Home»Cross»MINDENNAPI TÖRTÉNETEK – KRIGLER GÁBOR AZ HBO SAJÁT GYÁRTÁSÚ SOROZATAIRÓL

MINDENNAPI TÖRTÉNETEK – KRIGLER GÁBOR AZ HBO SAJÁT GYÁRTÁSÚ SOROZATAIRÓL

5
Shares
Pinterest Google+

Senki sem születik sikergyárosnak, a kreatív produceri munkakör is rengeteg zsonglőrködéssel jár, és az HBO-sorozatok sikerei nagy hatással voltak és vannak a magyar sorozatgyártásra és annak felélénkülésére. Krigler Gábor, az HBO Magyarország kreatív producere az Aranyélet sikeréről, a Terápia folytatásáról és egy új sorozat tervéről mesélt a Business Class Magazinnak.

Szakmai pályafutása a Barátok közt telenovellával indult, ma pedig az HBO kreatív producereként olyan sorozatokat jegyez, mint a Társas játék, a Terápia vagy az Aranyélet. Hogyan alakult így a karrierje?
A két műfaj nagyon más, akár gyártási, akár műfaji szemszögből közelítem. Ám kétségtelen, hogy a Barátok közttel elindultam azon az úton, hogy megtapasztaljam, milyen érzés alkotni valamit és milyen a sorozatírói lét. Az emberek fejében él egy olyan kép az írókról, hogy délben kelnek, és ha épp van kedvük vagy ihletünk, akkor írnak egy kicsit, ám ez a valóságban persze nem így megy. Ugyanúgy bejárok dolgozni, ahogy bárki más, de mindig készen kell állnom és kreatívnak kell lennem. Erre nagyon jó iskola volt a Barátok közt, ahol, hogy úgy mondjam, eléggé vonalas módon kellett alkotni. Nem lehetett öt előtt eljönni a munkahelyről, elég merev volt a rendszer, amikor én ott voltam.

Mit takar pontosan a kreatív produceri pozíció manapság, és mennyire elterjedt ez a fogalom a televíziós-filmes szakmában idehaza?
Azt gondolom, elterjedt, hiszen éppen a már emlegetett Barátok köztben is volt már ilyen poszt, ráadásul ez egy felelősségteljes, fontos pozíció, amely komoly részvételt kíván a sorozatkészítés minden kreatív aspektusában a szereplők kiválogatásától kezdve a rendezői koncepciók elfogadásán át egészen a képi és hangutómunka felügyeletéig. Jelenleg már a Színház- és Filmművészeti Egyetemen és a Budapesti Metropolitan Egyetemen is tanítják ezt a szakmát. Ugyanakkor én tényleg a munkám során tanultam meg mindezt, gyakorlat útján, nem pedig az iskolapadban ülve. Hozzá kell tenni, hogy Magyarországon természetesen kicsit más egy produceri szerepkör, mint külföldön, hiszen más a piac is.

Miben mutatkoznak meg a különbségek?
Ezen a piacon a kreatív produceri szerepkör közelebb áll az amerikai showrunnerhez (a legmagasabb pozíció, egyfajta kreátor, aki egy személyben felel azért, hogy milyen irányba halad a sorozat váza, filozófiája – a szerk.). Komoly alkotói részvételt és szemléletet kíván meg egy saját fejlesztésű sorozat készítése, amelyben képviselnem kell mindazt, amit az HBO egy ilyen sorozattól elvár. Egyébként íróként is részt veszek a folyamatokban, az Aranyélet harmadik évadában például írtam is egy epizódot. Producerként azon túl, hogy megpróbáltam megértetni az írókkal, hogy mi az elvárás, azt is beláttam, hogy egyszerűbb volt velük együtt alkotni és visszajelzést adni, így sokkal organikusabb folyamattá vált az egész munka. Nagyjátékfilmek esetében a rendező kezében fut össze minden szál, a stáb minden résztvevője hozzá fordul, de egy sorozatnál nem látható át egészében ez a hosszú folyamat, így a kreatív producer az, aki inkább kompetens a sorozat egészét nézve. A végső döntést kreatív kérdésekben nekem kell meghozni, az elejétől a végégig.

