Családi vállalkozásból világmárka: Gucci
A patinás olasz luxusmárka egymásba fonódó GG betűi, a Forbes szerint 2015-ben 12,4 milliárd dollárt értek, így ezzel a Gucci, a világ 38. legértékesebb cégeként magabiztosan tartja az őt megillető helyét. Téved, aki azt gondolja, hogy a Gucci egy túlmisztifikált újgazdag játszótér a felső tízezer számára, ugyanis a magas minőségű termékeivel ismertté vált brand története 1921-ig nyúlik vissza. Vajon hogyan lett a londoni Hotel Savoy inasának dédelgetett álmából a világ vezető divatbirodalma? Az ikonikus divatcég születését, szárnyalását és annak mélypontjait mutatja be a Business Class Magazin, az alapító Guccio Gucci első rajzaitól Tom Ford sikerein át Alessandro Michele extravagáns látásmódjáig.
Guccio Gucci 1881-ben Firenzében született, egy nem túl tehetős kereskedőcsalád sarjaként. A kalandvágyó fiatal tele hittel, ambícióval és lelkesedéssel Londonba ment szerencsét próbálni. Az alig 17 éves fiú, szemfülességének köszönhetően, bekerült a legelőkelőbb hotelbe, a Savoyba. Szorgosan dolgozott, keményen hordta a gazdag vendégek csomagjait, utazóládáit és bőröndjeit. Ekkor figyelt fel arra, hogy a felsőbb társadalmi rétegekbe tartozó nők és férfiak milyen kifinomult bőrökből és különleges fából készült kofferekben utaztatják értékeiket a nagyvilágban. A nyüzsgő társasági élet, a sokszor álszentnek tűnő viktoriánus kor arisztokrata életmódja teljesen magával ragadta Guccio Guccit. Miután hazatért Firenzébe – a londoni élmények hatására – saját vállalkozásba kezdett. Cégtábláját a G. Gucci & Co. felirat díszítette, üzletét a bőráruk jellegzetes illata lengte be. Hamar híre ment klasszikus stílusú termékeinek, az egyedi készítésű nyergeinek és lószerszámainak, így megrendelői biztatására Rómában is boltot nyitott. A sikeren felbuzdulva, kibővítette termékeinek palettáját, belekezdett az igényes cipők, táskák, bőröndök és övek gyártásába. A magas minőségnek köszönhetően lassan egész Olaszország megismerte Gucci nevét. A második világháborút kitűnő kereskedői vénájának köszönhetően élte túl családjával. Mussolini szankciói miatt nem tudta áthozatni az olasz–német határon a legfinomabb bőröket, így az olcsóbb anyagok – a len, a bambusz és a kender – felé fordult.
Ekkor dobta piacra mindmáig legnépszerűbb termékét, a bambuszfüles textil kézitáskát. 1947-ben ez a darab tette ismertté ikonikus monogramját, a kengyelekre emlékeztető, finoman összekulcsolódó GG betűket.
A háború környékén jelentős átalakuláson esett át a Gucci logója, a termékeken egy időben feltűnt a Gucci-kúria nyomata, majd a szalagokkal körbezárt, páncélozott lovag lett a márka meghatározó emblémája.
A második generáció
Guccio Gucci három fiát korán megcsapta a kikészített bőr jellegzetes illata, így ők is apjuk nyomdokaiba léptek, a családi vállalkozásban kezdtek dolgozni. Aldo Gucci, Vasco Gucci és Rodolfo Gucci kiváló üzleti érzékkel rendelkeztek, apjuk virágzó márkáját egész Olaszországban elterjesztették. Róma és Milánó után 1953-ban – az alapító halála után – New York is készen állt arra, hogy a Gucci család megnyissa első üzletét az amerikai kontinensen. A római Cinecittà filmcsillagai után a legnagyobb hollywoodi sztárok számára is elérhetővé vált az akkor már igencsak ismert márka.
A Gucci státuszszimbólum lett. Az ismert filmes és divattal foglalkozó magazinok pedig nagyban hozzájárultak a minőségi ruhák, táskák és cipők népszerűsítéséhez.
Az 1950-es években megjelent a zöld–vörös–zöld heveder a Gucci profiljában, ami azóta is meghatározó jegye a márkának. A következő évtized az egekbe repítette az olasz család cégét, sorra nyíltak az üzletek a tengerentúlon, Palm Beach-en és Beverly Hillsen. Olyan hírességek fordultak meg a Gucciban, mint Elizabeth Taylor, Audrey Hepburn, Grace Kelly vagy Jackie Kennedy. Az európai piac is egyre bővült, az olasz képviseletek mellett Londonban és Párizsban is megnyíltak üzleteik.
