Home»Kult»HATALOMMÁNIÁSOK A TÉVÉBEN – A DROGCSEMPÉSZ, AZ ELNÖK ÉS A PÁPA

HATALOMMÁNIÁSOK A TÉVÉBEN – A DROGCSEMPÉSZ, AZ ELNÖK ÉS A PÁPA

2
Shares
Pinterest Google+

„A HÁBORÚ CÉLJA A BÉKE”

A Medellín kartell 1975 és 1993 között a Cali kartellel együtt az USA-ba irányuló kokainforgalom 90%-át biztosította heti 70–80 tonna drogcsempészésből.
A Szent Ágoston-i idézet furcsán hangzik Pablo Escobar, minden idők leghíresebb drogbárójának szájából, pedig a Netflix saját gyártású, kétévados sorozatát nézve olykor tényleg tűnhet úgy, hogy Escobar tulajdonképpen csak békére vágyik. Igaz, olyan békére, amelynek ő diktálja a feltételeit, amelyben saját maga rendelkezhet minden felett és mindenki feltétlen híve egész életművének, még akkor is, ha ez nem több egyszerű kokaincsempészetből terrorizmusba forduló öncélú pénz- és hatalomhajhászásnál.

MANUEL F. CONTRERAS MAGYARORSZÁGON ÉLŐ KOLUMBIAI FILMRENDEZŐ VÉLEMÉNYE A SOROZATRÓL:
Ha valamit érdemes kiemelni a Narcosszal kapcsolatban, akkor az a sorozat 80-as, 90-es évek kolumbiai társadalmának ábrázolásmódja. Ez egy igen bonyolult időszak volt egy igen összetett problémával, amelyért egyaránt felelős a történet valamennyi szereplője: Pablo Escobar, a kolumbiai kormány és természetesen az Amerikai Egyesült Államok kormánya is. A Narcosból visszaköszönő „tisztességes” ábrázolásmód olyasmi, amivel az amerikai filmkészítés régóta tartozott (és a mai napig tartozik) Kolumbiának, az évtizedeken át terjesztett drogos propaganda után, amelyet – a valóságot teljesen mellőző – több száz silány akciófilmmel hirdetett. A Narcosban a karakterek komplexitása, bonyolult összefüggéseikben, sokkal fontosabbá válnak, mint a nagy robbantások és lövöldözések.

„MI CSINÁLJUK A TERRORT!”

„Nem adjuk meg magunkat a terrornak. Mi magunk csinálunk terrort” – összegzi Francis Underwood (Kevin Spacey) a House of Cards (magyarul Kártyavár) című sorozat negyedik évadának utolsó jelenetében, a tőle megszokott szuggesztív előadásban mindazt, amit a következő évadtól várhatunk. Ha Escobarnak ott volt a hacienda és a több száz luxusvilla, a Netflix másik negatív hőse, Underwood sem éri be kevesebbel a Fehér Háznál. A külügyi székről lecsúszó, hataloméhes és ambiciózus nyakkendős fehér cápa a legnagyobb tétre hajt: gondosan eltervezi, hogyan válhat Amerika elnökévé. Ebben segíti hű társa és egyedüli bizalmasa, a felesége, Claire (Robin Wright). A négy évad azonban nem csak arra mutat rá, mennyire könnyen manipulálható a politikai elit és mennyire korrumpálható a washingtoni világ, de arra is, hogy Underwood meneteléséhez és a hatalom megtartásához egyre piszkosabb eszközökre, egyre több titokra, egyre súlyosabb áldozatokra van szükség, míg végül nem marad más, csak előre menekülni, vagy végleg elbukni. A machiavellizmust megtestesítő Underwood egy pillanatra Clairt is elveszíti, de egy alelnök-jelölti poszt még egyszer, utoljára lojalitásra készteti a „csak feleség” és „csak first lady” szerepből minduntalan kitörni vágyó társat.

TÖRÖK GÁBOR POLITOLÓGUS, EGYETEMI DOCENS VÉLEMÉNYE A SOROZATRÓL:
A House of Cards – már az eredeti brit könyv és a belőle készült amerikai sorozat is – természetesen a politika legrosszabb vonásait nagyítja fel, a politikai cinizmust járatja csúcsra. Ebben a rendszerben azonban hitelesen építkezik: ilyen romlott és végtelenül célorientált szereplők a valóságban is léteznek. Az eredeti brit regénytrilógia szerzője, Michael Dobbs befolyásos konzervatív politikus, korábban Margaret Thatcher és később John Major mellett is tevékenykedett, volt tanácsadó, szövegíró, dolgozott a pártban és a kormányban is. Többször elmondta, hogy Francis Urquhart (az amerikai változatban: Frank Underwood) alakját valós politikai szereplőkből gyúrta össze.

„SENKI SEM SZERET ENGEM”

Mondja Lenny, az ifjú pápa, majd hozzáteszi: „Épp ez az, ami miatt felkészültem az aljasság minden fajtájára, mindenkitől.” Gyermeki érzékenység, egy adag apa- és istenkomplexus, egy csipetnyi hitetlenség és radikális nézetek jellemzik Paolo Sorrentino Az ifjú pápa című sorozatát, amely tabudöntögetően szól az egyházról és a Vatikán világáról a fiatalon pápává választott amerikai árva, Lenny Belardo (Jude Law) szemén keresztül.

VILLÁNYI DÁNIEL FILMKRITIKUS VÉLEMÉNYE A SOROZATRÓL:
Vajon milyen tévésorozatokat készítettek volna az európai filmművészet múltjának nagy alakjai, ha szabad kezet kaptak volna az ötleteik megvalósításához, és ha már az ő idejükben is olyan presztízs és minőség járt volna együtt a tévés produkciókkal, mint manapság? Most épp annak vagyunk tanúi, hogy a jelen filmvilág nagy rendezői egymás után próbálják ki magukat a sorozatok világában – ha úgy tetszik, megjelent a filmművészet a kisképernyőn is. Ennek a folyamatnak pedig fontos állomás Az ifjú pápa, amit az európai mozi jelenleg tán elsőszámú, pályája csúcsán lévő, Oscar-díjas alkotója, Paolo Sorrentino (A nagy szépség, Ifjúság) valósíthatott meg, teljes alkotói szabadsággal.
Paolo Sorrentino sorozata – ezek után nem meglepő módon – olyan, mint egy Sorrentino-film, azaz gyönyörű beállításokban tobzódó, gondosan kimunkált, egyszerre lírai és filozofikus, emlékezetes figurákkal és csodás pillanatokkal teli művészi gondolatkísérlet. Közben pedig sorozatként is kiválóan működik: nagyobb ívű történetet mesél el (ha nem is a szokásos dramaturgiai ívek mentén), részletgazdagabb világot teremt, több szereplőt és történetszálat mozgat. A gondolatkísérletének tárgya pedig egy fiatal amerikai pápa, akit teljesen váratlanul választanak meg egyházfőnek, és aki teljesen másképp viselkedik aztán, mint az bárki várná – beleértve minket, nézőket is.

Olvassa el a teljes cikket a Business Class Magazin ÉLENJÁRÓK című lapszámában!
Fizessen elő nyomtatott vagy digitális formában!

Előző cikk

CSÍKI – CIUCI, AVAGY KIÉ SZÉKELYFÖLD ELSŐ SZÁMÚ SÖRE

Következő cikk

„MARADANDÓT ALKOTNI, ENGEM EZ ÉLTET MOST!”