Home»First Class»Évről évre értékesebb

Évről évre értékesebb

0
Shares
Pinterest Google+

Szabó Ervin 2016-ban kerül a Kulcs-Soft Nyrt.-hez, 2017-ben veszi át a cég vezetését, de rövid idő után küldetése túlmutat a vállalatvezetésen. A kidolgozott stratégia új lendületet hoz, aminek a sikerét jól mutatja, hogy cég folyamatos növekedésben van, a cég értéke megtöbbszöröződött az elmúlt évek alatt és ennek dinamikáját a pandémia sem törte meg, sőt!

2020. késő őszén beszélgettem először Ervinnel. Ekkor már túl voltunk a pandémia egy-két csúnya hullámán, ami előrevetítette, hogy nincsen olyan szféra, amit ne érintene majd a krízis. Ebben az időben viszont inkább csak analitikák voltak, semmint megoldások. Azóta, ahogy a pesti szleng mondja: sok víz lefolyt a Dunán. Már bizonyságot nyert, hogy a megélt traumák hatására szinte nincsen olyan vállalat, ahol ne kellett volna „újra gombolni a kabátot”. A helyzet nemcsak azt hozta magával, hogy új módszerek és struktúrák jelentek meg a vállalati kultúrákban, hanem a COVID pozitív hozadékaként számos elhatározás, terv, célkitűzés leporolásra került, ami felgyorsította megvalósítási folyamatokat. A digitalizáció, az online-tér a napi élet részévé vált, nemcsak a magán, hanem a céges viszonylatokban is. 

Szabó Ervin, a Kulcs-Soft Nyrt. vezérigazgatója – Fotó: Kiss András

Mondhatni, hogy napra pontosan egy évvel ezelőtt beszélgettünk, akkor a cégen belüli generációváltás utolsó fázisában voltatok. Noha a pandémia már velünk volt, markánsan nem kapott szerepet az interjúnkban. Ma viszont ez nem megkerülhető momentum, mert a hatása mindenkire kiterjedt pozitív és negatív értelemben is. Különösen az informatikai cégek esetében, akiknek talán a leglátványosabb a kiteljesedése mostanság. Hogy összegeznéd az elmúlt két évet a felsoroltak tükrében?

Az a tapasztalatom, hogy ma leginkább az olyan cégekről szólnak a hírek, amikben ugyan benne van a növekedési potenciál, viszont nagy befektetés mellett veszteséget termelnek, ennek okán nem tudnak eredményt felmutatni. Ezzel szemben kevesebb szó esik az olyan cégekről, akik tíz-húsz-harminc éve a piacon vannak, biztos ügyfélkörrel rendelkeznek, stabil eredményt termelnek és emellett növekedni is tudnak és tiszta jövőképpel rendelkeznek. A „startup-hype” ellenére – ami nem baj – én azt tapasztalom, hogy a pandémia alatt viszont felértékelődtek a biztos, stabil alapokon álló cégek. Ennek talán legkézzelfoghatóbb elismerése, hogy éppen a beszélgetésünk napján kaptuk meg az oklevelet az amerikai Dun & Bradstreet nemzetközi cégminősítőtől, hogy pénzügyileg legstabilabb vállalkozások közé tartozunk.

A generációváltás ezek szerint megmutatkozott a cég eredményeiben?

A generációváltás során kis túlzással szinte „tapintható volt”, hogy mennyit fejlődtünk. És mindezt úgy értük el, hogy ehhez nem kellett beszállnia egy kockázati tőkebefektetőnek,

nem kellett ahhoz akvizíció, hogy adott időszak alatt az adózott eredményünket és céges EBITDA-t megduplázzuk.

Ezek a momentumok is jó igazolják, hogy a Kulcs-Soft Nyrt. egy értékalapú cég.

A generációváltás metódusa egyébként le is zárult?

Igen, és továbbra is növekedési fázisban vagyunk, ami lehetővé teszi, hogy mi is nézzünk akvizíciós célpontokat. Ez egyébként korábban is benne volt a terveinkben, de nem akartuk összemosni a generációváltással, most viszont itt van, vagy itt lehet az ideje.

Az akvizíciós célpontok megmaradnak a tevékenységetek holdudvarában vagy újabb lábai lesznek a cégnek?

A fókuszt tartani fogjuk. A Kulcs-Soft alapvetően a KKV-nak szolgáltat, illetve nekik nyújt megoldásokat, tehát ami ebbe belefér, az lehet érdekes számunkra. Ugyanis nekünk megvan az az egyedülálló piaci pozíciónk, hogy ami működési folyamatok szempontból felmerül egy cég életében az árubeszerzéstől, az értékesítésen át a könyvelésig és bérszámfejtésig, azt mi le tudjuk fedni. Szemben mondjuk olyan startupokkal, akik csak egyetlen dologra kínálnak megoldást, ami több szempontból sem lehet előny egy kis- vagy középvállalkozás számára, hisz több szoftverszállító termékét saját magának kell sok esetben működésre bírnia. Az ehhez szükséges rendszerszervezői és informatikai tudás, ma nincs ott a kis -és középvállalkozóknál. 

A pandémia nyilván nemcsak válságkezelő megoldásokra ösztökélte a cégeket, hanem progresszív lépéseket is kiváltott. Ti milyen stratégia mentén haladtatok?

