A gépjármű, azaz a kocsi legáltalánosabb jellemzői, hogy épített útra szánt, legfeljebb 9 személyes, 99%-ban zárt eszköz, amely négy keréken gurul. 2019-re ott tart az emberiség, hogy az autózás a mindennapok elengedhetetlen része, valamint a gazdaság egy igen meghatározó szegmense. Maga az autógyártás rengeteg más iparágat is összeköt. Gondoljunk csak arra, hogy hányféle anyagot használnak egy autó legyártásához, fémek, fa, szénszál és más szövetbetétek, bőr – anyagok tömkelege.

Az autóipar és az óraipar bizonyos ponton mindig is érintették egymást. Sok óragyártó egy időben foglalkozott mérőműszerekkel, de olykor az autóipar – vagy a harckocsiipar – ihlette meg az órakészítőket. A legbiztosabb közös pont pedig az autósport.

Az emberiség történetének leghasznosabb vívmányaként a szárazföldi közlekedés elengedhetetlen része lett az autó. Sokan csak egy hétköznapi használati tárgyként tekintenek rá, amellyel könnyedén áthidalhatják a távolságot, ám a technológia fejlődésének köszönhetően ma már jelentős érzelmi és anyagi értéket is képvisel. A sebesség és a durmoló motor megszállottjainak készülnek az exkluzív kivitelezésű, gyakran kortárs képzőművészek és világhírű divattervezők különleges formavilágában megálmodott, egyedi járművek. A következő összeállításban megismerhetik azokat a limitált szériás sport- és luxusjárgányokat, amelyek a száguldás semmihez sem hasonlítható élményéből és a szemet gyönyörködtető design találkozásából születtek.

Federico Fellini az egyetemes filmművészet ikonikus alakja, aki – pszichológiai terápiának használva a filmet – nem félt önreflexív vízióit, emlékfoszlányait és szorongásait narratív történetekké gyúrni. Fellini munkásságát elemző filmesztétikai tanulmányomat ezennel befejezem. Helyette evezzünk új vizekre, és meg se álljunk a Római-parton elterülő Fellini Római Kultúrbisztróig.

Elemhasználati ráutalással Frászkarika címmel nyílt meg a Godot Galériában feLugossy László – (a „fe” annyit tesz, hogy fenomenális), ismerős-, baráti és művészkörökben Laca – kiállítása.

Az emberiség történetének legnagyobb, emberek által okozott katasztrófáját dolgozta fel az HBO minisorozata, a Csernobil. A film az apró részletekre fókuszálva, kegyetlen őszinteséggel képes átadni a reménytelen félelemmel átitatott, bürokratikus világot, amire a már számtalanszor leírt és elmesélt puszta történelmi tények nem képesek – mindezt hatásvadász eszközök nélkül, a hátramaradt kép- és videofelvételek pontos lemásolásával.

Annyi minden, hogy leírni is sok: Munkácsy-díjas festőművész, grafikus, aztán zenész, zeneszerző, filmrendező, videóművész, producer, digitális művész, webdizájner, tévés showman… Én csak annyit tudok biztosan, hogy sajátosan absztrakt/konstruktív képeket fest, és freejazzt játszik többféle szaxofonon, fuvolán, kis és nagy méretű fúvós hangszereken. És azt, hogy világcsavargó. Meg azt, hogy annak idején ő írta-szerezte az A. E. Bizottság városszerte énekelt „Szerelem, szerelem, köpni kell, köpni kell!” alapérzelmi slágert. Wahorn Andrással erről és mindenféléről szőjük kalandosan a szóhálót.

Az autóipar abban (is) különbözik az olajipartól, hogy megvan benne a hajlandóság az innoválásra. Nem véletlen, hogy rengeteg erőforrást fektetnek a világ kormányai és multinacionális vállalatai abba, hogy minél zöldebb gazdasági infrastruktúrát hozzanak létre, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy egyik pillanatról a másikra minden gondunk megoldódik. Az elektromos autók akkumulátoraihoz szükséges nyersanyagok kifogyóban vannak, a bioüzemanyagok pedig nem készülhetnek olyan anyagokból, amelyek emberi fogyasztásra alkalmasak. A kérdést a Porsche Hungária kommunikációs igazgatójával, Vérten Sándorral jártuk körbe.

Tavaly a magyar autóipar minden korábbi rekordot megdöntve 8500 milliárd forintos termelési értéket állított elő. Bár vannak még új beruházások, az utóbbi hónapokban a német és a kínai gazdaság lassulása kihat a hazai autógyártásra, mivel a termelés egy részét olyan országokba telepítik át, ahol még olcsóbb a munkaerő – mint például Spanyolországban vagy Lengyelországban –, így több leányvállalatnak tömeges elbocsátásokkal kell szembenéznie.

Az önvezető autókat fejlesztő társaság hatalmas támogatásokat kapott az elmúlt években, hogy a szolgáltatásait továbbfejlessze. Megkerestük a vállalatot, hogy megtudjuk, mire jutottak eddig.