Számos nagy horderejű produkció készülhet a HBO Magyarország gyártásában. Miért vonzó a hazai piac egy ekkora cégnek, mint az HBO?
A korábbi vezetőség nagyon markánsan elkötelezte magát amellett, hogy saját gyártású sorozatokat hozzunk létre, és ezáltal különböztessük meg magunkat a piacon, és szerencsére az új vezetőség is elkötelezett emellett.

Milyen üzleti stratégia indokolja a hazai gyártást – adódik a kérdés, amikor a letöltések, a torrentezés aranykorát éljük, és az amerikai

 

 sorozatok legújabb epizódjai pár órával a televíziós premiert követően elérhetővé válnak a netezők számára?
Hogy mennyire rentábilis a saját gyártás, arról nem tudok beszámolni. Az HBO mint brand számára minden saját gyártású termék komoly hozzáadott értéket képvisel, különösen a helyi piacra készült, magyar dokumentumfilmek, sorozatok, melyek markánsan megkülönböztetnek minket a többi piaci szereplőtől. Azzal, ahogy mi fejlődünk, úgy nemzetközileg is egyre eladhatóbbá és rentábilisabbá válnak a termékeink.

Nemzetközi forgalmazásba kerül az Aranyélet?
Már az HBO Europe összes országában bemutatták, többek között Lengyelországból vagy az adriai régió országaiból is nagyon jó visszajelzéseket kaptunk, illetve az Egyesült Államokkal is folynak tárgyalások. A harmadik évaddal, összesen 24 epizóddal a sorozat még jobban forgalmazható a nemzetközi piacon. Tehát igen, van jövője a külföldi piaci terjesztésnek.

Milyen hatással volt az HBO Magyarország a hazai sorozatgyártásra? Mintha a kereskedelmi csatornák is egyre jobban gondolkodnának saját gyártású sorozatokban, nem csak telenovellákban.
Már 2011-ben, a Társas játékkal elindult ez a folyamat. Mind a szakma, mind az alkotók számára inspirációt jelentett, és láthatóan más csatornák döntéshozói is szembesültek ezzel. Ehhez nagyon fontos a szakértelem, ami korábban hiányzott, mert nem volt ilyen típusú sorozatgyártás. Azzal, hogy elkezdtük ezt építeni, úgy gondolom, nagyban hozzájárultunk egy szakmai mérce kialakításához, szolgálatot téve ezzel a magyar piacnak, az íróknak, rendezőknek is.

Az Aranyélet egy három évados sorozat az HBO Europe gyártásában. Az első évadot 2015. május 14-én jelentették be, amikor már elkezdték a sorozat forgatását. A könnyű élet (Helppo elämä) című finn sorozat magyar változata a magyar HBO harmadik saját gyártású remake-sorozata a Társas játék és a Terápia után. A bejelentésben szerepelt Thuróczy Szabolcs, Ónodi Eszter, Döbrösi Laura, Olasz Renátó, Anger Zsolt, Lengyel Tamás, Mészáros Béla, Vándor Éva és Lukács Sándor színészek. Alkotóik között Tasnádi István vezető forgatókönyvíró mellett Zomborácz Virág és Bárány Márton forgatókönyvírók, valamint Dyga Zsombor és Mátyássy Áron rendezők vesznek részt a sorozat készítésében. 2016. március végén jelentették be, hogy a második évad már tavaly ősszel adásba kerül, míg a forgatás április végén kezdődött meg. Idén júniusban pedig az HBO bejelentette, hogy zajlik a hatmadik évad forgatása, amelyet a tervek szerint 2018-ban mutat be a csatorna. A sorozatot továbbra is a Laokoon Filmgroup gyártja (Stalter Judit és Fodor Judit produceri közreműködésével), a showrunner Krigler Gábor maradt.

Mennyire lett sikeres a második évad?
Az első évadnál nagyon nagy volt a hype a sorozat körül, így nagyon magasra tettük a lécet, és az HBO és az HBO GO nézettségi adatai szerint érdemes volt, mert a második évad magasan hozta az elvárt szintet. A sorozat köré épült kultusz nagyon jót tett az HBO-nak, és az Aranyéletnek egyaránt. Most persze még többet várunk a folytatástól, de úgy érzem, hogy ez is sikerülni fog.

