Jónak maradni: a Libri-alapelv
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/12/01-2-750x500.jpg)
Miért kell folyamatosan újratervezni a jól működő felületeket is? Hogyan lehet felépíteni új írókat és tematikákat? Mivel járulhat hozzá a piacvezető könyvkereskedő cég a könyvpiac és az irodalmi élet fejlődéséhez? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Sándor Gabriellával, a Libri-Bookline Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatójával.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/12/05-2-1024x683.jpg)
Milyen trendeket láttok a könyvpiacon?
Folyamatosan változnak a trendek, minden évben jön egy új vonulat: vámpírok, pszichológia, életmód–változtatás,zerowaste, fantasy… Ami állandó, az a gyerekirodalom, ami a teljes könyvpiac körülbelül harminc százalékát adja. Idén a tényirodalom is előretört: itt említeném meg Orvos-Tóth Noémi művét, Az örökölt sorsot, illetve Dezső András könyvét, a Maffiózók mackónadrágbant, amelyek sokáig voltak a sikerlistán. Nem igazán tényirodalom a Csernobili ima,de az irodalmi Nobel-díjas oknyomozó újságíróSzvetlanaAlekszijevics írta,aki a Könyvfesztivál díszvendége is lesz. Ez a könyv korábban nem volt az első tízben a sikerlistán, de amikor a sorozatbeindult, utána hetekig az első helyet birtokolta. Az a tényirodalom, amelynek témája foglalkoztatja az embereket, az életük része, amelyben magukra ismernek és olvasmányos, az népszerű lesz.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/12/07-1024x683.jpg)
A klasszikusok eladják magukat, vagy épp a Csernobili imát a sorozat, de hogyan lehet felépíteni az új szerzőket, könyveket és témákat?
Ez egy organikus rendszer. Folyamatosan figyeljük, mely tematikák lehetnek sikervárományosok, és kiemelünk egy-egy könyvet, amely érdekesnek tűnik a palettán. Mindkét márkán vannak különböző olvasásnépszerűsítő programjaink. A Bookline esetében a Bookline Könyvklubot AlGhaouiHesnávalindítottuk el, és a Facebookon is van egy jól prosperáló könyvklubcsoportunk. Amikor megbeszéltük az olvasóklub éves tematikáját Hesnával, akkor nagy egyetértésben Az örökölt sorssal kezdtünk.Ráadásul ez egy olyan téma, amelyet szívesen felkapnak a női magazinok is, mert jól lehet róla beszélgetni. Emellett a Libriben most indítottuk be a Kortársaság című olvasásnépszerűsítő sorozatunkat, amelynek keretébenhavontatartunk könyvbemutatót a Nyugati téri Libriben, valamint videósorozatot készítünk Juhász Annával. A két márkát külön tartalmi stratégia mentén építjük fel, hogy ne kannibalizálják egymást, ezért mindkét márkának megvannak a saját ismert arcai, formátuma és csatornája.Mind a libri.hu, mind a bookline.hu látogatottsága elég magas ahhoz, hogy ha kiemelünk egy-egy könyvet, és ezt offline a Libri bolthálózatában is megtámogatjuk, látványos eredményeket érhetünk el. A folyamatosan sikerlistán lévő könyvekről a médiában is cikkeznek, valamint fontos, amit a kiadók PR-szakemberei tesznek meg egy-egy könyv promotálásáért.Ezek a hatások összeadódnak.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/12/06-1024x683.jpg)
A vásárlói kör összetételében láttok változást?
Mi nemcsak demográfiai adatok alapján határozzuk meg a vásárlói körünket, hanem szokások és életstílus szerint is.
Látunk különbséget a Libri és a Bookline vásárlói között, de a fő könyvvásárlói csoport tizenöt-húsz éve nem változott: ők a harminc év feletti nők.
