Home»Lifestyle»Családi vállalkozásból világmárka: Gucci

Családi vállalkozásból világmárka: Gucci

9
Shares
Pinterest Google+

A patinás olasz luxusmárka egymásba fonódó GG betűi, a Forbes szerint 2015-ben 12,4 milliárd dollárt értek, így ezzel a Gucci, a világ 38. legértékesebb cégeként magabiztosan tartja az őt megillető helyét. Téved, aki azt gondolja, hogy a Gucci egy túlmisztifikált újgazdag játszótér a felső tízezer számára, ugyanis a magas minőségű termékeivel ismertté vált brand története 1921-ig nyúlik vissza. Vajon hogyan lett a londoni Hotel Savoy inasának dédelgetett álmából a világ vezető divatbirodalma? Az ikonikus divatcég születését, szárnyalását és annak mélypontjait mutatja be a Business Class Magazin, az alapító Guccio Gucci első rajzaitól Tom Ford sikerein át Alessandro Michele extravagáns látásmódjáig.

Guccio Gucci 1881-ben Firenzében született, egy nem túl tehetős kereskedőcsalád sarjaként. A kalandvágyó fiatal tele hittel, ambícióval és lelkesedéssel Londonba ment szerencsét próbálni. Az alig 17 éves fiú, szemfülességének köszönhetően, bekerült a legelőkelőbb hotelbe, a Savoyba. Szorgosan dolgozott, keményen hordta a gazdag vendégek csomagjait, utazóládáit és bőröndjeit. Ekkor figyelt fel arra, hogy a felsőbb társadalmi rétegekbe tartozó nők és férfiak milyen kifinomult bőrökből és különleges fából készült kofferekben utaztatják értékeiket a nagyvilágban. A nyüzsgő társasági élet, a sokszor álszentnek tűnő viktoriánus kor arisztokrata életmódja teljesen magával ragadta Guccio Guccit. Miután hazatért Firenzébe – a londoni élmények hatására – saját vállalkozásba kezdett. Cégtábláját a G. Gucci & Co. felirat díszítette, üzletét a bőráruk jellegzetes illata lengte be. Hamar híre ment klasszikus stílusú termékeinek, az egyedi készítésű nyergeinek és lószerszámainak, így megrendelői biztatására Rómában is boltot nyitott. A sikeren felbuzdulva, kibővítette termékeinek palettáját, belekezdett az igényes cipők, táskák, bőröndök és övek gyártásába. A magas minőségnek köszönhetően lassan egész Olaszország megismerte Gucci nevét. A második világháborút kitűnő kereskedői vénájának köszönhetően élte túl családjával. Mussolini szankciói miatt nem tudta áthozatni az olasz–német határon a legfinomabb bőröket, így az olcsóbb anyagok – a len, a bambusz és a kender – felé fordult.

Ekkor dobta piacra mindmáig legnépszerűbb termékét, a bambuszfüles textil kézitáskát. 1947-ben ez a darab tette ismertté ikonikus monogramját, a kengyelekre emlékeztető, finoman összekulcsolódó GG betűket.

A háború környékén jelentős átalakuláson esett át a Gucci logója, a termékeken egy időben feltűnt a Gucci-kúria nyomata, majd a szalagokkal körbezárt, páncélozott lovag lett a márka meghatározó emblémája.

A második generáció

Guccio Gucci három fiát korán megcsapta a kikészített bőr jellegzetes illata, így ők is apjuk nyomdokaiba léptek, a családi vállalkozásban kezdtek dolgozni. Aldo Gucci, Vasco Gucci és Rodolfo Gucci kiváló üzleti érzékkel rendelkeztek, apjuk virágzó márkáját egész Olaszországban elterjesztették. Róma és Milánó után 1953-ban – az alapító halála után – New York is készen állt arra, hogy a Gucci család megnyissa első üzletét az amerikai kontinensen. A római Cinecittà filmcsillagai után a legnagyobb hollywoodi sztárok számára is elérhetővé vált az akkor már igencsak ismert márka.

A Gucci státuszszimbólum lett. Az ismert filmes és divattal foglalkozó magazinok pedig nagyban hozzájárultak a minőségi ruhák, táskák és cipők népszerűsítéséhez.

„A státuszszimbólum nem születik csak úgy. Akkor válik valami igazán azzá, amikor elfogadja egy bizonyos elit, majd azután mindenki vágyakozni kezd rá, hogy megszerezhesse.” Aldo Gucci

Az 1950-es években megjelent a zöld–vörös–zöld heveder a Gucci profiljában, ami azóta is meghatározó jegye a márkának. A következő évtized az egekbe repítette az olasz család cégét, sorra nyíltak az üzletek a tengerentúlon, Palm Beach-en és Beverly Hillsen. Olyan hírességek fordultak meg a Gucciban, mint Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn, Grace Kelly vagy Jackie Kennedy. Az európai piac is egyre bővült, az olasz képviseletek mellett Londonban és Párizsban is megnyíltak üzleteik.

