Home»Kult»Mozi nélkül

Mozi nélkül

2
Shares
Pinterest Google+

A filmforgalmazókat és a mozisokat is megviselte a 2020-as év, amely a Covid-19 jegyében telt. A két hullám két leállást eredményezett, továbbá komoly forgalomkiesést és újratervezést hozott a piac ezen szegmense számára. Arról, hogyan élték meg a járvány okozta leálásokat és mire készülnek ebben a prosperáló iparágban Farkas Sándort, a Fórum Hungary igazgatóját és Buda Andreát, a Cinema City Marketing és PR igazgatóját kérdeztük.

Nemcsak Magyarország, de a filmipar szempontjából is rossz év volt a 2020-as, mondta el Farkas Sándor, a Fórum Hungary, az egyik legnagyobb hazai filmforgalmazó igazgatója. Véleménye szerint a járvány miatti mozi bezárások, illetve a jelentős korlátozások bevezetése a mozilátogatásokkal kapcsolatban, valamint a „termékek”, azaz a filmek hiánya is komoly megakadást okozott idén. Elmondta, a forgalmazók körülbelül másfél-két évre előre kalkulálnak bizonyos megjelenésekkel, fontos dátumokkal, ahova a kiemeltebb alkotásokat tervezik, amely főként igaz a nagy érdeklődésre számot tartó blockbuster filmek esetében. Ez most egészében ellehetetlenült. „Az egész februártól tervezett megjelenési struktúra úgy, ahogy van, felborult.” Érthető, hiszen a hollywoodi stúdiók nem szeretnék a filmeket zárt mozikban játszani és így bemutatni.

„Tehát ezeket a dátumokat eltologatták, amiből keletkezett egy  aszinkronitást, hiszen míg nálunk júliustól teljes erőbedobással működtek a mozik, az Egyesült Államokban a lezárások miatt még nem, így a stúdiók átütemezték a megjelenéseiket. Ennek következtében a nagy sikervárományos filmek hiánya jelentkezett a piacon.”

Hogy mekkora hiátust eredményezett ez, arra Farkas Sándor azt mondta, a kereskedői oldalon elmondható a 75-80 százalékos visszaesés az előző évhez mérten, mindez egy  felfele ágazó iparágban. 

Arról, hogy milyen nagy és fontos filmek maradtak el idén elmondta, hogy rengeteg címet felsorolhatna, például Pixar filmekét, de el lett halasztva a No Time to Die című legújabb James Bond film, utóbbit ráadásul kétszer is elnapolta már a gyártó. Nyári várományos volt a Dzsungeltúra, de várat magára az Örökkévalók és a következő nagy Marvel-film, a Fekete özvegy.

„Természetesen ez nem csak nálunk van így, hiszen minden stúdió, a Warner, a Sony, az Universal, a Paramount is eltolta a filmjeit. Hiába tartott Európában pár mozi nyitva a nyáron, ha a filmipar 50 százalékát jelenti bevételpotenciában a hollywoodi filmgyártás.” 

Farkas Sándor szerint ahogy egyre „sötétebbek” lettek a hírek, úgy lett egyre visszafogottabb lett mozilátogatás is. „Közben nagyon érdekes, hogy éppen pár hete olvastam egy tanulmányt, hogy egyetlenegy mozi sem lett szuperterjesztő gócpontként megjelölve sehol a világon.” Véleménye szerint ezért is volt életszerűtlen az a legutóbbi rendelet, ami még hagyta, ha csak pár napig is, hogy a mozik nyitva legyenek, viszont két széket ki kellett hagyni akkor is, hogyha egy családból, egy háztartásból érkezett egy család.

„Azt gondolom, azzal mindenki egyetért, hogy tranzakciók között két idegen párt ne ültessünk egy ilyen helyzetben egymás mellé, de itt nem erről volt szó.”

Hogy lemondtak-e teljes egészében az idei évről abban az esetben is, ha az ünnepekre enyhítenek a korlátozásokon Frakas Sándor elmondta, hogy december végére tartogatnak még egy családi Pixar-filmet Lelki ismeretek címmel, de ennek vetítése nyilván a moziktól függ majd. 

A jövővel kapcsolatban úgy vélekedik a Fórum Hungary igazgatója, bizakodók és már a tavaszi visszarendeződést sem tartják kizártnak. „Azt kell tudni a jövő évről, hogy nagyon sok nagyfilm van a csőben idénről, vagyis nagy kínálat lesz, ami a visszatérő mozinéző rétegnek nagy vonzerőt jelenthet, így nagyon erős év lehet a 2021-es. Azokat a filmeket, amiket mindenki vár szélesvásznon, esetleg IMAX-ben vagy 4DX-ben, prémium formátumban barátokkal, családban élvezhetik és egy jó programban vehetnek majd részt, ehhez biztosan lesz muníciónk” – ígérte. És hogy mit tanított meg ez az év számukra? „Sosincs olyan, hogy biztos. Az ember tervezhet évekre előre, fél évre előre összerakhat marketingterveket, megjelenési stratégiát, de ez bármikor változhat. Eszméletlen flexibilissnek kell lenni, hogy ezeket az időszakokat az ember túlélje. Akár korábbi filmek elővételével, akár további jogok mélyebb kihasználásával. Bármi áron ahhoz, hogy visszatérhessen a szélesvászonhoz.”