Tavaly nagyon sokat konzultáltam Törőcsik Máriával, a Pécsi Tudományegyetem marketingprofesszorával, és ő mondta, hogy az ötvenöt feletti korosztály sokkal többet és intenzívebben olvas, mint az Y vagy a Zgeneráció, mert ők így szocializálódtak, az ő fiatalkorukban még nem volt ennyi fogyasztható tartalom. Ez azért fontos, mert hagyományosan a 18–49 éves korcsoportot tekintik fő vásárlóknak marketingszempontból, de ez ma már nagyon rossz megközelítés. Hiszen épp az ötvenes korosztálynak van ideje tartalmat fogyasztani, olvasni is.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/12/01-2-1024x683.jpg)
Az elmúlt időszakban elég sok díjat nyertetek a marketingkampányaitokkal. Idén még mi várható?
A Bookline-nal nemrég ismét elnyertük a Mastercard Az Év Kereskedője díját, és erre azért vagyunk különösen büszkék, mert nem gondoltuk volna, hogy idén is megkapjuk. Tavaly a fesztiválokat járó Bookline Busszal nyertük meg, idén pedig a Bookline Móricz bolttal. Ott nagyon átfogó szolgáltatást nyújtunk: nemcsak az „egy könyv, egy kávé” koncepciót adtuk hozzá, hanem fejlesztettük a merchandisingportfóliót (a merchandising – magyarul polcszerviznek és arculatátvitelnek is mondják – eladáshelyi szolgáltatást jelent, amikor például a terméket, árut összekapcsolják valamilyen eseménnyel, rendezvénnyel – a szerk.), beindítottuk a könyvklubot Hesnával. Ezenkívül sikeres szponzorációs együttműködéseink voltak, például az A38 hajóval. A HrkommAwardon pedig ezüstdíjat nyertünk a tavaszi, Úton hozzád cíművideós toborzó kampányunkkal amellyel sikerült betölteni az üres pozíciókat. Idei karácsonyi Bookline-kampányhoz akreatívcsapat ötlete nyomán lefotóztunk huszonkilenc kollégáthétköznapi helyzetben, könyvvel a kezükben. A kreatívokon a szereplők árnyékai megelevenednek, és egy új történetet mesélnek el a szereplőkről, az általuk választott könyv alapján.Ez a kreatív koncepció megjelenik országszerte citylighton, és budapesti tűzfalakon. A kampány soránpromotáljuk a Bookline azon kényelmi funkcióit, amelyek(az ajándékozáshoz) a vásárlói élményt segítik elő.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/12/13-1-683x1024.jpg)
A dolgozóink lelkesek, és jó, hogy márkanagykövetként tudjuk őket bemutatni.Erre épül majd a közösségimédia- és az online kampányunk is. A Bookline-nál elindítottunk egy új sorozatot is, amelyből egyelőre két kötet jelent meg: ezek a fiatalok igényeire szabva, infografikákkal mutatják be Frida Kahlót, illetve Einsteint. A Librinél pedig minden évben készítünk egy ajándékkönyvet valamelyik klasszikusból, amelyet már várnak és gyűjtenek a vásárlóink. Idén ezt úgy fejlesztettük tovább, hogy a 2017-es Szabó Magda- és az idei Ady-centenárium kapcsán készítettünk két kötetet, amelyeket kilencezer, illetve tizenkétezer forint feletti vásárlásnál kedvezményes áron meg lehet venni. A kampányban pedig arra építünk, hogy a plakátokra olyan Szabó- és Ady-idézeteket válogassunk, amelyek a mai napig aktuálisak a nők helyzetéről, a szenvedélyekről, a függőségről, a lázadásról és a barátságról. Lehet, hogy a stílus régies, de meg tudjuk mutatni, hogy a mondandó örökérvényű. Ehhez készülnek majd merchandisinganyagok és innovatív kirakatrendszerek is.Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a cégnél működik egy irodalmi-szakmai műhely, ahol komoly csapatmunka folyik. Nagyon fontosak a véleménycserék, sokat tudunk vitatkozni egy-egy témán, és ebből születnek a döntéseink. A két csapat egymás munkájáról is véleményt mond, és azt gondolom, hogy ez a jó eredmények titka: ki kell mondani mindent, azt is, ami tetszik, és azt is, ami nem.
![](https://bcmagazin.hu/wp-content/uploads/2019/12/ÍRÁSTUDÓK.jpg)