A Kulcs-Soft Nyrt. hihetetlen energiákat invesztált a technológiai fejlődésbe és az oktatásba, elővettük azt, amiben a legerősebbek vagyunk a piacon. Ez a két dolog nagyon jó alapot szolgáltatott a jövőre nézve. Ennek egyik elemeként a Kulcs-Akadémia kurzusait teljes mértékben „áttereltük” az online-világba, aminek köszönhetően

az elmúlt két évben háromezer céget képezhettünk, segítve mindennapi működésüket, ma már akkreditált képzőhelyként online képzéseket is tudunk tartani

a könyvelők részére, megnyitva az utat további több tízezer potenciális új ügyfél eléréshez. Továbbá a kollégáinknak ez idő alatt ötszáz nap belső tréninget tartottunk, hogy fejlődjenek szakmailag. Az eredményeink magukért beszélnek, amiből

egyértelműen látszik, ha egy cég, aki technológiába, saját kollégái és ügyfelei fejlesztésébe invesztál, az a gazdasági sikerekben is megmutatkozik.

Ennek okán ma elmondható, hogy az első féléves nyereségünk a COVID alatt harminc százalékos növekedést mutat, és ez a dinamika a második félévben is folytatódott.

Van releváns piaci versenytársatok?

Az általunk kínált ügyviteli szortiment minden egyes elemének van konkurense, de szinte elenyésző azok száma, akik arra törekednek, hogy lefedjenek minden a vállalkozások számára fontos folyamatot, részmegoldásokra törekszenek. 

Tulajdonképpen adódik a kérdés, hogy egy ponton túl miért nem invesztál valaki fejlesztésekbe, hiszen az a napnál is világosabb, hogy a pandémia miatt óriásit ment előre a digitalizáció.

Egyfelől azért, mert ma olyan komplex rendszerek kifejlesztése, amivel a Kulcs-Soft is rendelkezik, nemcsak több milliárd forintba, hanem sok-sok évbe is kerülnek, ez elég hamar kedvét szegheti egy új piaci szereplőnek. Ugyanakkor én óvatosan bánok a digitalizációs áttörés kifejezéssel, mégpedig azért, mert bár a fejlődés örömteli, ennek ellenére szerintem a vállalkozások döntő többsége még csak most érkezett meg a „nullapontra”. 

Egyébként, ha már a digitalizáció szóba került, akkor a magam részéről nagyon örülök annak, hogy végre a kisebb cégek is használnak informatikai rendszereket és eldobták a papíralapú működést, megnyitva a lehetőséget a Kulcs-Soft komplexebb működést támogató rendszerei előtt.

Fotó: Kiss András

Azt gondolom, ahhoz, hogy ez bekövetkezzen, azért kellett egy törvény is, ami leginkább a gazdaság kifehérítését szolgálta.

Jól látod, és ha megnézzük az elmúlt tíz évet a hazai piacon, akkor valóban azt látjuk, hogy egyik digitalizációs fejlődés sem azért következett be, mert erre a vállalkozásoknak belső igénye volt tömegesen, hanem törvényi kényszer miatt. Elég megemlítenünk az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszert (EKÁER), a trafikiok kötelező adatszolgáltatást, az online pénztárgépek megjelenését, vagy a számlák beküldését a NAV rendszerébe. A folyamatnak még nem vagyunk a végén, hisz jön az E-ÁFA rendszer és az adózási célú egységes auditállomány (Standard Audit File – Tax, rövidítve SAF-T) megvalósítása. Végig gondolva talán az egyetlen hazai felsővezető vagyok, aki szállítói oldalon ezek mindegyikével foglakozott és a Kulcs-Soft is egyedülálló kompetenciával rendelkezik mindegyik felsorolt téma esetén, ezért is vagyunk megkerülhetetlenek ezen a piacon.

Azt gondolnám, hogy egy IT cég viszonylag könnyen meg tud birkózni a pandémia bezártságával, hiszen a munka otthonról is végezhető. Jól gondolom, tényleg könnyebb a helyzetetek?

Nálunk rendhagyóan alakult a covidos munkarend, mert tudatosan mi sokat voltunk biztonságos körülmények között együtt a kollégákkal, ami nem azt jelenti, hogy nem volt home office, vagy „a” és „b” hetes munkarend, de az arányokra nagyon odafigyeltünk. Mindvégig törekedtünk arra, hogy egészség megőrzése mellett a céges együttműködés, a közösen megélt szakmai sikerek ne kizárólag az online térben történjenek meg. Viszont érdekes, hogy akik a korábban a leginkább igényelték az otthoni munkavégzést, azok közül a legtöbben egy idő után rájöttek, hogy nem jó mindig otthonról dolgozni. Ami a vezetői oldalt illeti:

úgy menedzselni egy céget, hogy a dolgozó otthon van, az nehéz feladat. Ennél még nehezebb, és ebben van az igazi felsővezetői hozzáadott érték, hogy a kollégákat újból visszahozzuk a munkahelyre.

Biztos vagyok benne, hogy azon cégek, melyek az elmúlt két év során kizárólag a távoli munkavégzésre rendezkedtek be, vesztesen fognak kijönni a COVID időszakból a területi együttműködések, vállalati kultúra szempontjából. Egyébként a honi és a nemzetközi tendencia is azt mutatja, hogy szépen lassan kialakul egy egészséges egyensúly az otthoni és a céges munkavégzéssel kapcsolatban.

Most, hogy megtörtént a generációváltás és növekedési pályán van a cég, mi a következő kihívás számodra – megtalálni az utódodat?

Igen ez is a jövő egyik feladata, mert úgy érzem, hogy már eggyé váltam a Kulcs-Soft-tal, röviden: megérkeztem. Az viszont nagyon inspirálna, ha egy olyan céget hoznánk be egy akvizíció során, ahol a generációváltás még nem történt meg. Egy ilyen folyamatot még egyszer nagyon szívesen végigvinnék, a Kulcs-Soft pozícióját erősítendő.

Szerző: Barna András

Előző cikk

Legyen egyenrangú viszony bérlő és bérbeadó között!

Következő cikk

Majdnem versenyautó