Home»First Class»A vezetési élmény megmarad

A vezetési élmény megmarad

1
Shares
Pinterest Google+

Ördög Ibolya, a Jaguar és a Land Rover márkákért felelős kommunikációs vezető szerint egyelőre inkább a prémiumszegmensben mutatkozik igény az elektromos meghajtású autókra, de egyetlen gyártó sem kerülheti el, hogy alternatív hajtásláncokat fejlesszen. Ettől persze egy sportkocsi még sportkocsi, egy terepjáró pedig terepjáró maradhat, mint ahogy attól sem tartanak, hogy a családok elfordulnának az autóvásárlástól.

Mit jelent a Jaguar számára az Év Autója díj elnyerése?
Az elmúlt időszak legfontosabb eseménye volt a Jaguar Land Rover szempontjából, hogy a Jaguar I-PACE megnyerte az Európai és a Világ Év Autója díjat. De emellett is rengeteg nemzetközi díjat söpört be. Ez azért mérföldkő számunkra – és az autózás történetében is –, mert először nyerte meg az Év Autója díjat olyan modell, amelyet teljesen elektromos hajtáslánccal szereltek, és a prémiumszegmensből érkezett. Ezt az elismerést többnyire tömeggyártók szokták megkapni olyan modellekért, amelyekből nagy darabszámot értékesítenek. Igaz, egyszer már nyert az Opel Ampera, de Európában általában a hagyományos hajtású autókat díjazzák. Ez fontos üzenet abból a szempontból, hogy a világ egyre nyitottabb az alternatív hajtásláncokra. Fontos, hogy mindenkinek legyenek olyan fejlesztései és olyan előremutató tervei rövid és hosszú távon, amelyek a hagyományos benzines és dízel hajtáslánccal szerelt modelleket minél nagyobb arányban kiváltják, és segítik a CO2-kibocsátás csökkentését különböző hibrid megoldásokkal, illetőleg teljesen elektromos hajtáslánccal. A Jaguar Land Rover esetében a célkitűzés az, hogy 2020-ra a kínálat minden modellje elérhető legyen valamilyen alternatív hajtáslánccal szerelt verzióban is. Mindemellett, a már megszokott módon folyamatosan érkeznek a Special Vehicle Operations által gyártott, nagy teljesítményű, nagyon izgalmas, limitált szériás fejlesztések, de a fő irányt azért a modern dízelmotorok, benzinmotorok és az alternatív hajtásláncok képviselik. Még az egyik legklasszikusabb Jaguar modell, az XJ is teljesen elektromos hajtással fog visszatérni.

Milyen újdonságot tudott mutatni a piacnak az I-PACE?
A Jaguar I-PACE azért nagyon izgalmas, mert a márka sportos genetikáját és a már megszokott vezetési élményt megtartotta. A villanymotorok az első és hátsó tengelyre kerültek, és együttesen 400 lóerő leadására képesek, ami 696 Nm nyomatékkal párosul, és ezt a nyomatékot egyik pillanatról a másikra, instant adja le. Álló helyzetből 4,8 mp alatt éri el a 100 km/h sebességet, ami vérbeli Jaguar vezetési élményt szavatol. Tényleg olyan érzés, mintha sportautóban ülne az ember, épp csak hangja nincs hozzá. És bár régóta ismerjük a technológiát, hiszen a világ első autóversenyén is rajthoz állt már elektromos hajtású autó, a legfontosabb kérdés, amelyet az elektromos autók kapcsán felteszünk, az mindmáig a hatótáv maradt. Az I-PACE a 90 kW-os akkupakkal a szigorú WLTP- (worldwide harmonized light-duty vehicles test procedure; könnyű gépjárművek világszerte összehangolt teszteljárása) norma szerint 480 kilométer megtételére képes. A Jaguar I-PACE-hez hasonló, SUV-szerű autóknál nagyon fontos a tömegeloszlás is. Nálunk az autó padlólemezébe van építve az akkumulátor, ami az áramvonalas formatervvel és a légrugóval együtt nagyon alacsony súlypontot tesz lehetővé, tovább csökkentve a fogyasztást. De ha terepre tévedünk, akkor meg lehet emelni az autó hasmagasságát, és így enyhébb terepre is el lehet vele merészkedni. A tengelytáv az eggyel magasabb kategóriáé, így annak ellenére is nagy belül a tér, hogy maga az autó nem óriási. A Jaguar évek óta versenyez a Formula–E-ben, és az ott szerzett tapasztalatok alapján tökéletesítették ezt a modellt.

A hatótávot mennyire befolyásolja a használat módja?
Azt mindenki tudja, hogy az elektromos autók használata más, mint a normál autóké. Itt olyan dolgokra is érdemes odafigyelni, hogy az autó belső hőmérsékletét előre temperáljuk, amikor még a töltőn van a kocsi. Sok függ attól, hogyan vezetünk, hiszen ha odalépünk a gázra, sokkal több energiát fogyasztunk el. A lehető legnagyobb hatótávolság érdekében az I-PACE-ben fokozott fékenergia-visszanyerésű rendszer működik, amely szinte teljes mértékben képes visszanyerni a fékenergiát. Amint felemeli a vezető a lábát a gázpedálról, a rendszer regeneratív módon fékezi a járművet, és kényelmesen lelassítja az I-PACE-t, miközben az így megtermelt energiával optimalizálja az akkumulátor töltését. Az elektromos autók autópályán is a 90-110 km/h körüli sebességet szeretik igazán. Nyilván ha valaki vesz egy Jaguart, akkor szeretné, hogy a sportos vezetési élmény megmaradjon. Erre is lehetőség van, csak akkor azzal kell számolni, hogy a hatótáv ezzel csökkenni fog. A kocsi navigációs rendszere a domborzati viszonyokat is figyeli, és annak alapján számolja ki, hogy mennyit tudunk megtenni egy feltöltéssel. A villámtöltőkkel ma már gyorsan feltölthetők ezek az autók, de otthoni körülmények között egy 7 kW-os fali töltőboksz használatával akár 35 km megtételére elegendő töltés felvételére képes óránként. Normál háztartási csatlakozóról töltve nagyjából egy éjszaka szükséges a napi ingázáshoz szükséges hatótáv biztosítására. Az akkumulátorra a leggyorsabban egyenáramú töltővel tölthet rá a hosszú utazások során: egy átlagosnak mondható, 50 kW-os töltővel óránként akár 270 km-nyi töltés vehető fel. Sok potenciális vásárlónk úgy érkezik, hogy gondosan utánaolvasott sok platformon az elektromos autók használata során felmerülő kérdéseknek, vagy már használt más elektromos autót. Azokkal kell inkább többet beszélgetni a használati szokásaikról, akiknek még nem volt ilyen autójuk.

