Home»Lifestyle»Amikor a divattervezők a kifutót autópályára cserélik

Amikor a divattervezők a kifutót autópályára cserélik

3
Shares
Pinterest Google+

Az emberiség történetének leghasznosabb vívmányaként a szárazföldi közlekedés elengedhetetlen része lett az autó. Sokan csak egy hétköznapi használati tárgyként tekintenek rá, amellyel könnyedén áthidalhatják a távolságot, ám a technológia fejlődésének köszönhetően ma már jelentős érzelmi és anyagi értéket is képvisel. A sebesség és a durmoló motor megszállottjainak készülnek az exkluzív kivitelezésű, gyakran kortárs képzőművészek és világhírű divattervezők különleges formavilágában megálmodott, egyedi járművek. A következő összeállításban megismerhetik azokat a limitált szériás sport- és luxusjárgányokat, amelyek a száguldás semmihez sem hasonlítható élményéből és a szemet gyönyörködtető design találkozásából születtek.

Az iparosodásnak és a technika rohamléptékű fejlődésének köszönhetően robbanásszerű változások álltak be a távolság leküzdésében, amikor megjelentek az önerőből mozogni képes, kerekeken guruló járművek. Az állati erővel hajtott fogatokat felváltották a gőzgéppel, majd a belső égésű motorral meghajtott gépkocsik. Az addig többnapos utak pár órára csökkentek, a nagyobb távolság rövidebb idő alatt teljesíthetővé vált, az autók a gyorsaság miatt világszerte hamar elterjedtek. A gépkocsik az életünk nélkülözhetetlen elemévé váltak, nemcsak az utazás, hanem a könnyebb szállítás miatt is roppant hasznosak. Napjainkban már számtalan kényelmi funkciót is ellátnak, egyre magasabb elvárásoknak kell megfelelniük az autógyártóknak is. Egy-egy jubileumot vagy ikonikus típus újragondolását a vezető márkák speciális kialakításokkal, egyedi megoldásokkal vagy formatervezői bravúrokkal ünneplik meg. Ilyenkor ismert divattervezőket vagy világhírű divatházakat kérnek fel exkluzív együttműködésre, az így született designerdarabok pedig nemzetközi marketinghadjáratokkal teletűzdelt kampányokban válnak jól eladható presztízstermékekké. A Guccitól kezdve Giorgio Armanin át Stella McCartney-ig igencsak hosszú azon kreátorok listája, akik beadták a derekukat egy jövedelmezőnek tűnő, hírnevet öregbítő kollaborációhoz.

Azok az ikonikus Gucci-motívumok

Kevés olyan sikeres limitált szériás kiadás volt az autózás történetében, amely akkora sikerrel futott, mint a Gucci és a Fiat 500 együttműködése. 2011. április 1-jén, a világhírű olasz divatház fennállásának 90. évfordulóján az ikonikus zöld-piros csíkokat egy egyedi kialakítású design mellett a jellegzetes itáliai kisautók karosszériájára festették fel. Ezzel pedig egy igazán vagány, ízig-vérig mediterrán látványvilág született.

A divatrajongók pillanatok alatt előrendelések százait regisztrálták a 500 By Guccinéven piacra kerülő járgányra az alkalomra létrehozott internetes oldalon. Az apró guruló ékszer mellé egy teljes termékcsaládot álmodott meg a Gucci tervezői gárdája, sapkákat, autóskesztyűket, cipőket, táskákat és napszemüvegeket is lehetett vásárolni. A Milan Fashion Weeken és a Genfi Autószalonon bemutatott Fiat alapára 17 000 euró. Mindössze kétféle fényezéssel – gyöngyházfehér és matt fekete – dobták piacra, az autó oldalán zöld-piros-zöld csíkozás futott végig. A látványos külső jegyek mellett a Gucci-motívum az utastérben is feltűnt a Poltrona Frau bőrülések és a biztonsági öv díszítéseként. A 16 colos könnyűfém felnik közepén és az ülések fejtámláján a Gucci dupla G betűje került a Fiat embléma helyett, továbbá mind az ajtóoszlopon, mind a kocsi hátulján is olvasható a divatcég neve. Apró olasz örömök az olajfák illatától megszédült szerpentinekre.

Paul Smith csíkos Minije

A rendhagyóan eklektikus, vidám és vibrálóan üde stílusáról ismert Paul Smith Nagy-Britannia egyik legsikeresebb designere. Első üzletét szülővárosában, Nottinghamben nyitotta 1970-ben, az üzleti szaklapok szerint egyike volt azon tehetséges vállalkozóknak, akik a Covent Gardent kereskedelmi központtá alakították át. Az 1980-as években a nagyvárosi fiatal értelmiség lett London legjobban költekező társadalmi rétege, így a vásárlói igényekhez idomult Smith kínálata is. Klasszikus öltönyöket gyártott némi csavarral, imádta a hóbortos részleteket, az élénk mintájú béléseket, az éles kontrasztokat és a színes gomblyukakat. 1993-ban elindította a nőiruha-vonalat is, ami a klasszikus angol eleganciából és a bohém megjelenésből született. Jellegzetes csíkozásokat alkalmazott, a vásárlói imádták az extravaganciáját, ezzel pedig beírta magát a brit divattörténetbe. A tizennégy színből álló, nyomott csíkozású termékei felbukkantak a töltőtollakon, a kézitáskákon, a szőnyegeken és a porcelánokon. 2000-ben a királynőtől lovagi címet kapott a divatiparban tett szolgálatáért.

