Home»Online»Jónak maradni: a Libri-alapelv

Jónak maradni: a Libri-alapelv

1
Shares
Pinterest Google+

Miért kell folyamatosan újratervezni a jól működő felületeket is? Hogyan lehet felépíteni új írókat és tematikákat? Mivel járulhat hozzá a piacvezető könyvkereskedő cég a könyvpiac és az irodalmi élet fejlődéséhez? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Sándor Gabriellával, a Libri-Bookline Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatójával.

Milyen trendeket láttok a könyvpiacon?
Folyamatosan változnak a trendek, minden évben jön egy új vonulat: vámpírok, pszichológia, életmódváltoztatás,zerowaste, fantasy… Ami állandó, az a gyerekirodalom, ami a teljes könyvpiac körülbelül harminc százalékát adja. Idén a tényirodalom is előretört: itt említeném meg Orvos-Tóth Noémi művét, Az örökölt sorsot, illetve Dezső András könyvét, a Maffiózók mackónadrágbant, amelyek sokáig voltak a sikerlistán. Nem igazán tényirodalom a Csernobili ima,de az irodalmi Nobel-díjas oknyomozó újságíróSzvetlanaAlekszijevics írta,aki a Könyvfesztivál díszvendége is lesz. Ez a könyv korábban nem volt az első tízben a sikerlistán, de amikor a sorozatbeindult, utána hetekig az első helyet birtokolta. Az a tényirodalom, amelynek témája foglalkoztatja az embereket, az életük része, amelyben magukra ismernek és olvasmányos, az népszerű lesz.

A klasszikusok eladják magukat, vagy épp a Csernobili imát a sorozat, de hogyan lehet felépíteni az új szerzőket, könyveket és témákat?
Ez egy organikus rendszer. Folyamatosan figyeljük, mely tematikák lehetnek sikervárományosok, és kiemelünk egy-egy könyvet, amely érdekesnek tűnik a palettán. Mindkét márkán vannak különböző olvasásnépszerűsítő programjaink. A Bookline esetében a Bookline Könyvklubot AlGhaouiHesnávalindítottuk el, és a Facebookon is van egy jól prosperáló könyvklubcsoportunk. Amikor megbeszéltük az olvasóklub éves tematikáját Hesnával, akkor nagy egyetértésben Az örökölt sorssal kezdtünk.Ráadásul ez egy olyan téma, amelyet szívesen felkapnak a női magazinok is, mert jól lehet róla beszélgetni. Emellett a Libriben most indítottuk be a Kortársaság című olvasásnépszerűsítő sorozatunkat, amelynek keretébenhavontatartunk könyvbemutatót a Nyugati téri Libriben, valamint videósorozatot készítünk Juhász Annával. A két márkát külön tartalmi stratégia mentén építjük fel, hogy ne kannibalizálják egymást, ezért mindkét márkának megvannak a saját ismert arcai, formátuma és csatornája.Mind a libri.hu, mind a bookline.hu látogatottsága elég magas ahhoz, hogy ha kiemelünk egy-egy könyvet, és ezt offline a Libri bolthálózatában is megtámogatjuk, látványos eredményeket érhetünk el. A folyamatosan sikerlistán lévő könyvekről a médiában is cikkeznek, valamint fontos, amit a kiadók PR-szakemberei tesznek meg egy-egy könyv promotálásáért.Ezek a hatások összeadódnak.

A vásárlói kör összetételében láttok változást?
Mi nemcsak demográfiai adatok alapján határozzuk meg a vásárlói körünket, hanem szokások és életstílus szerint is.

Látunk különbséget a Libri és a Bookline vásárlói között, de a fő könyvvásárlói csoport tizenöt-húsz éve nem változott: ők a harminc év feletti nők.

