Home»Lifestyle»A tegnap, a ma és a holnap stílusa Párizstól Hollywoodig

A tegnap, a ma és a holnap stílusa Párizstól Hollywoodig

1
Shares
Pinterest Google+

A divat a szavak nélküli kommunikáció elsődleges eszköze. Kivétel nélkül mindenhol jelen van. A szürke hétköznapokban, a baráti találkozókon, a céges rendezvényeken, a jelentős családi és társadalmi eseményeken. Soha nem áll meg, folyton megújul. Feledésbe merül egy röpke pillanat alatt, aztán visszatér, ihletet merít a természet szépségéből vagy éppen más művészeti ágazatokból, emellett ma már a gazdaság az és ipar meghatározó szegmense. Korunk színházi előadásaira és a mozifilmekre is hatással van a legkisebb vizuális megjelenéstől egészen a díjkiosztó gálákig. A következő összeállításban megismerhetik a legnépszerűbb világmárkák múlt-jelen-jövő tengelyén elkészült friss kollekcióit, amelyek jelmezszerű darabjai nagyban befolyásolják korunk öltözködési stílusát.

 A régi Hollywood stílusában

Aki a kortárs divatban egy kicsit is jártas, annak nem kell bemutatni Tom Ford munkásságát. A kifinomult eleganciájáról és polgárpukkasztó hirdetéseiről ismertté vált divattervező a Gucci, majd az Yves Saint Laurent kreatív vezetői pozíciójában szerzett magának hírnevet. A patinás márkák elhagyása után saját vállalkozását a legnívósabb brandek közé pozicionálta, a szakma pedig egyöntetűen rajong a kreációiért. A maximalista tervezői attitűddel alkotó Ford letisztult és minimalista, sokszor monokróm szettjei gyakran feltűnnek a kiemelkedő társadalmi eseményeken, illetve állandó résztvevői a vörös szőnyeges gáláknak is. Ruhakölteményeit előszeretettel viseli többek között Gwyneth Paltrow, Margot Robbie, Charlize Theron és Julianne Moore is. Érdekesség, hogy Amy Adams volt a főszereplője Tom Ford – a divattervezés mellett filmrendezőként és producerként is kiemelkedőt alkot – második mozifilmjének, az Éjszakai ragadozóknak, amely 2016-ban a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál Ezüst Oroszlán-díjas alkotása lett.

A filmezés mítoszokkal teli világa és Hollywood aranykorának egyedülálló stílusa teljesen magával ragadta Fordot, ebből pedig – tehetségét bizonyítván – előnyt kovácsolt, és ihletet merített a 2018-as és 2019-es ruhakollekcióihoz. A test vonalát követő szűk szabások, a fémes anyagok és a lehengerlő színek az 1920–30-as évek öltözködési szokásait, Katharine Hepburn, Greta Garbo, Joan Crawford, Bette Davis és Marlene Dietrich ikonikus alakját keltették életre. Szabászollóját mesterien vezeti végig a lila és krémszínű selymeken, de ebben a szezonban előkerült nála a lamé, a dzsörzé és a jacquard is. Imádja a fejkendőket, a látványos csipkedíszítéseket, a puha strucctollakat, a lágyan ringó rojtokat, a csábítóan nőies megjelenést pedig a fekete kiegészítőkkel társított leopárdmintákkal és krokodilbőr-imitációkkal fokozza. Tom Ford a 2019-es tavaszi ready-to-wear gyűjteményének bemutatója után a legjelentősebb amerikai divatlapnak, a Vogue-nak így nyilatkozott: tervezőként az a feladata, hogy a ruhái segítségével szebbé, magabiztosabbá, magasabbá és csábítóbbá varázsolja a nőket. Egy felgyorsult és állandó online jelenlétet követelő világban igencsak merész vállalkozás egy olyan sorozattal előállni, amely a letűnt korok vakufényeiben fürdőző filmsztárok irigylésre méltó életét vetíti vissza. Ám neki sikerült, ez a csillogó és buja megjelenés 2018 végén valamiért mégiscsak működik.