1998-ban a Rover megkereste az akkor már ismert és kedvelt divattervezőt, Paul Smitht, hogy a márkájára jellemző szín- és mintavilággal gondolja újra a legnépszerűbb terméküket, a Minit. A közös munka roppant izgalmas vállalkozásnak bizonyult, Smith kézjegye az autó minden milliméterén érezhető. A karosszéria formái nem változtak, ám a részletek igencsak jellegzetesre sikerültek. A fényes motorháztető, az aranyba burkolt jelvény és az élénk, csíkos festés az angol utak bohém vadócává tették a szerény Minit. A várva várt siker azonban elmaradt, a legyártott 1800 darabból mindössze 300-at tudtak értékesíteni, így csúfos kudarcot vallott ez az ígéretesnek tűnt üzlet. A veszteséget elkönyvelve a népszerű divatlapok és designmúzeumok felfigyeltek a Paul Smith Minire, így az angol autós kollaborációk egyik mérföldköveként lépett a halhatatlanság útjára.

A szupergiccs újratöltve: Smart for Jeremy

Aki egy kicsit is jártas a divatvilág kortárs alakjai között, annak ismerősen cseng Jeremy Scott neve. A popkultúra meghatározó alakjaként alkotó, feltűnő grafikus jegyeket alkalmazó divattervezőnek az eklektikus és bizarr ízlése hozta el a hírnevet. Az amerikai street wear színes és kiszámíthatatlan világából ihletet merítő Scott Karl Lagerfeld mentoráltjaként Párizsban tanulta ki a mesterséget. 1997-ben elindította vakmerő és fiatalos vonalát, sorra rendezte a bemutatókat Párizsban, Londonban, New Yorkban és Moszkvában. Avantgárd megjelenése és egyedi humora miatt gyorsan felfigyelt rá a szakma, hóbortos mintái és meghökkentő formavilága ultramodern hangulatot hozott a klasszikus szabászatra ráunt divatrajongók körébe. Az Adidas, a Swarovski, Christian Louboutin és Stephen Jones is dolgozott vele. Olyan sztárok rajonganak a munkáiért, mint Madonna, Lady Gaga, Kylie Minogue, Kanye West és Britney Spears. Jelenleg a Moschino kreatív igazgatója.

A 2012-es Los Angeles-i Autószalon fő attrakciójaként az amerikai designer, Jeremy Scott a Smart Fortwo tervezőivel közösen egy igencsak bizarr külsejű, ám roppant vagány elektromos kisautót mutatott be. A Fortwo for Jeremynévre keresztelt modell a jól ismert kialakítás és vonalvezetés mellett ezúttal kívül-belül hófehér, hátul pedig piros-fehér szárnyacskákat kapott. A króm-fehér színvilágot csak a tollak közének vörös színezése töri meg. A látvány elsőre elég meglepő, de elérte a célját, Amerika felfigyelt a Mercedes legkisebb családtagjára, a Smartra. A 145 km-es hatótávolságú, 125 km/h-s végsebességű és 100 km/h-ra öt másodpercen belül gyorsuló – 25 000 dollárért kínált – elektromos apróságot a magyar és nemzetközi autós szaklapok dundi hattyúnak és bizarr Asterix-sisaknak nevezték, elítélve Scott formabontó tervezői megoldását.

A kabriózás élménye Giorgio Armani stílusában

Tagadhatatlan, hogy a kifinomult ízlés olasz nagykövete Giorgio Armani. A világhírű divattervező stílusos eleganciáját segítségül hívva mutatta be a 2003-as Párizsi Autószalonon a lenyűgöző CLK kabrióját a Mercedes-Benz. Az exkluzív anyagok alkalmazására épülő designo program különleges modellváltozata Armani elképzelései szerint készült. A homokszínű, matt fényezés és a vele harmonizáló, minőségi anyagokból építkező utastér egyszerre kölcsönöz nemes és sportosan férfias jelleget a CLK-nak. A fekete díszítőelemek, a karosszéria színével összhangba hozott tetőborítás feledhetetlen élménnyé varázsolják az autózást. A külső és belső kitűnő harmóniában született újjá. Armani az 1940-es és 50-es évek hangulatában steppelt bőrrel vonta be az üléseket, az antracit színű, multifunkcionális kormányt pedig finoman perforált bőrrel fedte. Érdekesség, hogy a textíliák háromdimenziós szerkezetének köszönhetően optimálisan szellőznek az ülések. A díszítőelemek nemesfából készültek, ettől a modern és a maszkulin hatás még erősebbé vált. A CLK sportos futóműve nagyon jól kiszolgálja a 225 kW/306 LE teljesítményű V8-as motort, ennek segítségével a modell mindössze 6,2 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra.

„Nagyon gyorsan találtunk közös nyelvet. Lenyűgöző volt látni, hogy a Mercedes-Benz valóra váltotta a tervezési ötleteket. Azt hiszem, az eredmény önmagáért beszél.” – Giorgio Armani

A 2003-as Milan Fashion Weeken hatalmas sikert aratott ez a nagyszerű együttműködés. Mindössze 100 darabot gyártottak az Armani stílusában megalkotott Mercedes-Benz CLK-ból, amelyeket hamar el is kapkodtak. Úgy tűnik, hogy az innovatív megközelítés, a magas minőség és az olasz életérzés soha nem megy ki a divatból, akár a kifutón, akár az autópályákon találkozunk egy-egy bravúros formatervezői munkával.

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin JÁRMŰIPAR című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Közös pont a filmrajongók és a gasztrobolondok között: Fellini

Következő cikk

Autók, órák, stopperek