Home»First Class»A találkozások adják el a könyveket

A találkozások adják el a könyveket

2
Shares
Pinterest Google+

Nyáry Krisztiánnal, a Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatójával az irodalmi kanonizációs folyamat megváltozásáról, a személyes találkozások szerepéről, valamint saját műveiről és a lánya irodalmi debütálásáról beszélgettünk.

Mik a trendek a könyvpiacon, különös tekintettel a szépirodalomra?
A szépirodalomra jó idők járnak. Magyarországon az eladott szépirodalmi művek száma – beleszámolva minden fikciós történetet a népszerű, bestseller típusú szórakoztató irodalomtól magasirodalomig – ha kismértékben is, de évről évre növekszik. Világjelenség, hogy az ismeretterjesztő műfaj nagyobb nehézségekkel néz szembe, mert az interneten sok mindent meg lehet találni, de abban a szegmensben is nagyon szép dolgok jelennek meg. Összességében a tavalyi év is kiváló volt a könyvkiadásban. Persze egy picike piacról beszélünk, a magyar nyelv önmagában behatárolja, hogy nem lehet milliós példányszámban könyveket eladni. De üzletileg is moderált, jó korszakot élünk, és esztétikai alapon nézve is nagyon jó időszaka van a magyar irodalomnak.

Elmúltak azok a piaci zavarok, amelyeket a néhány szereplő körüli kavarodás okozott a könyvpiacon?
Ez nagyon tanulságos dolog, mert itt az egykori piacvezetőről, az Alexandráról van elsősorban szó, bár más problémák is akadtak. A könyvpiacon mindenki attól félt, hogy ha az Alexandra bedől, akkor az magával ránthatja az egész piacot, és ezért nagyon sokáig a versenytársak finanszírozták azt, hogy egy nem feltétlenül prudens, és a piaci szabályszerűségeket nem mindenben követő piaci szereplő tovább tudjon működni. Amikor mégis eljött az igazság pillanata, akkor kiderült, hogy ez még mindig egy intakt módon funkcionáló versenypiac, és önmagában a verseny megoldott egy csomó mindent. Voltak persze fájdalmas időszakok, és olyan piaci szereplők, akiket a bennragadt készletek vagy tartozások rosszul érintettek, de fél éven belül azok a boltok, amelyeket piacképesen lehetett üzemeltetni, újranyitottak más bérlőkkel. Az a félelem, hogy a könyvek nem fognak eljutni az olvasókhoz, nem igazolódott be, a verseny megoldotta. Kicsit hosszabb ideig tartott, amíg erre a könyvkiadás is reagált, de azt lehet mondani, hogy a legrosszabb várakozások messze nem igazolódtak be, és egy év alatt helyreállt a piac. Azoknak, akik azt mondták, hogy állami beavatkozás kell, mert különben szörnyű kataklizma következik be, szerencsére nem lett igazuk. Én azt gondolom, hogy rontott volna a helyzeten, ha még az állam is beavatkozik, mert abból nem sok jó szokott kisülni.

A piacon túllépve: mi a helyzet a szerzőkkel? Feltűnnek-e új tehetségek, és ők piacképesek-e?
A könyvkiadás mindig is egyszerre volt üzleti megfontolás által vezetett piaci tevékenység és a kulturális intézményrendszer része. A könyvkiadónak és -terjesztőnek az a dolga, hogy az adott irodalmi alkotás és az olvasó között hidat képezzen. Megtalálja hozzá a csatornát, felhívja a figyelmet, hogy létezik egy ilyen szerző, és a gondolataiért esetleg még pénzt is érdemes adni. Ez ugyanúgy működik kétszáz éve, amióta könyvkiadás van Magyarországon. Ami változik, az a minket körülvevő közvetítő környezet. Régebben nagyon nagy szerepe volt például a hagyományos médiának abban, hogyan jutott el egy fiatal szerző az olvasóihoz. Egy prózaíró vagy költő művei először megjelentek, mondjuk, egy egyetemi lapban, majd a megyei lapban, egy idő után az Élet és Irodalomban, és utána lehetett kötete. Amire odáig eljutott, olyan kanonizációs folyamaton ment keresztül, hogy amikor belépett valaki a könyvesboltba, és levette a polcról, akkor tudhatta, hogy az valami érték. Lehet, hogy nem találkozik az ő ízlésével, de már átment bizonyos szűrőkön. Ez a külső szűrő a versenypiac megjelenésével megszűnt, bárkinek lehet verseskötete vagy regénye, és a könyvesboltokba is bekerülhet. Az olvasó viszont nem lehet benne feltétlenül biztos, hogy értéket kap. Tízszer annyi cím jelenik meg Magyarországon, mint a rendszerváltás előtt, csak épp negyede-ötöde az összpéldányszám. Nagyobb a változatosság, és sokkal kisebb példányszámok vannak, ezért sokkal több ingernek és választási lehetőségnek van kitéve az olvasó. Így változott a könyvkiadók szerepe is, hiszen fel kell hogy hívják a figyelmet a művekre, főleg első kötetes szerzők esetében. Egy idő után a szerzőnek lesznek törzsolvasói, akik várják a következő kötetét, rájuk alapozva már könnyebb a könyvkiadás. De mindig vannak friss szerzők, és mindig van olyan közöttük, aki megtalálja a közönségét. Nem biztos, hogy mindig ugyanazok, akiket a kritikusok is javasolnának, de a piac az olvasók várakozásaitól is függ.

