online kampányaikat, és gyakorlatilag bevételt generáltam nekik.
S. S.: Mindkettőnket nagyon érdekel a technika világa, engem inkább a 3D nyomtatás, Dávidot a programozás. Amikor találkoztunk nagyon hasonlóan ambícióink voltak azzal, hogy mit szeretnénk hosszú távon csinálni.
P. D.: Igen, Samu is grafikusként dolgozott, én is foglalkoztam a hirdetéskezeléssel, de mind a ketten éreztük, hogy szeretnénk egy saját terméket, vállalkozást. Amikor először összefutottunk egy közös ismerősön keresztül, egyből elkezdtünk arról ötletelni, hogy valamit csinálnunk kéne közösen. Konkrétan az volt a lényeg, hogy valamit együtt csináljunk. De még nem tudtuk, hogy mit.
S. S.: Arra gondoltunk, hogy fejlesszünk appot. Jó, fejlesszünk appot. De annyira távol állt tőlünk az egész, szóval gondolkodtunk tovább. És amikor már nem erőltettük, akkor egyszer csak jött a Shrooly ötlete.
Ma már viszont nem csak ketten viszitek ezt a vállalkozást, kaptok segítséget a cégvezetésben?
S. S.: Az a nagyon izgalmas, hogy az elején csak ketten voltunk és nagyon messze eljuttattuk az alapötletet, de aztán pillanatok alatt annyira hasonló emberekkel találkoztunk, hogy magától kezdett fejlődni az a közeg, akik ma körülöttünk vannak. Ami nekem például nagyon izgalmas, hogy mindenki őszintén segíteni akarja ezt az ötletet, és bele akarja rakni a kis saját tudását. Azért az elmúlt 10-15 évben szerencsére itthon is nagyon sok tudás felhalmozódott hardver startup szinten.
P. D.: Főleg szerintem szakmai és technikai oldalról kapunk segítséget. Azt, hogy hogyan kell vezetőnek lenni tapasztalati úton tanuljuk.
S. S.: És ebben pont az az izgalmas, hogy mivel nagyon hasonló a hátterünk, alapvetően nem is főnököknek tekintjük magunkat, hanem a csapat szerves részének. Így nincs is rajtunk ez a klasszikus munkaadói nyomás.
P. D.: Korábban sem voltak alkalmazottaink és mi magunk sem voltunk soha alkalmazottak, hiszen mindig vállalkoztuk. Ezért nem is nagyon tudjuk, hogy hogy kell ezt csinálni. Abból indulunk ki, amit a normál logika diktál, így nincsenek prekoncepciók sem, amik limitálnának. És bár ebben van kihívás, de nagyobb a lehetőség is.
Kockázati tőkét bevonva tudtatok elindulni, meddig van szükség tőkeinjekcióra?
P. D.: Nagyon hittünk ebben az ötletben a kezdetektől a pénzügyi vonzatától függetlenül. Ugyanakkor már a prototípus elkészültekor és az első visszajelzésekből tudtuk, hogy az emberek szeretnék ezt az eszközt, viszont ahhoz, hogy megfelelő elérésünk legyen szükségünk lesz külső tőkére. Mára húszszoros bevételt generáltunk ahhoz az összeghez képest, mint amivel elindultunk.
Az eléréshez kellett például egy reklám, amit szintén alaposan megmértetek.
P. D.: Kitaláltunk egy sztorit egy reklámfilmhez egy családról és benne egy apukáról, aki utána jár a gombatermesztésnek, de sok sikertelen próbálkozás után a felesége rendeli meg neki a Shrooly-t, ami elhozza a várt sikerélményt, így az egész család együtt örül. Ez egy kedves kis történet volt és a tévében valószínűleg akár sikeres is lehetett volna, mivel ott végignézik az emberek. Viszont azt láttuk, hogy aki a social médián keresztül eljutott a honlapunkra és elindította a videót, bezárta a honlapot, mielőtt a videóban felbukkant volna a termék, és legörgetett volna a leírásig. Felismertük, hogy nincs idő felépíteni a várakozást, hanem egyből meg kell mutatnunk, hogy miről is van szó. Három napon belül megvolt az új videó, amiben már nem volt sztori, csak elmondtuk, hogy ez a termék, ezt tudja, itt vannak a szép képek róla. És ez működött.