„Az egyedi, nagyot alkotó divat mindig forradalmi eszmékből születik. A többi csak öncélú dekoráció.” –Tom Ford

 Extravagáns jelmezek vs. utcai viseletek

Valósággal berobbant az amerikai divatiparba a New York-i születésű Marc Jacobs, amikor 1992-ben egy elképesztően népszerű, úgynevezett grunge kollekciót készített. Jelentős bevételt nem, de hatalmas hírnevet szerzett a 29 éves művész a katonai bakancsokkal társított virágos ruháival, a bőrrojtokkal díszített szoknyáival és a flanelmintás selyemingjeivel. Az 1980-as évek punk-rock suhancait és a korszak jólfésült zsúrfiúit egy szempillantás alatt ódivatúvá tette ezzel a sorozattal. A gyorsan jött sikeren felbuzdulva saját divatcéget alapított, ám az első jelentős gyűjteményét csak 1986-ban adta ki. A valaha volt legfiatalabb designerként a Perry Ellis-díjat is megkapta, amelyet az Amerikai Divattervezők Tanácsa írt ki fiatal tehetségek számára. Innen már nem volt megállás. Anna Wintour, az amerikai Vogue nagy hatalmú főszerkesztője azonnal a szárnyai alá vette az ifjú titánt, és lapjában jelentős helyet szentelt a tervező alkotásainak. Jacobs 1997-ben Párizsba került, ahol a legismertebb francia márka, a Louis Vuitton kinevezte az első készruha-kollekciója művészeti igazgatójává. Nem kellett sokat várni, és megjelentek az első Marc Jacobs táskák is, amelyeket ismert amerikai képzőművészek – többek között Stephen Sprouse – díszítéseivel látott el. 2001-ben beindította a Marc by Marc Jacobs névre keresztelt vonalát. Az új márkajelzés alatt futó vidám darabok mintás textíliákból, feltűnő gombolásokkal és jellegzetes retro jegyekkel készültek, az újdonságokra kiéhezett divatrajongók gyorsan el is kapkodták őket a boltok polcairól. Marc Jacobs ma már az egyik legjelentősebb divattervezőnek számít, a Time magazin 2010-ben beválasztotta a világ 100 legbefolyásosabb embere közé.

„Mindig is divattervező akartam lenni, úgyhogy mindennap emlékeznem kell arra, hogy az álmaimat élem.” – Marc Jacobs

Amikor Marc Jacobs felhagyott a Louis Vuitton kreatív tervezői feladataival, akkor végre volt ideje arra, hogy a saját brandjére koncentráljon. A világhírű francia divatmogulnál szerzett vezetői tapasztalatok és elképesztő sikerek nagyban hozzájárultak az önállósodással járó akadályok leküzdésében. Az elmúlt években Jacobs művészete egy igencsak szélsőséges irányba ment el, ami a ready-to-wear kollekcióiban a hétköznapi értelemben vett hordhatóságot és kényelmet is mellőzi. Szívesen készít méretes platformcsizmákat, rikító színekben pompázó gömbszoknyákat, kifutós sminkjei is leginkább filmes maszkokra, fura, groteszk torzulások felé hajlanak el. A különcködés ellenére a szakmai sikere töretlen, Lady Gagától Suzy Menkesig hírességek tucatjai rajongnak a munkáiért. A 2019-es tavaszi kollekciójában is a polgárpukkasztó vonalon folytatja útját, ám ezúttal sikerült a színházi jelmezek, filmes kosztümök felé megérkeznie. A fátylas kalapok, a fodrokkal megbolondított tweed zakók és szexi szoknyák mintha Herendi Gábor Kincsem című filmjének jelmezraktárából kerültek volna elő. Ebben a szezonban Jacobs nagy hangsúlyt helyez a viselhetőségre, a kombinálhatóságra és a kényelemre, ám a méretes masnikkal és a drámai volumenű ruhakölteményeivel bőséggel áldoz a látvány oltárán is. A már-már rajzfilmekre emlékeztető túlzásai minden bizonnyal megmaradnak a fashion show-k keretein belül. Vajon a bizarr koncepciói miatt nevetség tárgyává válhat Marc Jacobs? Őrült ötleteivel vásárlók ezreit fogja elveszíteni? Minden bizonnyal rátalál arra a piaci rétegre, amely igenis nyitott az efféle őrült, ám roppant szórakoztató megjelenésre.

„Mindig megtalálom a szépséget azokban a dolgokban, amik furcsák és tökéletlenek, hiszen sokkal érdekesebbek.” – Marc Jacobs

A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin SVINDLEREK című lapszámában! Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

„Ha nem akartam volna, akkor is YouTube-specialista lettem volna” – Interjú Kovács Péterrel, a YouTube új hazai felelősével

Következő cikk

Öt autócsoda, amelyre eszeveszett áron csaptak le a befektetők