Hanyatlás, válság, gyilkosság

A nagyon népszerű Gucci-ruhadarabok ellenére a márka töretlenül táskáival és cipőivel hódított. Az 1960-as évek derekán piacra dobta a mai napig legkeresettebb termékét, a fémcsatos mokaszint és a monacói hercegnőnek készített Flora-mintát. A 70-es években Tokió és Hongkong is felkerült a Gucci sikerállomásainak egyre bővülő térképére, és 1976-ban megjelent a brand első parfümje is. Ekkor már a Mester, Guccio Gucci unokája, Maurizio Gucci vezette a hatalmas divatbirodalmat. A szárnyaló sikert, a gazdagságot és a csillogást egy szörnyű családi tragédia árnyékolta be.

Az egyre nagyobb családi viszályok, a hatalmi harcok, a legjobb pozíciókért folytatott küzdelmek, Aldo Gucci milliós adócsalásai és börtönévei után Rodolfo Gucci fia, Maurizio Gucci gyilkosság áldozata lett. Felesége, Patrizia Reggiani féltékenységből végzett férjével, akit 1997-ben 26 év börtönbüntetésre ítélt az olasz bíróság.

Ezekben az években a Gucci-ház erős hanyatlásnak indult, bekerült a tőzsdére, ahol egy bahreini befektetési csoport, az Investment Corporation megszerezte a részvények 50%-át. Később szemet vetett rá a párizsi székhelyű Louis Vuitton – Moët Hennessy (LVHM), aki tulajdoni részt szerzett benne, de végül a mai többségi tulajdonosa (60%), a francia Pinault-Printemps-Redoute tette rá a kezét a Gucci Groupra.

Tom Ford a Gucci élén

Tom Ford hamvaiból újjáéledő főnixmadárként emelte vissza a divat végtelen egére a márkát. A tehetséges tervező és kreatívigazgató teljesen átszervezte a Guccit 1994 és 2004 között. Új arculatot, különleges szabásvonalakat, minimalista eleganciát, ugyanakkor szexi plakátokat hozott a cég életébe, ez pedig megtette pénzügyi hatását. 2003-ban már 2,58 milliárd eurós forgalmat bonyolított az olasz márka. Ford munkássága alatt a Gucci sikeres cégcsoporttá alakult, ami időközben bekebelezte többek között az Yves Saint Laurent, a Bottega Veneta, a Boucheron, a Sergio Rossi, a Stella McCartney, az Alexander McQueen és a Balenciaga világmárkákat. Ezen üzleti döntés alapján Ford 2001-től egyszerre látta el az Yves Saint Laurent és a Gucci kreatív feladatait. Az adózási és egyéb pénzügyi okok, illetve a korábbi financiális mélypontokból okulva, Hollandiába tette át székhelyét a Gucci Group. A Businessweek szerint 2008-ban mintegy 4,2 milliárd eurós bevételt termelt világszerte, 2009-ben már több mint 278 üzletet működtetett, 2013-ban 12,1 milliárd dollárra becsülték az értékét, mindent összevetve, a Gucci a legnagyobb értékesítő olasz márka.

Stílusok, irányzatok és designerek

Az alapító Guccio Gucci 1921 és1953 között irányította a gyermekkori álmából felépített divatbirodalmát. Aldo Gucci és Maurizio Gucci után 1989-ben Dawn Mello – aki később a Bergdorf Goodman elnöke lett – került a kreatívvezető székébe, aki Tom Ford érkezéséig, 1994-ig vezette a Guccit. A márka megreformálója, Ford után Alessandra Facchinetti (2004–2005), majd Frida Giannini (2005–2015) próbálta megtartani az elődje által kivívott pozíciót. 2015 óta az extravagáns újításairól ismertté vált Alessandro Michele áll a cég élén. Tisztelegve az elődök nagysága előtt, a Gucci alapításának 90.évfordulóján megnyílt Firenze központjában a Gucci Museo. Az intézmény 1715 négyzetméteren várja a divat szerelmeseit az ikonikus brand történetéből összeállított gazdag kiállítási anyaggal, a Palazzo della Mercanzia épületében.

 

Túl a divaton

1998-ban a Guinness World Records a Gucci Genius Jeans darabját nevezte meg a világ legdrágább farmernadrágjának. Az afrikai gyöngyökkel díszített, roncsolt, szaggatott darabot 15.034 amerikai dollárért adták el Milánóban.

Ezt a rekordot 2005 júniusában megdöntötte a Levi Strauss & Co. egy 115 éves 501-es jelzésű farmerje, amelyet egy névtelen japán gyűjtő 60.000 dollárért vásárolt meg.
A Gucci nagy hangsúlyt fektet a jótékonykodásra is. 2005 óta az UNICEF szervezettel karöltve, világszerte gyűjt adományt, amelyet az afrikai gyerekek megsegítésére, oktatásukra és egészségügyi ellátásukra költenek. Kiemelt figyelmet fordítanak a HIV és AIDS által sújtott országok szegény gyermekeinek védelmére is, 5 év alatt 7 millió dollár adományt adott a Gucci a világszervezetnek.

 

„A minőségre akkor is emlékszünk, amikor az árat már rég elfelejtettük.” Aldo Gucci

(Fotók: Gucci, Gucci Museo, Vogue, W Magazine)

 

 

 

 

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ÉN-KÉPZÉS című lapszámában! 
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Igazat beszél az, aki Taigetoszt kiált?

Következő cikk

A szenvedély vállalati kultúrája – az EQ hatalma