Mit árulhat el a harmadik évadról?
A gyerekek elkezdenek szövetkezni a szülők ellen, mert már nem tudnak azonosulni ezzel a világképpel. A generációs ellentétet, feszültséget próbáljuk dramatizálni és bemutatni ebben az évadban.

Érdemes azt feltételezni, hogy a magyar közéletből is táplálkozik a sorozat?
Így van, igen.

A Terápia egy izraeli sikerszéria hazai adaptációja, amelynek idén mutatják be harmadik, záró évadát. A Terápia a pszichoterápia eddig rejtett világát mutatja meg, középpontban az ötvenes, sármos pszichológussal, Andrással (Mácsai Pál) és öt páciensével. Hamar fény derül arra, hogy maga a pszichológus is szakemberhez fordul a saját problémáival, igazolva ezzel, hogy mindannyian rejtegetünk valamit. A sorozat köznapi problémákon és kérdéseken keresztül vezet rá arra, hogy nem szégyen segítséget kérni és szakemberhez fordulni problémáinkkal.

Eközben a Mácsai Pál főszereplésével sikerre vitt Terápia a végéhez közeledik.
Idén mutatjuk be a záró évadot. Nagy kihívás volt megtalálni azt, hogy hogyan tehetjük harmadszor is érdekessé és izgalmassá ezt a formátumot. Hiszen a sorozat jeleneteiben lényegében ketten vagy hárman beszélgetnek egy szobában. Úgy érzem, hogy sikerült megtalálni a megfelelő írói csapatot, és kis részben felhasználva az amerikai csapat storyline-jait, megalkothattuk a sajátunkat. Idén azonban először teljesen magyar történetet mesélünk el, amire nagyon büszke vagyok. Sokat gondolkodtunk, hogy hogyan tudnánk még szélesebb körben népszerűvé tenni a Terápiát, anélkül, hogy csalódást okoznánk a törzsközönségnek. Kerestük a műfaji lehetőségeket és megoldásokat, amelyeket úgy érzem, megtaláltunk. Az alaptörténet egy börtönben játszódik, és egy elítélt terápiáját mutatja be. Kiderül, hogy a páciens egy olyan bűntény miatt ül, amit vélhetően nem ő követett el, mégis magára vállalta. A lelki nyomozás mellett valós nyomozás is indul a történetben. A forgatókönyvet Gigor Attila írta, aki nagyon sokat kutatott börtönben, sokat beszélgetett elítéltekkel, amitől igazán hiteles és szívszorító történet született. Emellett fut egy genderszál, a nemek és a családon belüli erőszak kérdéseivel is foglalkozik ez az évad. Ezt a történetet Schell Judit fogja játszani. Itt is egyre mélyebbre jutunk, és itt is felsejlenek titkok. Egy másik vonalon pedig az eutanáziával foglalkozik majd a sorozat: egy Erdélyből Budapestre került bácsiról mesélünk, aki a kultúrsokk hatásaként elég extrém dolgokat művel a fia családjában. Próbáltunk olyan történeteket elmesélni, amelyek megtalálhatóak a mindennapokban, ott vannak a közbeszédben, akár úgy is, hogy próbáljuk őket elhallgatni. Nagyon érdekes záró évad lesz, amelyben a terapeutát is egy komoly hullámvasútra küldjük, mielőtt befejezzük a történetet.

Van olyan ötlete, amit szívesen megvalósítana, ami akár már több is, mint egy puszta elképzelés?
Van egy sztori, amin évek óta dolgozunk. Az is genderkérdéseket feszeget, egy izgalmas műfajba ágyazva, és ezt nagyon szeretném megcsinálni. Ennél a tervnél meg kell győzni a vezetőséget is arról, hogy ez miért fontos ma Magyarországon és miért értékes téma nemzetközileg is. Kicsit nehézkes ez a helyzet, mert soha nem reagálunk a trendekre, mindig 1-2 éves csúszásban vagyunk az aktualitásokhoz képest. Először a Terápiát majd az Aranyéletet mutatjuk be, és ezt követően jöhet majd ez az új terv. Addig még rengeteg idő fog eltelni, ami magában rejti annak lehetőségét, hogy valaki hamarabb bemutat egy hasonló tematikájú sorozatot. Bár hiszek abban, hogy annyira jól meg van írva a történet, hogy igazán egyedi és érdekes lesz.