S. S.: Ha azt látjuk, hogy valami nem működik, akkor megpróbáljuk minél hamarabb megérteni, hogy miért, aztán rengeteg további opciót letesztelünk, hogy lássuk merre érdemes indulni. Ez termék és marketing szinten egyaránt igaz.
P. D.: Mert ha valami nem működik, akkor meg kell érteni, hogy miért nem működik. Ez könnyű kérdésnek tűnhet, de nagyon sokféle válasz létezik. Általában megkeressük az utolsó pontot, ami még működik, és melyik a következő, aminél már nem jutnak tovább az ügyfelek. Majd feltesszük a kérdéseket: eljut az emberekhez a híre? Igen, látják a közösségi médiában. Rákattintanak a gombra? Igen. Tetszik nekik a hirdetés? Megnyomják a lejátszás gombot? Meddig maradnak? Nem maradnak annyi ideig, hogy megjelenjen a termék. Itt van a probléma. Ezt megoldottuk, onnantól a többi része is működött.
S. S.: De azért még leteszteltünk olyan 600 hirdetést.
P. D.: És 20 weboldal verziót.
Nagyon logikusan hangzik, de rengeteg munkát és kitartást igényel egy ilyen megközelítés.
P. D.: Az a vicces, hogy próbálkoztam több kisebb saját webshoppal, amiből az volt számomra az egyértelmű tanulság, hogy nem érdemes sok energiát fektetni úgy egy webshopba, ha nincs alaposan letesztelve és nem győződtem meg arról, hogy működni fog. A Shrooly-nál viszont tudtuk, hogy ezt akarjuk csinálni attól függetlenül, hogy megy-e. Ezért addig a pontig fejlesztettük, amíg össze nem állt. Persze szerencsénk is volt azáltal, hogy tényleg szeretik az emberek.
S. S.: Pont az volt benne az izgalmas, hogy ez nem egy olyan üzleti ötlet volt, amiről rögtön azt gondoltuk, hogy profitábilis, hanem éppen ellenkezőleg, azért kezdtük el, és azért dolgoztunk rajta rengeteget, mert magunknak csináltuk.
Honnan érkezik a legjelentősebb kereslet?
S. S.: 90%-ban az USA-ból érkeznek a megrendelések, mert ott hirdetünk, és kifejezetten azt a piacot targetáljuk.
Egy akkora piacon még nincs jelen egy ilyen típusú termék?
P. D.: Ez volt nekünk is az első kérdésünk, amikor rájöttünk, hogy az embereket érdekli a gombatermesztés: nincs még ilyen termék?
S. S.: És az az izgalmas, hogy nincs. Ennyire kezdőbarát és felhasználóbarát megoldás nem létezik, legfeljebb iparibb kivitelezés érhető el profibbaknak.
Terveztek esetleg kimenni?
P. D.: Ez a téma meglepően sokszor feljön, amikor a startupper barátainkkal beszélünk. És leginkább azért, mert ők jellemzően B2B startupokkal dolgoznak. És ha az ügyfeleid amerikai vállalatok, akkor neked a cég arcaként is jellemzően kint kell lenned, hogy személyes kapcsolatokat tudj építeni a partnerekkel. Viszont mi B2C-ben értékesítünk, és az online jelenlétünk alapján választanak bennünket. Emiatt nem lenne hozzáadott értéke a kinti jelenlétünknek.
És a ti életetekben nem lenne hozzáadott értéke egy külföldi tapasztalatszerzésnek, ráadásul egy ekkora piacon?