Tavaly nagyon sokat konzultáltam Törőcsik Máriával, a Pécsi Tudományegyetem marketingprofesszorával, és ő mondta, hogy az ötvenöt feletti korosztály sokkal többet és intenzívebben olvas, mint az Y vagy a Zgeneráció, mert ők így szocializálódtak, az ő fiatalkorukban még nem volt ennyi fogyasztható tartalom. Ez azért fontos, mert hagyományosan a 18–49 éves korcsoportot tekintik fő vásárlóknak marketingszempontból, de ez ma már nagyon rossz megközelítés. Hiszen épp az ötvenes korosztálynak van ideje tartalmat fogyasztani, olvasni is.

Az elmúlt időszakban elég sok díjat nyertetek a marketingkampányaitokkal. Idén még mi várható?
A Bookline-nal nemrég ismét elnyertük a Mastercard Az Év Kereskedője díját, és erre azért vagyunk különösen büszkék, mert nem gondoltuk volna, hogy idén is megkapjuk. Tavaly a fesztiválokat járó Bookline Busszal nyertük meg, idén pedig a Bookline Móricz bolttal. Ott nagyon átfogó szolgáltatást nyújtunk: nemcsak az „egy könyv, egy kávé” koncepciót adtuk hozzá, hanem fejlesztettük a merchandisingportfóliót (a merchandising – magyarul polcszerviznek és arculatátvitelnek is mondják – eladáshelyi szolgáltatást jelent, amikor például a terméket, árut összekapcsolják valamilyen eseménnyel, rendezvénnyel – a szerk.), beindítottuk a könyvklubot Hesnával. Ezenkívül sikeres szponzorációs együttműködéseink voltak, például az A38 hajóval. A HrkommAwardon pedig ezüstdíjat nyertünk a tavaszi, Úton hozzád cíművideós toborzó kampányunkkal amellyel sikerült betölteni az üres pozíciókat. Idei karácsonyi Bookline-kampányhoz akreatívcsapat ötlete nyomán lefotóztunk huszonkilenc kollégáthétköznapi helyzetben, könyvvel a kezükben. A kreatívokon a szereplők árnyékai megelevenednek, és egy új történetet mesélnek el a szereplőkről, az általuk választott könyv alapján.Ez a kreatív koncepció megjelenik országszerte citylighton, és budapesti tűzfalakon. A kampány soránpromotáljuk a Bookline azon kényelmi funkcióit, amelyek(az ajándékozáshoz) a vásárlói élményt segítik elő.

A dolgozóink lelkesek, és jó, hogy márkanagykövetként tudjuk őket bemutatni.Erre épül majd a közösségimédia- és az online kampányunk is. A Bookline-nál elindítottunk egy új sorozatot is, amelyből egyelőre két kötet jelent meg: ezek a fiatalok igényeire szabva, infografikákkal mutatják be Frida Kahlót, illetve Einsteint. A Librinél pedig minden évben készítünk egy ajándékkönyvet valamelyik klasszikusból, amelyet már várnak és gyűjtenek a vásárlóink. Idén ezt úgy fejlesztettük tovább, hogy a 2017-es Szabó Magda- és az idei Ady-centenárium kapcsán készítettünk két kötetet, amelyeket kilencezer, illetve tizenkétezer forint feletti vásárlásnál kedvezményes áron meg lehet venni. A kampányban pedig arra építünk, hogy a plakátokra olyan Szabó- és Ady-idézeteket válogassunk, amelyek a mai napig aktuálisak a nők helyzetéről, a szenvedélyekről, a függőségről, a lázadásról és a barátságról. Lehet, hogy a stílus régies, de meg tudjuk mutatni, hogy a mondandó örökérvényű. Ehhez készülnek majd merchandisinganyagok és innovatív kirakatrendszerek is.Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a cégnél működik egy irodalmi-szakmai műhely, ahol komoly csapatmunka folyik. Nagyon fontosak a véleménycserék, sokat tudunk vitatkozni egy-egy témán, és ebből születnek a döntéseink. A két csapat egymás munkájáról is véleményt mond, és azt gondolom, hogy ez a jó eredmények titka: ki kell mondani mindent, azt is, ami tetszik, és azt is, ami nem.

Előző cikk

A találkozások adják el a könyveket

Következő cikk

Színházról könyvre, könyvről filmre