Mennyire fontos az HBO számára, hogy aktuális, naprakész legyen, hogy reagáljon? Hiszen nem hagyományos kereskedelmi csatornaként funkcionál.
Ami egy nagy előny, hiszen ilyen értelemben nem kell a trendeknek megfelelni. Nem kizárólag kereskedelmi alapon gondolkodunk, ezáltal minőségi tartalmakat készíthetünk, egy kifinomultabb közönségnek.

Hogy mérik egy-egy sorozat nézettségét?
Nézzük az HBO GO-n (az HBO online videótára, amelyen több ezer órányi tartalom érhető el – a szerk.), mérjük a televíziós nézettséget, sőt, valamennyire a torrentoldalakról történő letöltést is követni tudjuk. Viszont, amin keresztül igazán mérhető egy-egy sorozat értéke, az az, hogy mennyire lesz a közbeszéd tárgya, mekkora visszhangot vált ki például a közösségi médiában. Alkotóként pedig nagyon fontos szempont, hogy nem a nézettség, hanem a tartalom és a minőség diktálja az elvárásokat.

Mennyire elsődleges platform a televízió és mennyire alternatíva ehhez képest az HBO GO?
Ahogy szinte minden területen, úgy a televíziózásban is áthelyeződik a hangsúly az online-ra. Számunka ez a változás abban, hogy hogyan mesélünk el történeteket, nem feltétlenül jelent gondot. Ráadásul az a trend van terjedőben, hogy az on demand platformokon sem a rövidebb tartalmakat keresik, tehát a televíziós sorozat mint narratíva megfelel az online terjesztésnek is. Természetesen van egy következő generáció, akik az 5-10 perces szegmensekben is bírnak sztorikat fogyasztani, ami egy következő dolog. Nekünk egyelőre még ezt a klasszikus történetmesélési formát kell követnünk, ahogy a valódi presztízssorozatok is a mai napig ezt követik. Az Egyesült Államokban évi 550-600 sorozat készül, és még ők is ezt a formátumot követik.

Krigler Gábor
Pécsen hallgatott angol nyelv és irodalmat, amikor meghallotta a televíziós sorozatírás hívó szavát, egy faliújságra kihelyezett hirdetés formájában. A beígért ingyenes írói tanfolyamról és szendvicsekről kiderült, hogy az épp felfutó népszerűségű Barátok közthöz toboroznak történetmesélői csapatot. Ottragadt, és négy éven át dolgozott íróként. 2003-ban égett ki teljesen, a huszonötezredik „Miklós fenyegeti Andrást”-jelenet megírása után. Élményeiből táplálkozva megírta az első magyar nyelvű forgatókönyvírói kalauzt (Folyt. köv.) Hogyan írjunk tévésorozatot címmel, amit az Akadémiai Kiadó jelentetett meg. Ezt követően több tanintézményben oktatott forgatókönyvírást, történetmesélést, köztük a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, a Budapesti Média Intézetben és a CEU Business Schoolban is. 2005-ben négy kollégájával létrehozta a Fade In nevű konzultációs céget, amely dramaturgiai tanácsadást nyújtott hazai és külföldi filmtervekhez, illetve nemzetközi és magyar filmes rendezvényeket szervezett. 2011 januárjától dolgozik az HBO Europe budapesti kreatív producerként, a Terápia, a Társas játék és az Aranyélet létrehozása mellett számos magyar eredeti sorozatterv fejlesztéséért felelős.

A teljes interjút olvassa el a Business Class Magazin SZÍVÜZLETEK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

Piaci mintájú állami befektetések pezsdíthetik fel a hazai startupszférát – itt a Hiventures

Következő cikk

Ízek, imák, szerelmek – Mi kell az életben maradáshoz a túlcsordult italpiacon?