S. S.: Szerintem izgalmas lehet, de életvitelszerűen és hosszú távon nem tudom elképzelni, hogy ott éljek.
P. D.: Sok mindent jól csinálnak, és nagyon sok mindent nagyon rosszul. Az, hogy megértsem a kint élő embereket, a mentalitást, az kifejezetten érdekel. De ennél több viszont nem.
A hazai startup ökoszisztéma is kellően gazdag?
S. S.: Első pillanattól kezdve nagyon izgalmasnak tartom azt, hogy milyen startupok vannak Magyarországon összehasonlítva más országokkal. Amit nagyon szeretek, hogy mindenki ismer mindenkit. Nagyon könnyű egymástól tanácsot kérni, mi is nagyon sok segítséget kaptunk startupper barátoktól.
A sikeres startupok sorsa a növekedési plafon elérése után az eladás. Hogy gondoltok erre a kérdésre?
P. D.: Egyelőre csak arra tudunk gondolni, hogy hogyan építsük fel a Shrooly-t a legnagyobbra, és hogy hogyan rakjunk bele annyi energiát, hogy ez a legsikeresebb legyen. Az esetleges akvizíció egy nagyon hosszú távú cél, és rövid távon még nagyon sok más kihívás és feladat áll előttünk. És egyelőre csak addig látunk el.
S. S.: Pont ez az izgalmas, hogy igazából minden nap le tudunk úgy feküdni, és másnap úgy kelni, hogy azon gondolkozunk, hogy hogyan tudnánk még többet kihozni ebből. Mert rengeteg lehetőségünk van még és napi szinten is rengeteget tanulunk mindebből.
Előrendelők vannak, akik egyelőre várják a terméket, amikor majd beindul a tömeggyártás. Mennyire ismeritek a vevőiteket?
S. S.: Alapvetően nagyon sok energiát fektetünk a vásárlókkal, illetve a potenciális vásárlókkal való kapcsolattartásba. És nagyon izgalmas.
P. D.: Videóhívásban beszéltem többekkel a motivációjukról, arról, hogy mi fontos nekik, mik az igényeik.
S. S.: Több munkatársunk is napi szinten full time azzal foglalkozik, hogy minden bejövő kérdést megválaszoljunk. Nagyon sok lehetőség van abban, hogy hogyan implementáljunk ötleteket, javaslatokat, újításokat, amivel még jobbá lehet tenni a termékélményt. A hosszú távú terv az, hogy akár egymást is elérjék, ha szeretnék.
P. D.: Volt már olyan rendelés, amikor például New Yorkban egymás szomszédai vették meg a terméket, de nem is tudtak egymásról. Ha idővel ez lehetne egy közösség, akár a fizikai térben is, az komoly hozzáadott érték lenne.
S. S.: De önmagában már az online térben is nagyon jó lesz, ha össze tudjuk kapcsolni ezeket az embereket. Az a tapasztalatunk, hogy nagyon pozitívan fogadják a Shrooly-t, és nagyon jófejek velünk is.
Itt vagytok a Vörösmarty téren és nagy a nyüzsgés ebben a pillanatban is – nemcsak kint, hanem itt az új irodátokban is. Mit jelent számotokra ez a kirobbanó siker?
P. D.: Nagy növekedés előtt állunk, ami egy jó csapat nélkül nem érhető el. Ha valakinek valamiért szimpatikus, amit csinálunk, és azt gondolja, hogy valamihez nagyon ért, akkor keressen meg minket!S. S.: Elképesztően jó csapatunk van, akik egymást is segítik napi szinten. Folyamatosan bővülünk, de mindenki nagyon jól működik együtt, együtt kávézunk, reggelizünk, a más területen dolgozók összejárnak, hogy beszélgessenek egyet. Úgyhogy ez egy nagyon családias hangulatú hely, amire büszkék vagyunk.