Ezek szerint piaci igény is mutatkozik az elektromos hajtásra?
A sok díj, amelyeket az I-PACE elnyer, azt bizonyítja, hogy a szakma, a sajtó jeles képviselői és a piaci kereslet alapján is van létjogosultsága egy ilyen modellnek a kínálatban, sőt egyre nagyobb rá az igény. Magyarországon az alternatív hajtáslánccal szerelt autók az összes értékesítésnek még csak néhány százalékát teszik ki, és bár várunk egy nagyobb elmozdulást, azt tudni kell, hogy a volumengyártók termékei között az árkülönbség az adott modell normál erőforrással és elektromos hajtáslánccal szerelt változata között nagyon nagy. Ez egy drága technológia, és nagyobb tömegben kellene értékesíteni ahhoz, hogy az árak lejjebb tudjanak menni. A prémiumszegmensben viszont jóval csekélyebb árkülönbség van a normál és az alternatív változat között, és emiatt a vásárlóerő is inkább ebben a kategóriában erőteljesebb. Vagy a volumengyártók vásárlói köre is megújult, átalakult, hiszen az elektromos modellek iránt érdeklődők nem feltétlenül ugyanazok a vevők, akik a normál kivitelt megvásárolták, noha szerencsére egyre többen vennék ezt a modellt.

Mi a helyzet a hibridekkel?
A hibrid hajtások is nagyon fontosak természetesen, mivel a károsanyag-kibocsátás csökkentése minden gyártónak kiemelten fontos. A Jaguar Land Rover azt ígéri, hogy 2020 végéig minden jelenleg forgalmazott modelljében elérhető lesz valamilyen alternatív hajtáslánc. Az idei évben a Land Rover-palettán vannak nagyobb újdonságok. Nemrégen mutattuk be a Range Rover Evoque teljesen új modelljét. Itt egy 2011-ben piacra került, ikonikus formatervről beszélünk, amely iránt a mai napig töretlen az érdeklődés, és megduplázta a Range Rover eladásait (az említett modellről, a híres, 2011-es Evoque-ról divatcikkünkben olvashatnak részletesen – a szerk.).
Ebben a modellben kizárólag a manuális váltóval szerelt változatban nincsen mild hibrid verzió, egyébként mindegyik motorváltozat megkapta a MHEV hajtást, amely rásegít a fogyasztás és a CO2-kibocsátás csökkentésére. Ez egy kívülről nem tölthető rendszer. A plug-in hibridekben az elektromotor benzin- vagy dízelmotorral van kombinálva, de ott magát az akkumulátort külső forrásból is tölteni tudjuk, ezzel a lehető legnagyobb hatótávot lehetővé téve. A hibridekre és a plug-in hibridekre is igaz, hogy elsősorban a nagyvárosok belvárosainak szennyezettségét tudják jelentősen csökkenteni, sokkal élhetőbb környezetet teremtve. Miután az Európai Unióban a gyártók számára előírják a CO2-kibocsátás átlagos szintjét a gyártott darabszám függvényében, ha valaki nem lépi meg azt, hogy az alternatív hajtású változatokból elég sokat értékesítsen, akkor a büntetés igen borsos lehet. Ezért is tapasztalható iszonyú nagy átalakulás az autópiacon: cégek egyesülnek, összeadják az erejüket, sokan beolvadnak olyan nagyobb vállalatokba, amelyeknek több alternatív hajtásláncú fejlesztésük van, a BMW és a Jaguar például az elektromosautó-fejlesztésben egyesítik a jövőben az erejüket. Egy kisebb gyártó egyedül nem tudja vállalni ezeknek a fejlesztéseknek a hatalmas költségeit.

A Jaguar Land Rover az indiai Tata tulajdona, amely önmagában is egy hatalmas konglomerátum. Ők a fejlesztésekben is partnerek?
A Tata alapvetően pénzügyi befektető, a fejlesztéseket házon belül végzik az európai mérnökök.

Nemrég pedig Budapesten nyílt meg a Jaguar új fejlesztőközpontja, ami azért is fontos, mert sok beszállító működik az országban, és a nemrégiben nyílt a szlovákiai Nyitrán is egy új gyáregység.

A régióban gyártó beszállítók termékeivel kapcsolatos fejlesztések, ellenőrzési folyamatok és a gördülékenyebb és közvetlenebb kapcsolat kialakítása hívta életre a fejlesztőközpontot. Ezek kiszolgálására száz mérnökkel kezdik meg a munkát, akiknek már folyik a toborzása, de további bővítéseket is terveznek.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin JÁRMŰIPAR című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Nagyon meg fog változni a világ

Következő cikk

Reptéri méhfuvar: BeeRides