Milyen csatornákat lehet használni a könyvek népszerűsítésére?
A könyvkereskedelem is olyan egy kicsit, mint minden más kereskedelmi tevékenység: hol van az a könyv a könyvesboltban, elég figyelemfelhívó-e a borítója, és azt üzeni-e, ami a könyvben van? Ami az elmúlt évek újdonsága, hogy megszűnt a hagyományos média, nincsenek irodalmi műsorok a rádióban, televízióban, vagy nagyon kevés. A közmédiában egyáltalán nincsenek ilyenek. Ha behívnak egy riportműsorba egy szerzőt, azt főszabályként közéleti kérdésekről kérdezik, és nem a műveiről. Nincsenek versmellékletek a napilapokban, a folyóiratok elérése is jelentősen csökkent, úgyhogy a könyvkiadóknak mindenfélét ki kellett találniuk, nem csak Magyarországon. Picit olyan a helyzet, csak sokkal kevésbé fájdalmasan, mint amilyen a zeneiparban volt tíz-tizenöt évvel ezelőtt, amikor bedőlt a CD-piac. Ennek az a pozitív hatása volt, hogy újra feléledt a klubkultúra, amire a 90-es években nem volt szükség, mert a lemezeladások hozták a pénzt. Utána már kis létszámú közönség előtt is meg kellett mutatniuk magukat a zenészeknek, mert a közvetlen találkozásokból lesz a törzsközönség. Ugyanez van az irodalomban is, újra fontosak lettek a közvetlen találkozások. Ezt a helyet (az interjú a Magvető Café-ban készült – a szerk.) is azért hoztuk létre, hogy írók és olvasóik többször tudjanak személyesen találkozni, és majdnem mindennap vannak irodalmi rendezvényeink. Ilyen dolgokat kell kitalálniuk a könyvkiadóknak, ami részben nagyon izgalmas, másrészt pedig azt mutatja, hogy egyre fontosabb a kommunikáció szerepe abban, hogy egy író felhívja magára a figyelmet, tudjanak arról, hogy műve jelent meg. Mindeközben maga a könyvkiadás elég konzervatív dolog, ugyanúgy működik, mint Petőfi Sándor idejében: van egy kézirat, az eljut valahogyan a könyvkiadóhoz, amely varázsol vele valamit, és lesz belőle egy könyv a könyvesboltban. Én ezt a kettősséget szeretem benne a legjobban. Maga a könyv mint tárgy alig változott: majdnem olyan, mint Gutenberg idejében, legfeljebb a mérete kisebb. Gondoljunk bele, hogy az olyan fiatalabb találmányok, mint a telefon vagy a zenelejátszó eszközök már felismerhetetlenül megváltoztak az eredeti verziójukhoz képest, a könyv viszont valami olyat tud, amit más technológiai újítások nem. Abban viszont minden évben meg kell újulnunk, hogy hogyan tudatjuk az olvasókkal, hogy van egy könyv.

Előző cikk

Kiemelkedő „sávváltások” az autóiparban

Következő cikk

Jónak maradni: a Libri-alapelv