Hanyatlás, válság, gyilkosság
A nagyon népszerű Gucci-ruhadarabok ellenére a márka töretlenül táskáival és cipőivel hódított. Az 1960-as évek derekán piacra dobta a mai napig legkeresettebb termékét, a fémcsatos mokaszint és a monacói hercegnőnek készített Flora-mintát. A 70-es években Tokió és Hongkong is felkerült a Gucci sikerállomásainak egyre bővülő térképére, és 1976-ban megjelent a brand első parfümje is. Ekkor már a Mester, Guccio Gucci unokája, Maurizio Gucci vezette a hatalmas divatbirodalmat. A szárnyaló sikert, a gazdagságot és a csillogást egy szörnyű családi tragédia árnyékolta be.
Az egyre nagyobb családi viszályok, a hatalmi harcok, a legjobb pozíciókért folytatott küzdelmek, Aldo Gucci milliós adócsalásai és börtönévei után Rodolfo Gucci fia, Maurizio Gucci gyilkosság áldozata lett. Felesége, Patrizia Reggiani féltékenységből végzett férjével, akit 1997-ben 26 év börtönbüntetésre ítélt az olasz bíróság.
Ezekben az években a Gucci-ház erős hanyatlásnak indult, bekerült a tőzsdére, ahol egy bahreini befektetési csoport, az Investment Corporation megszerezte a részvények 50%-át. Később szemet vetett rá a párizsi székhelyű Louis Vuitton – Moët Hennessy (LVHM), aki tulajdoni részt szerzett benne, de végül a mai többségi tulajdonosa (60%), a francia Pinault-Printemps-Redoute tette rá a kezét a Gucci Groupra.
Tom Ford a Gucci élén
Tom Ford hamvaiból újjáéledő főnixmadárként emelte vissza a divat végtelen egére a márkát. A tehetséges tervező és kreatívigazgató teljesen átszervezte a Guccit 1994 és 2004 között. Új arculatot, különleges szabásvonalakat, minimalista eleganciát, ugyanakkor szexi plakátokat hozott a cég életébe, ez pedig megtette pénzügyi hatását. 2003-ban már 2,58 milliárd eurós forgalmat bonyolított az olasz márka. Ford munkássága alatt a Gucci sikeres cégcsoporttá alakult, ami időközben bekebelezte többek között az Yves Saint Laurent, a Bottega Veneta, a Boucheron, a Sergio Rossi, a Stella McCartney, az Alexander McQueen és a Balenciaga világmárkákat. Ezen üzleti döntés alapján Ford 2001-től egyszerre látta el az Yves Saint Laurent és a Gucci kreatív feladatait. Az adózási és egyéb pénzügyi okok, illetve a korábbi financiális mélypontokból okulva, Hollandiába tette át székhelyét a Gucci Group. A Businessweek szerint 2008-ban mintegy 4,2 milliárd eurós bevételt termelt világszerte, 2009-ben már több mint 278 üzletet működtetett, 2013-ban 12,1 milliárd dollárra becsülték az értékét, mindent összevetve, a Gucci a legnagyobb értékesítő olasz márka.
Stílusok, irányzatok és designerek
Az alapító Guccio Gucci 1921 és1953 között irányította a gyermekkori álmából felépített divatbirodalmát. Aldo Gucci és Maurizio Gucci után 1989-ben Dawn Mello – aki később a Bergdorf Goodman elnöke lett – került a kreatívvezető székébe, aki Tom Ford érkezéséig, 1994-ig vezette a Guccit. A márka megreformálója, Ford után Alessandra Facchinetti (2004–2005), majd Frida Giannini (2005–2015) próbálta megtartani az elődje által kivívott pozíciót. 2015 óta az extravagáns újításairól ismertté vált Alessandro Michele áll a cég élén. Tisztelegve az elődök nagysága előtt, a Gucci alapításának 90.évfordulóján megnyílt Firenze központjában a Gucci Museo. Az intézmény 1715 négyzetméteren várja a divat szerelmeseit az ikonikus brand történetéből összeállított gazdag kiállítási anyaggal, a Palazzo della Mercanzia épületében.
Túl a divaton
1998-ban a Guinness World Records a Gucci Genius Jeans darabját nevezte meg a világ legdrágább farmernadrágjának. Az afrikai gyöngyökkel díszített, roncsolt, szaggatott darabot 15.034 amerikai dollárért adták el Milánóban.
Ezt a rekordot 2005 júniusában megdöntötte a Levi Strauss & Co. egy 115 éves 501-es jelzésű farmerje, amelyet egy névtelen japán gyűjtő 60.000 dollárért vásárolt meg.
A Gucci nagy hangsúlyt fektet a jótékonykodásra is. 2005 óta az UNICEF szervezettel karöltve, világszerte gyűjt adományt, amelyet az afrikai gyerekek megsegítésére, oktatásukra és egészségügyi ellátásukra költenek. Kiemelt figyelmet fordítanak a HIV és AIDS által sújtott országok szegény gyermekeinek védelmére is, 5 év alatt 7 millió dollár adományt adott a Gucci a világszervezetnek.
(Fotók: Gucci, Gucci Museo, Vogue, W Magazine)
A teljes cikket olvassa el a Business Class Magazin ÉN-KÉPZÉS című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!