TÍZ ÉV ALATT HATALMASRA DUZZADT A COWORKINGSZEKTOR
Míg 2007-ben csupán 75 közösségi iroda működött a világon, mára ez a szám 13.800-ra nőtt, ami 10 év alatt száznyolcvannégyszeres növekedést jelent. Egyes szakértők szerint 2020-ra a munkaerő 40%-át szabadúszók, egyéni vállalkozók és független tanácsadók teszik majd ki. A gazdasági és a demográfiai változások folyamatosan alakítják a munkavállalás különböző formáit, melynek egyik legdinamikusabban fejlődő ága a coworking mozgalom. A magánkezdeményezésből induló, mára világszerte népszerűvé vált irodai modell potenciáljáról és trendjeiről „Coworking Magyarországon – kihívások és lehetőségek” címmel tartottak kétnapos konferenciát a közösségi munkamodell hazai meghonosítója, a Loffice szervezésében.
Milyen potenciállal rendelkeznek a közösségi modellek Magyarországon? Milyen források állnak rendelkezésükre? Mik egy közösségi iroda alapításának elengedhetetlen elemei? Miként segíthetik a helyi önkormányzatok a koncepció megvalósítását? Hogyan járulhatunk hozzá a fiatalok munkaerőpiaci elhelyezkedéséhez? Többek között ezeket a kérdéseket tárgyalta a Loffice szervezésében megvalósuló „Coworking Magyarországon – kihívások és lehetőségek” konferenciája. A kétnapos rendezvényen Zászkaliczky Anna Eszter, a Loffice projektmenedzsere nyitóbeszédében ismertette a coworking modelleket összehasonlító tanulmány kulcsmomentumait. A tanulmányhoz online kérdőíves formában a coworking irodák alapítói és működtetői adtak válaszokat, ezek szolgáltak támpontul a coworking jelenlegi globális szerepének feltérképezésére. A tanulmány és
a konferencia egyöntetű célja a további irodák, közösségi terek nyitásának motiválása, és az ehhez szükséges információk átadása volt.
A közösségi élettér megszervezése és kialakítása egyértelműen a legfőbb prioritásnak bizonyult. Ezt az igényt jól mutatja egy, a coworkerek körében végzett felmérés, amely szerint csupán 57%-uk tekinti fontosnak az iroda nyújtotta infrastruktúrát, míg az interakció lehetőségét 74%-uk, a közösséget 72%-uk jelölte meg. Miért döntenek tehát úgy a szabadúszók, hogy kávézó vagy lakás helyett közösségi irodában dolgozzanak? Azért, hogy egy térben legyenek hozzájuk hasonló gondolkodású emberekkel, akik ugyanazokkal a problémákkal néznek szembe, mint ők. Emellett az irodákban történő találkozások lehetőséget teremtenek a tudásmegosztásra, a random felfedezésekre, az új ötletek születésére is. A legjobb ötletek pedig a konyhában vagy informális találkozások közben születnek, ezért fontos, hogy a közösségi irodákban legyen olyan hely, ahol a tagok spontán találkozhatnak, beszélgethetnek.
A tanulmány több említésre érdemes példát hoz a nagyvilágból, így az előadásban is említést nyert a három földrészen is jelen lévő WeWork hálózat; a nagy-britanniai Third Door, amely akadálymentesített coworking helyszín; valamint a B. Amsterdam, amely Európa legnagyobb irodájának számít a jelenlegi 28 ezer négyzetméteres összterületével.
A Third Door saját bevallása szerint a család és a munka ötvözésének úttörője. A munkahelyet és a gyerekszobát kombinálják egymással, amely egyszerű, flexibilis munkalehetőséget kínál egy közösségi irodán belül. Az alapvető közösségi irodai felszerelések mellett (pl. megfelelő wifi, légkondicionálás, egyterű iroda, elegendő nappali fény, közösségi terek, tárgyalók, nyomtatási lehetőség stb.) teljesen akadálymentesítette az épület. A földszinten hivatalosan jegyzett, rugalmas gyerekszoba működik, tökéletes megoldást kínálva a dolgozó szülők számára. A Third Doort (napközi és munkahely együttese) 2010 májusában alapították, tervezik a belföldi és külföldi terjeszkedést.
