Hublot, most betonból
Ha van a modern kori svájci óraiparban megosztó márka, akkor az az Hublot. A márka felvirágoztatójáról, Jean-Claude Biverről már írtunk korábban, nélküle az Hublot ma nem az lenne ami. Az elmúlt évtizedben a svájci gyártó élen járt az új anyagokkal való kísérletezésben, legalábbis az óraiparban újnak számító anyagokkal.
Készültek egyszerűbb, de szokatlan órák, mint például a teljes egészében piros kerámiából készült modell, vagy bonyolultabbak, mint az MP-11, ami 14 napos járástartalékot, 7 rugóházat és elképesztő módon gömbölyített zafírüveget kapott. Nem mehetünk el szó nélkül a teljesen zafír tokos, a bőr számlapos és a gyémántokkal kirakott modellek mellett sem.
Talán a legérdekesebb anyag-kreálmány a Magic Gold volt, amit mint anyag, 2014-ben mutattak be a világnak, mégis az első teljesen Magic Goldból készült óra csak 2017-ben készült el. A Magic Gold egy igen érdekes anyag, röviden kifejezve, a karcolhatatlan arany. A Swiss Polytechnique School of Lausanne-nal közösen fejlesztették, pontosabban, az Hublot adta a megbízást, azzal az utasítással, hogy “If you guys could make gold really hard, that would be great”, magyarul úgy hangozhat, hogy „Fiúk, hogyha meg tudnátok csinálni az aranyat nagyon keményre, az igazán jó lenne”. Mi ez, ha nem egy tisztességes brief?
A készítése is kifejezetten egyedi. Bór-karbid port (a bór-karbid a harmadik legkeményebb anyag a világon) egy szilícium formába tesznek, majd 2000 bar-os nyomás alatt préselnek. A préselt kerámiát 2200 fokon szinterezik, az arany pedig 1100 fokon olvad. Ez után az aranyat nagy nyomáson a kerámiába fecskendezik, hogy a porózus anyaggal „fúzióra lépjen” – ha már az Hublot egyik szlogenje az „Art of fusion”. Mégha ezt alapvetően ötvözetnek tekintjük. A Magic Gold jellegzetes, óarany színe némi szürkés-lilás beütéssel néhány szögből teljesen egyedi. És ami a legkülönlegesebb, nem karcolódik. Mármint tényleg nem.
Ami viszont a legújabb a nap alatt, legalábbis az Hublot háza táján, az a beton ötvözet. 2016-ban már megpróbálkoztak a használatával, igaz akkor még csak egy lünettán próbálták meg, most az egész tok és a számlap is ebből a beton-szerű ötvözetből készült. Igaz, a 65-75% cementhez nem vizet, hanem 25-30% epoxy-t kevertek, a vasbetonban levő vasat pedig üvegszállal (5-10%) helyettesítették. A tok felületét UV-védő anyaggal is bevonták, hogy ne változzon a tok színe idővel és egy alapvetően graffitik ellen használt védőbevonatot is kapott, hogy a szennyeződéseknek is ellenálljon.
Érdekes megfigyelni közelről a számlapot és a tokot, pontosan látni lehet az anyag szerkezetéből fakadó porózus felületet, látni az indexek kimarásával létrejött szabálytalan vonalakat, nagyítóval nézve mondhatnánk akár sorjának is, de ahelyett, hogy ezt hibaként élnénk meg, itt ez az anyag sajátossága.
A szerkezetet ennél a modellnél nem gondolták túl, az ETA 2892-re épülő stoppermodulos szerkezetet némileg alakítva és díszítve, majd HUB1143-ra keresztelve használják a beton-Hublot-ban – nemesebb lett volna, ha a saját tervezésű Unico szerkezetet használják.
A New York ihlette Hublot-t, pontos nevén „Hublot Classic Fusion Concrete Jungle New York” fekete szövetszíjon álmodták meg, 50 darabos limitációban, ami kizárólag az egyesült államokban kerül értékesítésre, 18.800 dolláros áron, ami ahhoz képest, hogy mennyire ritka anyag használatával és milyen kis számú limitációval jelentkeztek – valamint ismerve a márka árképzését -, egészen barátságos, a maga kategóriájában.
A cikk eredetileg a Business Class Magazin 2020/12. számában jelent meg. Ha szeretné megvásárolni a lapot vagy előfizetne rá, akkor azt megteheti a Dimagon keresztül.