Azért a film moziban az igazi

A forgalmazói oldal mellett arra is kíváncsiak voltunk, milyen hatással volt a Covid-19 az idei év moziforgalmára; a 2020-as évről Buda Andreát, a Cinema City Marketing és PR igazgatóját kérdeztük. A szakember elmondta, hogy az első hullám korlátozásai után július 2-án, 100 nap után nyitottak újra, ami nehezebb időszak volt a mostanival összevetve, hiszen nagyon váratlanul jött. A jelenlegi korlátozásoknál inkább az okozza a nehézséget, hogy emberek lassan újra visszatértek a mozitermekbe, mire elérkezett a második lezárás. Leginkább a Tenet-et, egy családi filmet, A nagypapa hadművelet-et és egy romantikus komédiát, a Mielőtt összecsaptunk-ot emelte ki, mint közönségérdeklődésre nagy számot tartó alkotásokat a két időszak között. Az látszott, hogy a tartalom visszacsábítja az embereket, de mégis nehéz lesz a mostani korlátozást feloldó kommunikáció, hogy a mozik továbbra is biztonságosak és látogathatók.

„A legfontosabb kérdés mindenkinek, így nekünk is a mikor, és hogy milyen filmeket fogunk tudni vetíteni.”

Tőzsdén jegyzett vállalatról lévén szó konkrét számokat nem ismerhetünk meg azzal kapcsolatban, hogy a két korlátozás milyen forgalomkiesést eredményez a hazai Cinema City-hálózatnak, de a line up alapján eredetileg egy nagyon erős évet vártak volna. „Ez az időszak, vagyis a november-december a legnagyobb csúcs a mozizás tekintetében” – jelezte Buda Andrea, így a jelenlegi helyzet roppant kedvezőtlen számukra. „A stúdiók gyakorlata az utóbbi években, hogy a karácsonyi és a nyári időszakra időzítenek nagy érdeklődésre számító filmeket, így korábban a Harry Potterektől a Shrekekkeken át a Jégkorszak részekig mindig húzó filmek kerültek a mozikba.” A nyár ugyanis korántsem uborkaszezon, nagyon aktív ilyenkor a mozilátogatás, ezért is volt nehéz visszatértni az első hullámból. „Július 1-től szoktuk indítani a saját nyári promóciónkat, ami egy két hónapos aktivitás, és akkor még legalább egy hónap kellett, hogy egyáltalán a nézőket elérje az üzenet, hogy jöjjenek moziba.”

Buda Andrea szerint sejthető volt, hogy lesz folytatása a lezárásoknak, de így is régiós szempontból – hiszen a Cinema City 10 különböző országban üzemeltet mozikat – Magyarország volt az utolsó előtti, ahol bezártak, minket már csak Bulgária követett. A szakember elmondta, hogy bár a hazai piac kitett az amerikai filmgyártásnak, azért magyar és európai filmeket is vetítenek, így ha nem is a nagy blockbusterekre, de tartalomra azért mindig lehetett számítani. 

Ehhez pedig már a kezdetektől gondoskodtak az óvintézkedésekről: július másodikától tranzakciónként kihagytak egy-egy széket, minden dolgozó maszkot viselt, a büfében és a VIP-termek kiszolgálása során pedig kesztyűt is viseltek az alkalmazottak. Mindenhol elérhetővé tették a kézfertőtlenítőt, és a megszokott takarítás mellett különös gondot fordítottak a kiemelt higiénia meglétére. A jövőben is legfontosabb céljuk a biztonság megteremtése lesz, de sok múlik a forgalmazókon.

„Azt látjuk, hogy ha van olyan film, ami a nézőket érdekli, akkor el fognak jönni. Ugyanakkor szükség van arra, hogy az országos médiakommunikációban is megjelenjen, hogy lehet jönni.”

Ugyanakkor véleménye szerint az embereknek ennyi bezártság után igényük lesz arra, hogy kimozduljanak. „Akármilyen jó hang- és vetítési technikával, vagy televíziórendszerrel van valaki otthon ellátva, nem lehet összehasonlítani a mozi-élménnyel, ami egyben egy társasági esemény is. Nem beszélve arról, hogy nagy látványfilmeket, amikre a stúdiók komoly összegeket költenek, azokat moziba szánják alapvetően. Még akkor is ha most elgondolkodnak más formátumokon.”

Október elején megnyílt a Mammutban az ország második VIP mozija, ám Buda Andrea elmondta, az újabb fejlesztések és felújítások a 2020-as év tükrében nincsnek az üzemeltető homlokterében. „Alapvetően évi két mozi felújítása van rendszeresítve, ám ezt most leállítottuk. A VIP-nál is felmerült a kérdés, hogy miért éppen most volt szükség egy 2,5 millió eurós beruházásra, de ez nyilván egy hosszabb folyamat volt, ami még bőven a járvány előtt indult el. Másrészről egy lengyel csapat csinálta, akiknek az első hullám miatt haza kellett menniük, így nyáron tudott elkészülni a beruházás. Ez egyébként azt is mutatja, milyen komolyan gondolkodik a cég a magyar piacban.” Most azonban ki kell várni ennek megtérülését, ami nem lehetetlen, hiszen a Mammut jó ideje a harmadik leglátogatottabb mozi volt Magyarországon. „Ez egy nagyon jól működő mozi volt mindig, csak a bezárás miatt elszoktak az emberek” – mondta el hozzátéve, hogy a 2021-es évad nem a felújítások és a nagyberuházások éve lesz. “De hogyha lesz egy jó line up, akkor azért lassan, de vissza lehet hozni az eredményeket. Ám ez egy hosszabb folyamat lesz számunkra is.”

A cikk eredetileg a Business Class Magazin 2020/12. számában jelent meg. Ha szeretné megvásárolni a lapot vagy előfizetne rá, akkor azt megteheti a Dimagon keresztül.

Előző cikk

„A régi újság a legjobb műsor!”

Következő cikk

Hublot, most betonból