A B. Amsterdam a maga 28.000 m2-vel Európa legnagyobb startup ökoszisztémája. Egy olyan innovatív közösségi iroda, amely egy épületen belül épít ki egy startup várost. Az alapítók (Ricardo van Loenen, Guus Meulendijks en Bas van Veggel) 2013-ban azzal a céllal nyitották meg az irodát, hogy startupok számára hozzanak létre egy központot. Még ambiciózusabb céljuk a „város az épületben” modell létrehozása, ahol startupokat, kreatívokat és vállalatokat hoznak össze. Sok vállalat költözött az események és találkozók miatt a B. Amsterdamba, közülük néhányan pedig a közösség aktív tagjaivá váltak. Az IBM innovációs teret nyitott startup- és szoftverfejlesztők részére az irodán belül. Az üzleti profil mellett oktatási tevékenységgel (például Team Academy, nemzetközi vállalkozói iskola; Handshake program, innovációs oktatási projekt) segíti az egyetemistákat abban, hogy kapcsolatba kerüljenek a B. Amsterdamban található kreatív cégekkel.
A tanulmány szerint egy új coworking iroda alapítása mögött a koncepcióba vetett hit áll, ugyanakkor
az irodát működtetők elenyésző százaléka véli úgy, hogy egy új iroda alapításának financiális hátterét befektetők révén teremtik meg, a többség inkább a klasszikusabb utakat választja a tőkebevonáshoz.
A működőképes gazdasági háttér mindenképpen hangsúlyos, mivel a tanulmányban mért eredmények szerint a coworking irodák működésük második-harmadik évétől számítanak profitábilisnak. Nehézséget jelent az irodaalapítók számára az is, ha az adott ország társadalma nem ismeri a coworking munkavégzés előnyeit és lehetőségeit.
SZÉLESEDŐ SPEKTRUM, ÁLLAMI JELENLÉT
A coworkingirodák alapítása mögött számlatan cél állhat. Leggyakrabban for- vagy nonprofit magánszervezetek vágnak bele a projektbe, de a helyi önkormányzatok és más állami szervezetek is kezdik felismerni a területben rejlő lehetőségeket. A tapasztalatokból kiderül, ma már nem elég, ha egy közösségi iroda egyedi térrel várja a munkaállomást keresőket, egyre jobban számít, hogy milyen kiegészítő szolgáltatást tud nyújtani a coworkereknek.
A legrégibb magyar coworking iroda, a Loffice 5 helyszínen van jelen, 23 irodájával 7 országban működik mintegy 8 éve, összesen 3000 négyzetméteren. Klementz Kata elmondta, hogy a coworking a fintechcégek számára érdekes igazán, de természetesen itt is jellemző a diverzitás, amelyet számos extra szolgáltatással igyekeznek kiszolgálni.
A coworking jövője, az alapító szerint, egy minél több funkciót ötvöző szolgáltatói keretrendszer, amely a klasszikus irodai funkciók betöltése mellett egyszerre biztosít éttermi, gasztronómiai szolgáltatást, bölcsődét, fitnesztermet, vagyis minden olyan szerepet ellát, amelyre a coworkerek igényei kiterjednek.
A coworking irodák – melyek ma már egy munkastílust is jelentenek – a tehetséges és magabiztos embereket támogatják, lehetőséget teremtve az induló kisvállalkozásoknak a kezdeti költségek csökkentéséhez, valamint segítenek leküzdeni a szabadúszók és vállalkozók között tapasztalható elszigeteltség érzését. Hozzásegítik a neonomádokat, hogy Európa-szerte megtalálják a megfelelő és megfizethető munkakörülményeket, növelik a vállalkozói kedvet, valamint kreatív gondolkodásra és az innováció előmozdítására ösztönözik a fiatalokat. Így nemcsak a tudásalapú gazdaság új trendjének tekinthetőek, hanem jelentős szerepet vállalnak a fiatalok körében tapasztalható munkanélküliség felszámolásában is.
Levendel Áron, a Kaptár alapítója kitért rá:
hosszú távon az különbözteti meg az irodákat, hogy kinél milyen a szoftver – ki mit futtat, milyen élményt tud nyújtani a szolgáltatásaival.
Szükséges a közös élményteremtés, a hetente, havonta esedékes közösségi programok megszervezése és fenntartása, valamint szolgáltatói oldalról is kiszolgálni minden igényt, ami felmerül a coworkerek irányából. Fontos egy olyan host-rendszert működtetni, amely bevonja az újonnan csatlakozókat és a már ott lévőket, és segít kialakítani a személyes kapcsolódást a tagok között.